تبلیغات
انجمن علمی ناوبری دانشگاه آزاد اسلامى واحد خارگ - حضور نفتکش‌های ایران در آب‌های اروپا پس از چهار سال

حضور نفتکش‌های ایران در آب‌های اروپا پس از چهار سال

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش درگفت‌و‌گو با «ایران» مطرح کرد:
بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی همکاری‌های خود را با شرکت ملی نفتکش آغاز و برخی نیز در آینده‌ای نزدیک این همکاری را از سر می‌گیرند.
اجرای برجام را می‌توان نقطه عطفی در تاریخ صنعت نفت کشور و هر صنعت مرتبط با آن محسوب کرد. در پسابرجام یعنی در همین یک ماه گذشته، نفت ایران بار دیگر راهی آب‌های اروپا شد و به واسطه لغو تحریم‌های کشتیرانی و نظام بانکی، پای نفتکش‌های ایران بعد از  چهار سال به آب‌های اروپا رسید. ضمن آنکه این حضور مجدد در آب‌های اروپا تنها مربوط به صادرات نفت کشور نیست و ناوگان ما به همکاری با شرکت‌های بین‌المللی نیز مشغول هستند. در نگاه اول شاید این موضوع چندان مهم به نظر نیاید اما اتفاق بسیار مهمی در صنعت نفت و حمل و نقل دریایی است. 
در این خصوص مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران در گفت‌و‌گو با «ایران»  از افزایش تعاملات ایران با جهان و احیای یک چسبندگی اقتصادی می‌گوید که در دوران اوج‌گیری تحریم‌ها وجود نداشت. علی اکبر صفایی معتقد است که با لغو تحریم‌ها پنجره‌ای به سوی دنیا گشوده شده و اکنون مأموریت ما این است که از این فرصت بخوبی استفاده کنیم. او بازگشت نفتکش‌های ایران به آب‌های اروپا را یک شروع دوباره برای فعالیت‌های بین‌المللی کشور می داند. گفت‌و‌گوی صفایی با «ایران» که در شماره امروز( 13 اسفند 94) منتشر شده را در ذیل می‌خوانید: 

چرا همزمان با تحریم نفت شرکت ملی نفتکش هم که در حوزه حمل و نقل دریایی فعالیت می‌کند نیز تحریم شد؟
حمل و نقل دریایی فعالیتی بین‌المللی است. وقتی اتحادیه اروپا و امریکا متوجه توانمندی و فعالیت گسترده شرکت ملی نفتکش شدند، همزمان صنعت نفت ما را هم تحریم کردند و از آن پس شرکت‌های بین‌المللی نتوانستند با ما کار کنند. از جمله مجموعه بیمه‌های دریایی، مؤسسات رده‌بندی، کشورهایی که به شرکت ملی نفتکش در مواقع نیاز پرچم می‌دادند، تولیدکنندگان بزرگ تجهیزات وموتورها با ما قطع رابطه کردند. تأمین نشدن این موارد در برخی از شرایط برای ما مشکل آفرین بود. در این زمان برخی از نیازهایمان را از شبکه پرتوان داخل تأمین کردیم و توانستیم ناوگان را فعال نگه‌داریم. قطعاً اکنون که تحریم‌ها برداشته شده است با تمام توان به آب‌های آزاد باز می‌گردیم و همکاری‌های بین‌المللی را از سر می‌گیریم. پسا تحریم یک فرصت ایده ال است که باید با تمام قوا از آن بهره ببریم. قطعاً لغو تحریم‌ها به ما کمک می‌کند که به مشکلات زمان تحریم از جمله بازگشت بدون محموله ناوگان فائق بیاییم و مشکلات دیگر را نیز بخوبی حل و فصل کنیم.

 اگرچه پیش از اعمال تحریم ناوگان نفتکش ایران در آب‌های اروپا و آسیا تردد داشتند اما این ناوگان در چند سال اخیر بی‌استفاده مانده بود. اکنون که تحریم‌ها لغو شده آیا ناوگان ایرانی با استانداردهای جهانی همخوانی دارد؟
بله،خدماتی که شرکت ملی نفتکش ایران در حوزه حمل ونقل دریایی نفت ارائه می‌دهد بالاتر از مقیاس‌های استاندارد است و آنچه ایران را از بازارهای اروپایی دورکرده تنها مسائل مربوط به تحریم بود. زمانی نفتکش‌های ایران در آب‌های بین‌المللی و بازارهای اروپا تردد داشتند اما تحریم‌ها مانع از فعالیت آنها شد. اما همزمان با برداشته شدن تحریم‌های نفتی، فشارهای بین‌المللی وارده بر یکی از بخش‌های مهم حمل و نقل دریایی یعنی کشتی‌های نفتکش نیز برچیده شد و نفتکش‌های ایران بار دیگر به آب‌های اروپا باز می گردند. اکنون بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی همکاری‌های خود را با شرکت ملی نفتکش آغاز کرده‌اند و برخی نیز در مذاکره هستند تا در آینده‌ای نزدیک همکاری با ایران را از سر بگیرند. این همان اتفاقی است که تیم مذاکره کننده هسته‌ای در روند مذاکرات دنبال کردند. 

ظرفیت ناوگان نفتکش ایران اکنون به چه میزان رسیده است؟
اکنون ظرفیت ناوگان ما به 15.5 میلیون تن رسیده و جالب است که ظرفیت ناوگان شرکت ملی نفتکش در طول دوره تحریم نیز افزایش یافته است. حضور ما در بازار گاز و تنوع بخشی به سبد درآمدی در دو سال گذشته قدرت شرکت را به میزان قابل توجهی افزایش داده و اکنون به مقام اول در دنیا از نظر ظرفیت ناوگان دست یافته ایم. با آنکه آمارها قابل ارائه نیست، اخیراً برخی از مؤسسات و رسانه‌های خارجی نظیر وال استریت، ژورنال اعلام کرده‌اند که شرکت ملی نفتکش ایران بزرگ‌ترین ناوگان حمل و نقل محموله‌های نفتی و فرآورده‌های نفتی را دارد. بعد از ایران در مقام دوم شرکت میتسویی ژاپن قرار دارد. که ظرفیت ناوگان آن 13.5 میلیون تن است. یعنی ما بزرگ‌ترین شرکت نفتکش دنیا هستیم که در حال حاضر نیز یک برنامه توسعه پنج ساله برای افزایش توانمندی‌ها تدوین کرده‌ایم.

 آیا همکاری‌های ایران با شرکت‌های بین‌المللی تنها منوط به اجاره دادن نفتکش، بانکرینگ و حمل محموله‌های آنها می‌شود؟
خیر، شرکت‌های بین‌المللی علاقه‌مند هستند که با نیروی انسانی و افسران ایرانی همکاری کنند و در حال برنامه ریزی هستیم که ارتباط نیروی خوب ایرانی را بعد از فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه‌ها و گذراندن دوره آموزش تخصصی در محمود‌آباد با شرکت‌های بین‌المللی برقرار کنیم. در حوزه مدیریت کشتی، تأمین قطعات یدکی و تأمین نیازمندی‌های ناوگان اتفاقات خوبی رخ داده است و اکنون این موفقیت‌ها در حال رشد است،چون شرکت‌های بین‌المللی علاقه‌مند به همکاری  هستند ما هم علاقه‌مند به ادامه همکاری‌ها هستیم. رویکرد سیاسی دولت یازدهم و مذاکرات هسته‌ای چه تأثیری بر فعالیت‌های ناوگان نفتکش کشور داشت؟بدون در نظر گرفتن لغو تحریم‌ها که اتفاق بسیار مهمی در تاریخ صنعت به شمار می‌رود، روند دو سال اخیر نیز به تقویت فعالیت نفتکش‌های کشور کمک کرد. به طوری که اتحادیه اروپا و کنگره امریکا تصمیم داشتند که هر شش ماه خریداران نفت ایران را مجبور به کاهش خرید نفت از ایران کنند اما با شروع مذاکرات این تحریم‌ها به حالت تعلیق در آمد. بر این اساس اگر چه تا زمان اجرای برجام گشایش ویژه‌ای حاصل نشد اما همین که با شروع مذاکرات تحریم‌های ایران به حالت تعلیق درآمد و بیشتر نشد و  به ما کمک کرد که بتوانیم ناوگان فعال خود را حفظ کنیم. به این معنی که ما مجبور به کاهش ناوگان، اشتغال و به تبع آن درآمدها نشدیم. اکنون با برداشته شدن تحریم‌ها عقیده دارم که قادر هستیم، با ارتباط خوب شرکت ملی نفت ایران با مشتریان سنتی، حجم فعالیت‌های خود را افزایش دهیم. کسانی که پیش از تحریم‌ها با ما کار می‌کردند اکنون علاقه‌مند هستند که هم با شرکت ملی نفت و هم با شرکت ملی نفتکش همکاری‌ها را از سر بگیرند یا شدت ببخشند. مطمئن هستم در مدت اندکی این روابط تقویت خواهد شد و به حجم پیش از تحریم‌ها بازخواهد گشت. 

اکنون صادرات نفت ایران حدود 400 هزار بشکه در روز بیشتر از روز اجرای برجام است. آیا نفتکش‌های کشور برای صادرات فوری این حجم از نفت آمادگی داشتند؟
بله. ما قبل از اجرای برجام نه تنها آمادگی کامل برای افزایش صادرات نفت داشتیم بلکه حتی نام کشتی هایی که قرار بود این حجم از نفت را حمل کنند و مسیر تردد آنها نیز مشخص بود. ما پیش‌بینی کرده بودیم که قرار است به محض لغو تحریم ها، تولیدات نفت ایران به سمت کدام کشورها برود و برای این صادرات بیشتر آماده بودیم. به هر حال همکاری وزارت نفت و شرکت ملی نفتکش بسیار عمیق است و همواره پاسخگوی نیاز شرکت ملی نفت هستیم. الان که تحریم‌ها برداشته شده آیا پرچم ایران به روی نفتکش‌ها بازگشته است؟بله، پرچم‌های ایران به محض برداشته شدن تحریم‌ها به روی نفتکش‌ها بازگشت
نظرات مطلب
  1. choc

    Thanks for sharing such a good thinking, piece of writing
    is fastidious, thats why i have read it completely

فرم ارسال نظر
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
درباره سایت
  • انجمن علمی دریانوردی دانشگاه آزاد خارگ یک انجمن علمی دانشجویی است که زیر نظر دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دریایی خارگ فعالیت میکند.
    این انجمن می کوشد تا در معرفی رشته دریانوردی (ناوبری) و پیشرفت و توسعه این رشته نقشی را ایفا کند.
    در راستای بهبود عملکرد این وبلاگ منتظر نظرات، پشنهادات و انتقادات شما کاربران گرامی هستیم.

    موفق و سربلند باشید.

امکانات سایت

تصاویر منتخب

انجمن علمی ناوبری دانشگاه آزاد اسلامى واحد خارگ

Marine Scientific Society of Kharg Maritime College