تبلیغات
انجمن علمی ناوبری دانشگاه آزاد اسلامى واحد خارگ - قراردادهای سازمان بنادر اپراتورها را انباردار کرد

قراردادهای سازمان بنادر اپراتورها را انباردار کرد

عضو هیات مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته:
قراردادهای سازمان بنادر به شکلی بوده که راحت‎پروری را در بین اپراتورهای داخلی دامن زده است و توقع خاصی از اپراتورها به جز نگهداری کانتینرها و اتکاء به بازارهای محلی نداشته‌ است.
اپراتورهای ایرانی به واسطه نوع قراردادها و شرایط همکاری با سازمان بنادر و دریانوردی بیش از آنکه اپراتور باشند به انباردار تبدیل شده­اند و روحیه و رویکردشان به جای اپراتوری بیشتر به سمت انبارداری رفته است.
عضو هیات مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در گفت و گو با خبرنگار مارین تایمز، با تأکید بر اینکه ورود سرمایه‌گذار خارجی فقط آمدن و بهره بردن از منافع استراتژیک ایران نیست، گفت: این شرکت‌ها باید بتوانند علاوه بر سرمایه‌گذاری، تکنولوژی هم وارد کنند به صورتی‎که با آموزش سطح معلومات نیروی انسانی را افزایش دهند و موجب کسب سهم بیشتر بنادر کشور از بازار منطقه و بازار بین‌الملل شوند.

علیرضا چشم جهان در خصوص اعلام آمادگی شرکت‌های مختلف خارجی برای ورود به بنادر ایران خاطرنشان کرد: تقریبا همه اپراتورهای بزرگ دنیا برای ورود به کشور اعلام آمادگی کرده‌اند زیرا بنادر ایران از موقعیت خوبی در منطقه برخوردارند و می‎توانند برای همه اپراتورهای بزرگ دنیا علاقه‌مندی ایجاد کنند. علاوه بر این ایران با داشتن جمعیت فعلی و نیاز آنها به واردات و صادرات و ارتباط با کشورهای همسایه می‎تواند نقش وثری در ترانزیت داشته باشد بنابراین این مزیت دیگری برای حضور اپراتورهای بزرگ دنیا در بنادر ایران است.

وی افزود: از میان این اپراتورها می‌توان بهPSA سنگاپور، HPH ، ICTSI و eurogate و از میان خطوط کشتیرانی مختلفی که ابراز تمایل کرده‌اند می‌توان به خط کشتیرانی MSE اشاره کرد.

عضو هیات مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در خصوص استفاده حداکثری از اپراتورهای داخلی تصریح کرد: ما سال‌ها با اپراتورهای داخلی بحث ارائه خدمات در بنادر را تجربه کرده‌ایم. اپراتورهای ایرانی به واسطه نوع قراردادها و شرایط همکاری با سازمان بنادر و دریانوردی بیش از آنکه اپراتور باشند به انباردار تبدیل شده­اند و روحیه و رویکردشان بیشتر به سمت انبارداری رفته تا اپراتوری.

این کارشناس بندری تاکید کرد: وقتی رویکرد اپراتور، انبارداری می‌شود دیگر به کسب سهم از بازار منطقه و توسعه و بهبود خدمات توجه نمی‌کند و همانطور که ملاحظه می‎کنید اکنون این سرفصل‎ها حلقه‌های مفقوده بنادر ما هستند؛ بنابراین بخش خارجی با اپراتورهای داخلی که ظرفیت خوبی دارند ولی در مسیر درستی نتوانستند حرکت کنند می‌توانند همکاری داشته باشند و به سمتی بروند که ظرفیت­های بنادر کشور را محقق کنند.

عضو هیات مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در خصوص برنامه‌ریزی برای هاب شدن بندر شهیدرجایی در آینده یادآور شد: بندر جبل‎علی احداث ترمینال چهار خود را شروع کرده است و ظرفیتش تا سال 2018 حدود 22 میلیون TEU خواهد شد این در حالی است که ما تا سال 2018 بیشتر از 6 میلیون TEU در بندرعباس ظرفیت نخواهیم داشت.

وی در ادامه درباره توسعه بندر چابهار و کمک دولت هند به توسعه آن اظهار کرد: دولت هند 150 میلیون دلار را تصویب کرده­ که به صورت خط اعتباری در اختیار دولت جمهوری اسلامی قرار دهد تا ظرفیتی معادل یک میلیون کانتینر در بندر چابهار ایجاد شود در حالی که سال‌هاست بحث توسعه بندر گوادر آغاز شده و سرمایه‌گذاری کلانی را دولت چین و دولت پاکستان انجام داده‌اند بنابراین پیش از آنکه ما بندر چابهار را تکمیل کنیم، گوادر به یک مرحله از بهره‌برداری خواهد رسید.

چشم جهان در خصوص ظرفیت توسعه بنادر دیگر ایران توضیح داد: بنادری مانند بندر بوشهر و بندر امام خمینی نیز فرصت‌هایی دارند زیرا با توجه به اینکه در طرفی از خلیج فارس بندر بن سلمان بحرین و بندر دوحه قطر به بهره‌برداری می­رسد، ما می‌توانیم امیدوار باشیم که با تکمیل ترمینال کانتینری بندر نگین، کشتی‌های لاینری که به آن بنادر سرویس برقرار می‎کنند به بوشهر و بندر نگین هم بیایند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه بندر ام‌القصر در عراق در حال توسعه است و عراقی‌ها به دنبال ایجاد بندر بزرگ دیگری هستند، بندر امام خمینی هم می‌تواند جایگاهی را به عنوان منبع تغذیه برای بنادر عراق داشته باشد ولی اینکه ما بخواهیم هاب منطقه بشویم صحبتی است در حد رسانه‌ها و بعید می‌دانم در راستای هاب شدن بنادر ایران اتفاق خاصی بیفتد.

احساس خطر اپراتورهای داخلی از حضور خارجی‎ها

عضو هیات مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با بیان اینکه هر تغییری مخالفان خودش را دارد، افزود: برخی اپراتورهای داخلی با ورود شرکای خارجی مخالفت می‌کنند چون فکر می‌کنند منافع و آرامشی که تابه‌حال داشته­اند خدشه­دار می‌شود به‌ویژه اپراتورهایی که سال‌های سال عادت کرده‌اند که تعدادی کانیتنر در انبارهایشان نگهداری شود، پول کلانی به‌ویژه از صاحبان کالای ایرانی دریافت کنند.

وی انگشت اتهام را تنها به سمت اپراتورها نبرد و یادآور شد: مطمئنا قراردادهای سازمان بنادر و دریانوردی هم به شکلی بوده که این راحت‎پروری را دامن زده است و توقع خاصی از اپراتورها بیش از آنکه کانتینرها را نگه دارند و متکی به بازارهای محلی باشند، نداشته‌ است. همچنین تحریم هم که اتفاق افتاد این کاهلی را تشدید کرد.

چشم جهان افزود: ولی اکنون که درها باز شده ما باید آماده باشیم که در سطوح استانداردهای بین‌المللی فعالیت کنیم و سرمایه­گذاران خارجی را درگیر پروژه‌های داخل کشور کنیم.

وی با تأکید بر اینکه برای ترسیم آینده روشن کشور باید یک دید استراتژی در درازمدت داشته باشیم، گفت: ما تا آخر نمی‌توانیم برای اپراتورهایمان یک درآمد انبارداری همیشگی را ضمانت کنیم. اپراتورهای ما باید یاد بگیرند در عرصه بین‌المللی رقابت کنند این رقابت با نوعی از مشارکت تقویت خواهد شد.

وی اضافه کرد: بنابراین دعوت از شرکای خارجی ایده درستی است ولی تقریبا همه‌ساله وقتی بحث مشارکت اپراتور خارجی مطرح شده، عده‌ای هیاهو راه انداخته که نیازی نیست و توان داخلی ما کافی است. نمونه این مخالفت‌ها را در صنایع مختلفی مانند کشتی‌سازی می­بینید که متأسفانه تنها نتیجه­­اش عقب‌ماندگی کشور شده است.

فراهم نشدن تسهیلات قانونی برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی

چشم جهان با اظهار تأسف از فراهم نشدن تسهیلات قانونی برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی تصریح کرد: متأسفانه قطار ورود سرمایه­گذاران و شرکای بین‌المللی پیش از ریل‌گذاری لازم وارد کشور شده است. در واقع، ریل­هایی که باید مشارکت­های خارجی را تسهیل کند هنوز گذاشته نشده است زیرا ما از سایر سازمان­های تأثیرگذار مانند سازمان امور مالیاتی و تأمین اجتماعی هنوز شرایط اطمینان بخشی نداریم.

وی تاکید کرد: عملکرد این سازمان­ها چون با روش‌ها و الگوهای استاندارد و متداول بین‌المللی فاصله زیادی دارد، سرمایه گذاران خارجی کار بسیار دشواری در پیش دارند و حتما اگر تسهیلی اتفاق نیفتد، این کاروان پر شوق و ذوق از سرمایه‌گذاران خارجی که هر روز وارد کشور می‌شوند سرکوب می‎شوند.

در پایان، چشم جهان با انتقاد از اینکه سختگیری­های قانونی همچنان در حال افزایش است، خاطرنشان کرد: در این شرایط، قراردادهایی که با طرف­های خارجی بسته می­شود طوری نیست که جذابیت لازم را برای آنها داشته باشد؛ درصورتی‌که حتما باید سیاستی به‌صورت واقعی اجرا شود که آرامشی را برای سرمایه­گذاران داخلی و خارجی فراهم کند.
نظرات مطلب
فرم ارسال نظر
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
درباره سایت
  • انجمن علمی دریانوردی دانشگاه آزاد خارگ یک انجمن علمی دانشجویی است که زیر نظر دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دریایی خارگ فعالیت میکند.
    این انجمن می کوشد تا در معرفی رشته دریانوردی (ناوبری) و پیشرفت و توسعه این رشته نقشی را ایفا کند.
    در راستای بهبود عملکرد این وبلاگ منتظر نظرات، پشنهادات و انتقادات شما کاربران گرامی هستیم.

    موفق و سربلند باشید.

امکانات سایت

تصاویر منتخب

انجمن علمی ناوبری دانشگاه آزاد اسلامى واحد خارگ

Marine Scientific Society of Kharg Maritime College