تبلیغات
انجمن علمی ناوبری دانشگاه آزاد اسلامى واحد خارگ - مطالب دی 1394

پروژه گردشگری جزیره شادمانی به بهره برداری می رسد

مدیرعامل سازمان عمران ساحل کارون گفت: پروژه گردشگری جزیره شادمانی در آبراه بهمنشیر آبادان سال آینده به بهره برداری می رسد.
مهدی مداری در گفتگو با خبرنگار مانا با بیان اینکه این پروژه با 45 درصد پیشرفت فیزیکی توسط سازمان عمران ساحل کارون و با کارفرمایی استانداری خوزستان در دست اجراست افزود: پروژه گردشگری جزیره شادمانی با اعتبار اولیه 24 میلیارد ریال در قالب ساخت محیط فرهنگی ورزشی و تفریحی به منظور جذب گردشگر از سراسر کشور با سرعت قابل قبول ادامه دارد.
مداری در ادامه افزود: عملیات خاکبرداری و پاکسازی محوطه جزیره، هرس کاری درختان، خاکریزی رینگ دور جزیره و جاسازی شمع بتونی 16 متری، استقرار اسلب بتونی ،قلوه ریزی و خاکریزی، لجن برداری و لوله گذاری جهت انتقال آب از مهمترین بخشهای اجرایی پروژه گردشگری جزیره شادمانی است.
مدیرعامل سازمان عمران ساحل کارون با اشاره به اینکه این پروژه در راستای ایجاد جاذبه های گردشگری آبادان و منطقه آزاد اروند اجرا می شود ابراز امیدواری کرد با همکاری سازمان منطقه آزاد اروند و شهرداری آبادان این پروژه به زودی آماده بهره برداری شود.
جزیره 10 هکتاری شادمانی در شرق شهر آبادان ودر درون آبراه بهمنشیرواقع شده و بیشتراراضی آن را نخیلات تشکیل می دهد.
آبراه بهمنشیر پس از انشعاب از رودخانه کارون و عبور از شرق آبادان به خلیج فارس منتهی می شود.
در حاشیه رودخانه آبراه بهمنشیر یک کارگاه ساخت شناورهای چوبی و سنتی همچنان فعال است.

غرق کشتی تجاری در آبراه اروندرود

یک فروند کشتی تجاری ایرانی بعد از ظهر روز یکشنبه در آبراه اروند رود در نزدیکی راس البیشه غرق شد.
فرمانده مرزبانی و دریابانی استان خوزستان ضمن تایید این خبر به خبرنگار مانا گفت: این کشتی حامل مواد شیمیایی از بندرگاه خرمشهر بارگیری و به مقصد یکی از کشورهای عربی در حرکت بود که به علت ظرفیت بیش از حد در نزدیکی دهانه آبراه اروند رود غرق شد.
سردار عبدالله نظر پور افزود : خشبختانه تمام سرنشینان این کشتی تجاری با کمک نیروهای امداد و نجات دریایی و ماموران دریابانی آبادان نجات یافتند .
وی گفت : بررسی دقیقی این حادثه توسط نهادهای مسئول در دست انجام است.

کشتی باری روس در ژاپن غرق شد

کشتی باری روسیه در آب های ژاپن به گل نشست و غرق شد.
به گزارش گروه بین الملل مانا، این کشتی در مسیر خود به بندر ساکاتا ژاپن به گل نشست و به دلیل امواج سهمگین در این منطقه، این کشتی به ظرفیت هفت هزار و یک DWT به صخره ها برخورد کرده و غرق شد.
این کشتی روسی با پرچم پاناما و 18 پرسنل شامل 14 دریانورد روس و چهار بنگلادش توسط گارد ساحلی ژاپن به بندر ساکاتا منتقل شدند.
در خلال این حادثه آلودگی زیست محیطی گزارش نشده است.
مقامات در حال حاضر در حال بررسی حادثه هستند.

فله برهای توقیف شده ترکیه ای به فروش می رسند

دو فروند فله بر ترکیه ای که در جنوب آفریقا توقیف شده بودند طبق رای دادگاه این کشور به فروش می رسند.
به گزارش گروه بین الملل مانا، این دو فروند کشتی فله بر متعلق به هلدینگ کاپتانولگو ترکیه بودند طبق رای دادگاه از سوی بانک ایتالیایی یونیکردیت توقیف شدند.
این دو فله بر هر کدام به ظرفیت جمعاً 80 هزار DWT و ساخت سال های 2009 و 2010 در ماه دسامبر توقیف شدند و در 12 ژانویه طی یک مناقصه به فروش می رسند.
دارنده این کشتی ها اظهار داشت: این موضوع خللی در دیگر بخش های تجارت این هلدینگ ایجاد نخواهد کرد.

ورود کشتی‎های کانتینری جدید رکورد زد

موسسه آلفالاینر اعلام کرد که با ورود 212 فروند کشتی کانتینری جدید با مجموع ظرفیت یک میلیون و 714 هزار و 860 TEU به ناوگان کانتینری جهان در سال 2015 میلادی،رکورد جدیدی در ورود کشتی‎های نوساز به ناوگان دریایی ثبت شد. به گزارش گروه بین‎الملل مارین تایمز،پیش از این در سال 2008 میلادی یک میلیون و 527 هزار و 800 TEU و در سال 2014 میلادی نیز یک میلیون و 466 هزار و 870 TEU به ظرفیت کانتینری جهان اضافه شده بود. شرایط بازار طی سال گذشته نتوانست بر تصمیم خطوط کشتیرانی تاثیر بگذارد و این شرکت‎ها راهبرد ساخت کشتی‎های بزرگ را ادامه دادند به گونه‎ای که سفارش ساخت کشتی‎های غول‎پیکر کانتینری (ULCV) در سال 2015 نزدیک به دو درصد حجم سفارش ها را در بر می‎گرفت. در نتیجه افزایش مازاد ظرفیت در خطوط کشتیرانی،ظرفیت غیرفعال کانتینری جهان در نیمه دوم سال 2015 میلادی افزایش یافت. ظرفیت ناوگان غیر فعال کانتینری به بالاترین سطح خود در پنج سال گذشته رسید. تحلیلگران هشدار داده‎اند که با وجود رقابت شدید میان چهار اتحاد بزرگ کشتیرانی در مسیر شرق-غرب برای ارائه خدمات با هزینه کمتر که در نتیجه ظرفیت اسمی بالا پدید می‎آید، فشار عرضه مازاد کشتی های کانتینربر بر ناوگان جهانی بیشتر می‎شود. این را نیز باید مد نظر داشت که تعداد بیشتری ULCV در سالهای آتی به ناوگان جهانی اضافه می شود. از آنجائیکه ظرفیت غیرفعال کانتینری در سال 2015 به 1.36 میلیون TEU رسید و در مقایسه با سال پیش از آن که ظرفیت غیرفعال نزدیک به 0.23 میلیون TEU بود، افزایش داشت، می‎توان نتیجه گرفت که رشد بالای ناوگان کانتینری پایدار نبوده است. شرکت‎های کشتیرانی سال گذشته میلادی درمجموع 255 فروند کشتی کانتینری با مجموع ظرفیت 2.34 میلیون TEU سفارش دادند. ارزش این قراردادها به نزدیک به 20.2 میلیارد دلار رسید که 98 درصد بیشتر از ارزش قراردادهای ساخت کشتی در سال 2014 بوده است.

بارگیری همزمان سه فروند نفتکش در پایانه گاز عسلویه

مدیرعامل شرکت پایانه‎های نفتی ایران گفت: برای نخستین بار در پایانه گازعسلویه به‎طورهمزمان سه فروند کشتی نفتکش برای صادرات میعانات گازی بارگیری کردند. به گزارش مارین‎نیوز، سید پیروز موسوی اعلام کرد: این عملیات با وجود شرایط جوی نامساعد در خلیج‎فارس، به‎منظور جلوگیری از تاخیر در بارگیری کشتی‎های نفتکش، تحمیل هزینه دموراژ واختلال در تولید گاز کشور انجام شد. وی اضافه کرد: با انجام این عملیات حدود 800 هزار تن از میعانات گازی ایران پس از بارگیری در کشتی‌های نفتکش روانه بازار شده است. موسوی بیان این که در این عملیات ویژه بندری، بارگیری سه کشتی نفتکش اقیانوس پیما و سوئزماکس با گوی‎های شناور و قدرت ریسک‎پذیری بالایی انجام شد، ادامه داد: در شرایط کنونی در کمتر پایانه نفت و گازی در جهان چنین عملیاتی انجام می‌شود. وی بیان کرد: بارگیری کشتی‌های نفتکش با استفاده از گوی شناور منجر به ارتقای توان عملیاتی صادرات میعانات گازی ایران در پایانه گاز عسلویه خواهد شد. موسوی یادآورشد: با توجه به تکمیل بودن ظرفیت مخازن ذخیره‌سازی میعانات گازی درعسلویه سرعت و دقت لازمه اجرای این عملیات بود زیرا تاخیر در اجرای بارگیری ممکن بود که منجر به سر ریزشدن مخازن میعانات گازی عسلویه شود و قطع تولید گاز را به همراه داشته باشد. مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران گفت: عملیات پهلودهی سه فروند کشتی نفتکش غول پیکر از طریق گوی شناور در عسلویه با ثبت یک رکورد جدید در مدت زمان کمتر از 12 ساعت انجام شد. عسلویه در 285 کیلومتری جنوب بوشهر واقع است و طرح‎های توسعه میدان گازی پارس جنوبی در این بندر در دست اجراست.

بارگیری همزمان سه فروند نفتکش در پایانه گاز عسلویه

مدیرعامل شرکت پایانه‎های نفتی ایران گفت: برای نخستین بار در پایانه گازعسلویه به‎طورهمزمان سه فروند کشتی نفتکش برای صادرات میعانات گازی بارگیری کردند. به گزارش مارین‎نیوز، سید پیروز موسوی اعلام کرد: این عملیات با وجود شرایط جوی نامساعد در خلیج‎فارس، به‎منظور جلوگیری از تاخیر در بارگیری کشتی‎های نفتکش، تحمیل هزینه دموراژ واختلال در تولید گاز کشور انجام شد. وی اضافه کرد: با انجام این عملیات حدود 800 هزار تن از میعانات گازی ایران پس از بارگیری در کشتی‌های نفتکش روانه بازار شده است. موسوی بیان این که در این عملیات ویژه بندری، بارگیری سه کشتی نفتکش اقیانوس پیما و سوئزماکس با گوی‎های شناور و قدرت ریسک‎پذیری بالایی انجام شد، ادامه داد: در شرایط کنونی در کمتر پایانه نفت و گازی در جهان چنین عملیاتی انجام می‌شود. وی بیان کرد: بارگیری کشتی‌های نفتکش با استفاده از گوی شناور منجر به ارتقای توان عملیاتی صادرات میعانات گازی ایران در پایانه گاز عسلویه خواهد شد. موسوی یادآورشد: با توجه به تکمیل بودن ظرفیت مخازن ذخیره‌سازی میعانات گازی درعسلویه سرعت و دقت لازمه اجرای این عملیات بود زیرا تاخیر در اجرای بارگیری ممکن بود که منجر به سر ریزشدن مخازن میعانات گازی عسلویه شود و قطع تولید گاز را به همراه داشته باشد. مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران گفت: عملیات پهلودهی سه فروند کشتی نفتکش غول پیکر از طریق گوی شناور در عسلویه با ثبت یک رکورد جدید در مدت زمان کمتر از 12 ساعت انجام شد. عسلویه در 285 کیلومتری جنوب بوشهر واقع است و طرح‎های توسعه میدان گازی پارس جنوبی در این بندر در دست اجراست.

حضور روحانیت بین جوانان و توجه به حساسیت‌های مردم از نقاط قوت دانشگاه آزاد اسلامی است

نخ نیوز : رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خارگ در راستای مناسبت‌های اخیر با امام جمعه این جزیره دیدار و گفت‌وگو کرد.




به گزارش نخ نیوز، امام جمعه جزیره خارگ با تشکر از فعالیت‌های مسئولان دانشگاه آزاد اظهار کرد: همدلی و هماهنگی موجود در بین هیات رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی واحد خارگ به همراه جهت گیری ولایی و ولایت مداری در این واحد مشهود و قابل تقدیر است.

حجت الاسلام والمسلمین موسی کمالی با تاکید به شعار سال، دانشگاه را در راه تحقق این شعار پیش قدم خواند.

امام جمعه خارگ، حضور روحانیت بین جوانان دانشجو و توجه به حساسیت‌های مردم خارگ نظیر حجاب و عفاف، همچنین جذب نیرو‌های مومن و متعهد در دو بخش تدریس و کارمندی را از جمله نقاط قوت دانشگاه آزاد خارگ دانست.

دکتر حسین سهولی‌زاده نیز در این دیدار با توجه به ایجاد و تصویب ۸ رشته کار‌شناسی ارشد در سال اخیر، از درایت و شجاعت دکتر میرزاده و برنامه‌های ایشان به منظور توسعه و بسط تحصیلات تکمیلی و ادغام برخی معاونت‌ها به منظور چابک سازی مجموعه‌ها در واحدهای دانشگاهی گزارشی ارائه کرد.

کشتی توریستی دیلم به بهره برداری می رسد


فرماندار دیلم گفت: درآینده نزدیک ضمن بهره‌برداری از طرح توسعه گمرک، کشتی توریستی دیلم نیز به بهره برداری خواهد رسید.
به گزارش خبرنگار مانا از بوشهر حسن اسماعیلی در جمع خبرنگاران در دیلم با اشاره به ظرفیت‌های بندری دیلم اظهار داشت: بندر دیلم از نقاط مهم تجاری و دریایی کشور است به گونه‌ای که دیلم و کالاهای تجاری آن برای همگان شناخته شده است.
وی از راه‌اندازی کشتی توریستی دیلم خبرداد و گفت: یکی ازمهمترین برنامه‌های شهرستان دیلم برای نوروز راه اندازی کشتی تفریحی است که درحال حاضر مراحل اخذ مجوز را سپری می کند .
فرمانداردیلم بابیان اینکه طرح توسعه اسکله گمرک دیلم درهفت مهر امسال شروع شد افزود: درآینده نزدیک طرح توسعه گمرک دیلم مورد بهره برداری قرارمی‌گیرد و بیش ازسه فروند موتور لنج تجاری برای تخلیه وبارگیری پهلو می گیرد .
اسماعیلی با اشاره به افزایش تخلیه و بارگیری کالای تجاری در بندر دیلم گفت: به زودی سیستم‌های نوین گمرکی در دیلم راه اندازی می شود که نقش مهمی در تسریع ترخیص کالاها دارد.
وی از ارتقاء گمرک دیلم از اداره به اداره کل خبرداد و گفت: درهمین راستا گمرک بخش امام حسن دیلم راه‌اندازی می‌شود و در این حوزه خدمات گمرکی دردیلم افزایش می‌یابد.
فرماندار دیلم از ایجاد زیرساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی شمال استان بوشهر خبرداد و افزود: منطقه ویژه اقتصادی شمال استان بوشهر از مناطق مهم اقتصادی و اشتغال‌زایی این منطقه است که برای فراهم شدن زیرساخت‌های آن 20 میلیارد ریال تخصیص یافته است.

صادرات نخستین محموله دام زنده به بندر الرویس قطر


مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر از صادرات نخستین محموله احشام از طریق این بندر به مقصدبندر الرویس قطر خبر داد .
به گزارش مانا،محمد محسنی ضمن اعلام این خبر گفت: در راستای گسترش روابط تجاری بندر شهید باهنر با بنادر کشورهای حاشیه خلیج فارس تعداد دو هزار و580 رأس دام زنده توسط چهار فروند لنج باری از بندر شهید باهنر به مقصد بندر الرویس کشور قطر بارگیری و صادر شد .
وی اظهار داشت : صدور مجوزهای لازم جهت صادرات دام زنده بر اساس درخواست صاحبان کالا، توسعه صنعت دامپروری، ارزآوری و گسترش صادرات و مراودات تجاری را از جمله اهداف این بندر عنوان کرد .
مدیر اداره بنادر ودریانوردی شهید باهنر با اشاره به اینکه ارزش نخستین محموله دام صادراتی در این بندر بیش از 645هزار دلار بوده است، و روند این نوع محموله صادراتی ادامه داشته است، مقرر شد طی روزهای آینده 2500 رأس دیگر به آن کشور صادر شود.
وی افزود: برای صادرات محموله احشام، تاکنون10 فروند لنج باری مطابق با استانداردهای ایمنی عملیات دریایی و بندری و دامپزشکی استان تجهیز شده است .
محمد محسنی در پایان خاطر نشان کرد: برخورداری از زیرساخت های مناسب، نظارت ۲۴ ساعته عملیات بر اساس استانداردهای ایمنی، حضور نمایندگان دامپزشکی، همکاری گمرک، سرعت ارائه خدمات و وجود شناورهای مناسب در بندر شهید باهنر موجب شد تا صاحبان کالا این بندر را به عنوان یکی از بنادر مهم صادرات احشام در سطح استان انتخاب کنند .
لازم به ذکر است ، حمل صادرات دام زنده از بندر شهید باهنر دارای سابقه چند ساله است که صادرات این نوع محموله تاکنون بیشتر به کشورهای عمان و امارات بوده است .

حمله داعش به بزرگترین بندر نفتی لیبی


بزرگترین بندر نفتی لیبی با نام سیدرا مورد حمله نیروهای داعش قرار گرفت.
به گزارش گروه بین الملل مانا، گروه تروریستی داعش به تأسیسات نفتی در بندر سیدرا منجر به مرگ 16 نفر و زخمی شدن 25  نفر شد.
این حمله با تلاش سربازان خنثی شد. در این بین خبرگزاری های محلی از به آتش کشیده شدن مخزن نفتی در بندر نفتی سیدرا در خلال حمله و پرتاب یک موشک دور برد خبر دادند.
گروه تروریستی داعش در ابتدا با 12 خودرو به این بندر وارد شد و سعی در تسخیر راس لانوف را داشت که حمله آنها با حضور سربازان در منطقه خنثی شد.
شایان ذکر است این دومین اقدام گروه داعش در خصوص تسخیر تاسیسات مهم نفتی لیبی است.
براساس این گزارش، یک انفجار دیگر در نزدیکی بندر راس لانوف منجر به آتش در مخزن نفت متعلق به شرکت ملی نفت لیبی شد. 
شایان ذکر است بندر راس لانوف نیز به همراه سیدرا از بزرگترین بنادر لیبی به شمار می روند که از دسامبر سال 2014 تا کنون بسته شده اند.
گفته می شود میزان تولید نفت خام در کشور در حال حاضر در لیبی به یک چهارم نسبت به سال 2014 و میزان 1.6 میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده است.

شرکت کارنیوال چهار کشتی کروز سفارش داد


شرکت کشتیرانی کروز کارنیوال از سفارش چهار فروند کشتی کروز به کارخانه فیکاتیری ایتالیا خبر داد.
به گزارش گروه بین الملل مانا، دو فروند از این کشتی ها به شرکت تابعه کاستا آسیا، یک فروند به شرکت P&O کروز استرالیا و یکی دیگر از این کشتی ها به شرکت تابعه کروز پرنسس تعلق می گیرد. 
براساس این گزارش، کارخانه فیکاتیری ایتالیا یکی از بزرگترین سازنده های کشتی های کروز در دنیا محسوب می شود و مدت زمان تحویل این کشتی ها را میان سال های 2019 و 2020 تعیین کرده است.
دو فروند از این کشتی های تازه ساز در چین و تحت شرکت کاستا آسیا فعالیت خواهند کرد.
کشتی کروز سفارش داده شده برای شرکت P&O کروز استرالیا قابلیت حمل چهار هزار و 200 مسافر را دارد. از سوی دیگر کشتی کروز طراحی شده برای شرکت کروز پرنسس با 143 هزار و 700 تن قابلیت حمل سه هزار و 560 مسافر را دارد.
با احتساب کشتی های جدید، شرکت کارنیوال هم اکنون 17 فروند کشتی را در میان سال های 2016 تا 2020 تحویل خواهد گرفت.

کره جنوبی به کمک کشتیرانی های بحران زده این کشورآمد


طبق اسناد منتشر شده توسط وزارت امور دارایی و کمیسیون خدمات مالی، سئول اعتباری به ارزش 1.2 میلیارد دلار را برای کمک به بازسازی کشتیرانی های بحران زده کره جنوبی، اختصاص خواهد داد.
به گزارش گروه بین الملل مانا، پیش بینی ها حاکی از این است، صنعت کشتی سازی کره جنوبی هم از این تصمیم دولت بی بهره نخواهد بود. 
بنا به این تصمیم سفارش ساخت کشتی های جدید از محل اعتبارات کشتیرانی،انجام می گیرد و سپس کشتی های جدید به کشتیرانی کره جنوبی کرایه داده می شوند، ناگفته نماند که این اقدام تلاشی در جهت بهبود شرایط رقابت میان کشتیرانی ها، ارتقاء وضعیت مالی و جلوگیری از خطر واگذاری دارایی های این کشتیرانی ها عنوان شده است. 
مطلب قابل تامل این است که فقط شرکت های کشتیرانی داخلی می توانند از کمک مالی بهره مند شوند که درصد نسبت بدهی به سهم در این شرکت ها بیشتر از 400درصد نباشد. با در نظر گرفتن این معیار برای اختصاص کمک های مالی، در نهایت مسیر برای کاهش بدهی های شرکت های کشتیرانی هموارتر می شود.
کشتی سازی هین جین و مرچنت هیوندا به عنوان دو کارخانه مطرح، نسبت بدهی 907 درصد و 1.113 درصد را به ترتیب تا آخر سال 2015، دارند.
دبیرکل کمیسیون مالی کره در یک نشست مطبوعاتی، با بیان اینکه شرکت های کشتیرانی باید تلاش خودشان را به جهت بهبود ساختارهای مالی شان متمرکز کنند، گفت: دولت هم ، از هیچ تلاشی برای حمایت فروگذار نمی کند.
بنابراین گزارش 50 درصد اعتبار 1.2 میلیارد دلاری توسط بانک های تجاری تأمین می شود، 40درصد توسط بنگاه های مالی دولتی شامل: بانک توسعه کره جنوبی و بانک واردات و صادرات کره، و 10درصد باقیمانده هم توسط خود شرکت ها فراهم می شود. شایان ذکر است که به دنبال افزایش تقاضا، امکان افزایش اعتبار از سوی دولت نیز وجود دارد.از سوی دیگرهمسو با حمایت و تشویق سئول، از کشتیرانی های داخلی برای سفارش کشتی های جدید در کارخانه های داخلی، کشتی سازان کره جنوبی هم از این فرصت به وجود آمده بی بهره نخواهند بود.
دبیرکل کمیسیون مالی کره جنوبی در این خصوص اظهار داشت: برای به جریان درآوردن اقدام بازسازی کشتیرانی های بحران زده کره جنوبی، مسئولان و متولیان امر باید درآمدهای کشتی سازان را بهبود بخشند و این امر از طریق حذف فعالیت های غیررقابتی و کاهش نیروی کار به تحقق خواهد پیوست. 
سئول نیازمند به هوشیاری بیشتری در این زمان است، چرا که بیش از این به دنبال ارائه کمک های مالی برای رفع بدهی های کشتی سازی های داخلی مثل مهندسی دریایی و کشتی سازی دوو، موجی از اعتراضات توسط جوامع صنعتی در کشورهای دیگر به وجود آمده است.
در آخر باید به این مطلب اشاره کرد که  معاون نخست وزیر کره جنوبی، Choi Kgang-Hwan در جلسه پیرامون بحث اقتصادی با حضور وزرا تصریح کرد: دولت به امر بازسازی کشتیرانی ها سرعت می بخشد و این قول را به مردم می دهد که دارایی های عمومی را صرفاً در مسیر کمک به شرکت ها خرج نکند و خود این شرکت ها موظف به بازسازی و بهبود شرایط خودشان

چشم انداز حمل فله در سال 2016

عرضه مازاد، بزرگترین چالش کشتیرانی های حمل فله در سال 2016 اعلام شد. به گزارش گروه بین الملل مانا، با توجه به کمترین رشد اقتصادی چین در 25 سال گذشته، مهمترین سؤالی که برای فله داران، مطرح است چگونگی ادامه فعالیت علیرغم عرضه مازاد کشتی های فله بر است. شاخص حمل فله بالتیک در سال 2015 برای چندین بار رکورد کمترین میزان را شکست. کرایه های پایین، دارندگان کشتی های فله بر را مجبور به سقوط هر چه بیشتر کرایه ها به منظور رقابت با همتایان خود و حتی ادامه فعالیت علیرغم ضرردهی در این بخش کرد. براساس این گزارش، ناوگان فله برها در سال 2015 رشد ناچیزی داشت که به دلیل لغو سفارش ساخت یا به تعویق انداختن تحویل فله برهای جدید صورت گرفت. در همین حال شاهد اوراق شمار زیادی از فله برها بودیم. به هر حال مشکل اصلی در این عرصه از حمل و نقل کاهش تقاضا برای حمل فله در چین عنوان شده است که در حقیقت بزرگترین مقصد فله برها محسوب می شد. کاهش رشد اقتصادی چین همان طور که گفته شد در 25 سال گذشته بی سابقه بوده است. پیتر سند به عنوان تحلیلگر برتر موسسه بیمکو از پیش بینی 30 درصدی به تعویق افتادن تحویل فله برها خبر داد که طبق برنامه ریزی های قبلی طی سال های 2015 تا 2017 تحویل صاحبان می شد. در همین حال تحلیلگر بانک دویچ در نیویورک نیز از رقم بی سابقه 3.6 درصد اوراق فله برها از سال 1986 تا کنون خبر داد. موسسه تامین بودجه کشتی دانمارک نیز در گزارش خود از کمترین میزان تقاضا برای فله برها از سال 1999 تاکنون خبر داد که حتی از سال 2009 و رکود اقتصاد جهانی در این سال نیز رقم پایین تری را نشان می دهد. همگام با رکود اقتصادی در دنیا، با تغییر خط مشی ها در چین و رواج خانه سازی های کوچک در شهرهای چند طبقه، حمل کالای فله به این کشور کاهش چشمگیر داشت. این کاهش در کشور چین بار سنگینی را بر دوش حمل و نقل فله قرار داد که در این میان کشتی های کیپ سایز و پاناماکس نیز بیشترین ضرر را نسبت به کشتی های کوچک تر متحمل شدند. به نظر می رسد چین تمرکز اصلی خود را بر روی خدمات دهی گذاشته است و صنایع بزرگ تر را در اولویت پایین تری قرار داده است که این موضوع خبر خوبی برای صنعت کشتیرانی محسوب نمی شود. در این وضعیت شاید اوراق فله برها نقطه روشنی در این مورد قلمداد شود اما این موضوع زمانی به یک راه حل تبدیل می شود که قیمت استیل رو به افزایش گذارد. مدیرعامل شرکت هرمان بیلانگ در خصوص اوراق فله برها اظهار داشت: متوسط سن کشتی های اوراق از 25 به 22 سال کاهش داشته است و پیش بینی می شود این میزان به 15 سال نیز کاهش یابد. براساس گزارش تحلیلی شرکت کشتیرانی بانچر و کوستای ایتالیا، در سال 2016 شاهد ورود بی رویه کشتی های کیپ سایز به حجم تقریبی 75 میلیون DWTباعث افزایش شش درصدی ناوگان جهانی می شود. برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند در صورت لحاظ میزان عرضه در سال 2015، رشد ناوگان در سال 2016 بین صفر تا یک درصد خواهد بود. براساس گزارش اداره صنعت، خلاقیت و علم استرالیا، تقاضای چین برای سنگ آهن سالانه 2.4 درصد رشد را تا سال 2020 تجربه خواهد کرد که این میزان نسبت به پیش بینی های قبلی کاهش چشمگیری را نشان می دهد. یکی از واسطه گران کشتی در شرکت بریمار سال 2016 را سال خوبی برای فله داران ندانست و اظهار داشت: در سال آینده با توجه به تغییر گرایش های اقتصاد چین، شاهد مازاد سنگ آهن خواهیم بود و کاهش بی سابقه در تقاضای برای استیل نیز مشکلات جدی را برای ناوگان کشتی های کوچک رقم خواهد زد. واردات زغالسنگ نیز بر طبق اداره نامبرده استرالیا به دلیل دغدغه های زیست محیطی با کاهش مواجه خواهد شد. سیاست های جدید چین در خصوص آلودگی هوا و استفاده از سوخت های پاک تقاضا برای زغالسنگ را به میزان 30 درصد در سال 2015 در این کشور کاهش داد. کاهش تقاضا برای سنگ آهن و زغالسنگ بیش از همه کشتی های پاناماکس را تحت تاثیر قرار داد به طوری که شاخص بالتیک نیز برای این کشتی ها به پایین ترین حد خود رسید. کشور چین تنها مولفه تاثیرگذار در حمل و نقل فله نیست و در 15 سال گذشته شاهد کمترین میزان تقاضا برای زغالسنگ در سه ماهه دوم سال 2015 بودیم. با این وجود شروع صادرات سنگ آهن نقطه قوتی برای کشتی های پاناماکس محسوب می شود. در شرایطی که با ادامه کاهش کرایه ها مواجه هستیم موسسه تحقیقاتی اسیتون مور در گزارش خود در ماه اکتبر آورده است: هزینه های اجرایی در سال 2015 و 2016 در حال افزایش است و این موضوع ضرر هر چه بیشتر کشتیرانی های فله را سبب می شود که آنها را مجبور به ادغام و یا فروش داراییهای خود می کند. شرایط بهتر برای کشتی های سوپرا و هندی ماکس کشتی های سوپراماکس و هندی سایز نیز با بحران حمل و نقل فله دست و پنجه نرم می کنند اما به دلیل قابلیت این کشتی ها برای حمل انواع کالاها این نوع از کشتی ها کمتر در تیررس رکود بازار حمل فله قرار می گیرند. شرکت کلارکسونز پیش بینی می کند تجارت جهانی زغالسنگ سالانه دودرصد افزایش پیدا می کند که این امر به پشتوانه افزایش تقاضای واردات هند تحقق می یابد. میزان تقاضا برای کشتی های سوپراماکس نیز که برای واردات زغالسنگ به هند گزینه مناسبی محسوب می شوند ثابت باقی خواهد ماند یکی دیگر از دلایل این ثبات تقاضای رضایت بخش برای حمل فله عنوان شده است. یکی از تحلیلگران حمل فله در موسسه بین المللی استراتژی های دریایی اظهار داشت: قیمت های پایین و تولید بالا در آمریکای لاتین منجر به رونق فصلی در سه ماهه دوم سال 2016 می شود به هر حال عرضه مازاد فله برها بر قوت خود باقی است که به عقیده یکی از تحلیلگران این عرصه در سال های اخیر گریبانگیر حمل فله شده است و از پیش بینی افزایش 9 درصدی ناوگان مربوطه خبر داد. کشتی های هندی سایز به دلیل قابلیت حمل انواع کالاها شانس بهتری در عرصه حمل فله دارند. موسسه کلارکسونز انتظار دارد حجم تجارت کالاهای فله خرد نیز با دو درصد افزایش به 1.5 میلیارد تن در سال 2016 برسد که خود از افزایش نسبی نرخ کرایه ها در ماههای آینده کمک می کند. براساس گزارش لویدزلیست در حال حاضر ساخت 35 هزار DWT دردستور کار کشتی سازی ها قرار دارد که 3.6 درصد از ناوگان فعلی را به خود اختصاص می دهد. تحلیلگران لویدزلیست در خصوص بازار ساخت فله برها اظهار داشتند: سفارش ساخت کشتی های کوچک تر به دلیل تمایل کشتی داران برای مشخص شدن وضع بازار کاهش پیدا می کند. تصمیم مربوطه این امکان را به کشتی داران می دهد تا با کنترل عرضه کشتی، اقدام به بالا بردن کرایه ها کنند. در مجموع سال 2016 برای کشتی داران فله سال سختی محسوب می شود چرا که نیازمند به اتخاذ راهکارهای متفاوت به منظور بهبود درآمد و ایجاد تعادل میان عرضه زیاد و تقاضای پایین هستند.

تخلیه و بارگیری 1.7 میلیون تن کالا از بندر کیش

مدیر اداره بندر و دریانوردی کیش از تخلیه و بارگیری بیش از 1.7میلیون تن انواع کالا در تنها بندر این جزیره طی نه ماه سال جاری خبر داد. به گزارش مانا، محمد جهانشاهی نسب گفت : از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه در مجموع یک میلیون و 750 هزار و 352 تن انواع کالا در جزیره کیش تخلیه و بارگیری شد که از این میزان، یک میلیون و 518 هزار و 510 تن مربوط به کالاهای غیر نفتی و 231 هزار و 842 تن به کالاهای نفتی اختصاص دارد. وی همچنین سهم عملیات مربوط به صادرات و واردات کالای غیرنفتی در این بندر را بیش از 62 هزار تن اعلام کرد. جهانشاهی نسب در بخش دیگری از سخنانش ضمن اشاره به حجم عملیات کابوتاژ کالاهای غیرنفتی در این بندر اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون یک میلیون و 456 هزار تن عملیات در این زمینه صورت گرفته است. این مقام مسئول اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون، در مجموع 300 هزار و643 نفر مسافر از طریق بندرگاه وارد جزیره ویا جزیره رابه مقصد سرزمین اصلی ترک کرده اند. مدیر اداره بنادر و دریانوردی کیش با اشاره به جاذبه های گردشگری این جزیره عنوان داشت :در نه ماهه نخست سال جاری، 206 هزار و 139 نفر گردشگر به وسیله شناورهای تفریحی از جاذبه های گردشکری این جزیره دیدن کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد 11 درصدی را در این زمینه شاهد هستیم. وی به میزان حمل ونقل خودرو به جزیره نیز اشاره کرد و گفت: ورود و خروج 39 هزار و 160 دستگاه خودرو دراین مدت به ثبت رسیده است.

صادرات نفت آمریکا پس از 40 سال آغاز شد

اولین کشتی حامل محموله نفت خام آمریکا سفر خود را از بندر کورپس کرسیتی آغاز کرد. به گزارش گروه بین الملل مانا، این اقدام پس از 40 سال ممنوعیت صادرات نفت خام در آمریکا به وقوع پیوسته است. کشتی تانکر تئوتی محموله نفت خام را در ترمینال نورث بیچ در بندر کورپس کرسیتی دریافت و این بندر را به مقصد ایتالیا ترک کرد. انتظار می رود این محموله در 20 ژانویه به ایتالیا برسد. این محموله از چاه نفتی در جنوب تگزاس استخراج شد. بر اساس این گزارش، طبق برنامه ریزی ها دومین محموله نفت سبک به میزان 600 هزار بشکه تولید آمریکا در هفته اول سال 2016 در ترمینال هیدروکربن انتراپرایزآمریکا بارگیری خواهد شد.

ساخت دومین ناو هواپیمابر چین با قابلیت حمل ۵۰ هزار تن بار و جنگنده‌های جی ۱۵

وزارت دفاع چین خبر ساخت دومین ناو هواپیمابر این کشور با طراحی بومی را تایید کرد. وزارت دفاع چین خبر ساخت دومین ناو هواپیمابر این کشور با طراحی بومی را تایید کرد. به گزارش مارین نیوز، وزارت دفاع چین خبر ساخت دومین ناوهواپیمابر ساخت این کشور را در استان لیائونینگ تایید کرد. به نوشته وبگاه «چاینا دیلی» «یانگ جویونگ» سخنگوی وزارت دفاع چین در نشست خبری اعلام کرد که طراحی دومین ناوهواپیمابر به طور کامل در این کشور صورت گرفته و گنجایش حمل 50 هزار تن بار را دارد و قادر است جنگنده‌های جی 15 و هواپیمای ویژه عملیات دریایی را حمل کند. وزارت دفاع چین با اشاره به سیاست‌های دفاعی این کشور، خطوط ساحلی طولانی و قلمروی آبی گسترده، گفت: «حفظ امنیت دریایی، حاکمیت و منافع و حقوق چین، جزو ماموریت مقدس نیروهای مسلح چین است.» بر اساس نسخه جدید راهبرد دفاعی چین، این کشور از انفعال نظامی خارج شده و قصد دارد «دفاع فعال» را در دستور کار قرار دهد.

الحاق 51 هکتار پایانه کانتینری به بندرشهید رجایی

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت: با برنامه ریزی صورت گرفته تا پایان سال 51 هکتار پایانه کانتینری، نگهداری و خدمات جانبی کالا به اراضی پسکرانه بندر شهید رجایی اضافه می شود. به گزارش مانا، ابراهیم ایدنی با بیان اینکه اجرای پروژه های بخش خصوصی در منطقه ویژه بندر شهیدرجایی از روند بسیار مطلوبی برخوردار است، اظهارداشت: بر اساس برنامه زمان بندی تاپایان سال 51 هکتار پایانه کانتینری نگهداری و خدمات جانبی به اراضی پس کرانه بندر الحاق می شود که این امر علاوه بر افزایش 600 هزارتی ای یو کالاهای کانتینری و اشتغال زایی، بندر را برای شرایط پس از تحریم آماده خواهد کرد. وی افزود: با احتساب پروژه های بخش خصوصی که در نیمه اول سال 95 مورد بهره برداری قرار می گیرد هیچ مشکلی در امر خدمات رسانی وجود نخواهد داشت. مدیرکل بنادر ودریانوردی استان هرمزگان بیان داشت: رویکرد سازمان بنادر ودریانوردی در راستای توسعه بنادر بهره گیری از توان بخش خصوصی است که این اداره کل نیز به تبع آن توانسته در سال گذشته هزار و 200 میلیون تومان سرمایه گذاری در بندر شهید رجایی جذب کند. وی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه نیز حدود یک هزار میلیارد تومان قرارداد در این بندر منعقد شده است . ایدنی با اشاره به خیل عظیم تقاضای سرمایه گذاران به منظور حضوردربندر شهید رجایی در شرایط کنونی تصریح کرد: اقداماتی نظیر برگزاری مستمر جلسات سرمایه گذاری، اصلاح فرایند در مدل سرمایه گذاری و پایش مشکلات مطروحه مواردی بوده که با اجرایی کردن آن رسیدگی به تقاضای سرمایه گذاران کاهش قابل توجهی را در پی داشته است .

راه‌اندازی خطوط منظم دریایی حمایت می خواهد

معاون فنی بازرگانی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان ناوگان ملی کشور مسئولیت‌هایی در جهت ارتقاء جایگاه تجارت کشور در شرایط مختلف دارد. به گزارش خبرنگار مانا کاپیتان علی عزتی در همایش حمل و نقل صادراتی؛ فرصت ها و چالش ها با اشاره به اهمیت حمل و نقل دریایی در اقتصاد کشور گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان ناوگان ملی کشور مسئولیت‌هایی در جهت ارتقاء جایگاه تجارت کشور در شرایط مختلف دارد. همچنین در طول سال‌های جنگ و سال‌های تحریم نوک پیکان حمله کشورهای غربی به سمت شرکت کشتیرانی بود چرا که ضربه به حمل و نقل دریایی ضربه مهلکی به اقتصاد بود. وی افزود: در تجارت خارجی کشور صنعت حمل و نقل دریایی به عنوان مهم ترین محور توسعه اقتصادی محسوب می شود و کارشناسان از حمل و نقل دریایی به عنوان مهم ترین اهرم توسعه یاد می کنند. معاون فنی بازرگانی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: بیشترین مبادلات کالا در جهان از طریق حمل و نقل دریایی صورت می گیرد و بیش از 85 درصد تجارت از طریق دریا و توسط 90 هزار کشتی اقیانوس پیما در دنیا انجام می شود. وی به موقعیت استراتژیک ایران اشاره کرد و گفت: ایران به دلیل موقعیت استراتژیک و وجود بنادر در شمال و جنوب به جهت حمل و نقل دریایی دارای شرایط ویژه ای است و در سند چشم انداز 1404 حمل و نقل دریایی می بایست توسعه یابد که خوشبختانه با وجود تحریم ها در سال های گذشته توانستیم از این بحران عبورکنیم. عزتی با بیان اینکه در سال 93 و بر اساس آمار اعلام شده 88 درصد از تجارت کالای ایران از طریق دریا و تنها 12 درصد توسط حمل و نقل ریلی و هوایی انجام شده است گفت: ایران با دارا بودن 227 فروند انواع کشتی بالای یکهزار GT دارای سهم یک درصدی از ناوگان دریایی جهان است و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر از نظر رتبه‌بندی در دنیا در رتبه 21 قرار دارد. وی درباره راه‌اندازی خطوط منظم دریایی گفت: برای راه‌اندازی خطوط منظم کشتیرانی سرمایه‌گذاری اولیه لازم است و بدون کمک مسئولان راه‌اندازی این خطوط توسط شرکت کشتیرانی امکان پذیر نیست. شناسایی مسیر دریایی، تعیین بنادر مبدأ، بین راهی و مقصد و انجام فرآیند بازاریابی از جمله اقداماتی است که باید انجام شود و در بخش بازاریابی نیازمند کمک تجار و بازرگانان هستیم چرا که تا امکان جذب محصولات فراهم نباشد نمی‌توان انتظار داشت که شرکت کشتیرانی خطوطی را راه‌اندازی کند. وی ادامه داد: در بخش حمل و نقل دریایی سوخت نیمه یارانه‌ای و یارانه‌ای نداریم و نرخ بنزین به صورت بین‌المللی محاسبه می‌شود. وی در پایان به فرصت های فراروی صنعت حمل و نقل دریایی کشور پس از رفع تحریم ها نیز اشاره کرد و گفت : ارتقاء فضای کسب و کارو بهبود عملکرد مالی شرکت های کشتیرانی ایرانی، امکان افزایش سهم بازار از برخی محمولات وارداتی کشور در بخش غلات ، امکان توسعه سرویس های کشتیرانی از بنادر داخلی به بنادر دنیا ، فعال سازی مجدد شبکه جهانی کشتیرانی داخلی، فعال سازی مجدد پروژه های توسعه ای که در دوران تحریم متوقف شده اند، امکان جذب سرمایه های خارجی جهت اجرای پروژه ها و امکان تامین منابع مالی از بانک های خارجی از فرصت های فراروی صنعت حمل و نقل دریایی پس از رفع تحریم هاست که باید از آن استفاده کرد.

طراوت کارون

بارندگی های بی سابقه یک دهه اخیر روزهای باطراوت و سرزنده ای را برای رودخانه کارون رقم زده است.

به گزارش خبرنگار مانا ، بارش های سال آبی جاری در مناطق بالادست کارون و طغیان مسیل های منتهی به کارون به قدری موثر بوده که آب این رودخانه هم اکنون به بالاترین سطح در چند سال اخیر رسیده است.
آب رودخانه کارون به دلیل شدت بارندگی های اخیر گل آلود است و برای چندین بار در سال آبی جاری سطح آب به قدری بالا آمده که بخش های پایین دیوارهای دو سوی رودخانه را آب فرا گرفته است.
قایقرانی در آبهای خروشان کارون نیز این روزها به یمن بارندگی های پربرکت رونق گرفته و قایق های ماهیگیری نیز از آب گل آلود ماهی می گیرند.
درپی بارش های اخیر شاخص های بهداشتی آب کارون به نحو قابل ملاحظه ای افزایش و متعاقب آن کیفیت آب آشامیدنی شهر یک میلیون 300هزار نفری اهواز بهبود یافته و از میزان شوری آن کاسته شده است.
مدیرعامل سازمان آب وبرق خوزستان نیز در گفتگو با خبرنگار مانا ضمن ابراز رضایت از وضعیت آب کارون گفت: هم اکنون دبی این رودخانه در مقطع اهواز به 250متر مکعب در ثانیه رسیده است و با پیش بینی بارش در روزهای آینده شاهد افزایش دوباره دبی کارون خواهیم بود.
محمدرضا شمسایی افزود:با وجود بارش های بسیار موثر اخیر ، کارون برای اهواز تهدیدآفرین نیست و مناطق پایین دست کارون با خطر سیلاب روبرو نیستند.
وی گفت: جریان آب در حوزه کارون بزرگ ، با آمادگی سدهای بالادست تحت کنترل است و سیلاب ها در پشت سدها مهار می شوند. 
با این حال مدیریت بحران استانداری خوزستان از عموم شهروندان خواسته است از بیتوته کردن در نزدیکی بستررودخانه کارون به دلیل احتمال طغیان آن خودداری کنند.
همزمان هزاران پرنده مهاجر در طول رودخانه کارون فرود آمدند تا از این پهنه خدادادی بهره مند شوند.
صدای خوش لک لک ها و تغذیه گونه های متنوع پرندگان مهاجر از کارون، دوستداران محیط زیست را به وجد آورده عموم مردم نیز به سبب نزول رحمت الهی و احیای این رودخانه که همچون شریان حیاتی خوزستان است شکرگزار هستند.
میزان برداشت کشاورزان خوزستانی از آب کارون به دلیل بارندگی ها و رطوبت کافی خاک به صفر رسیده است که همین امر در افزایش آب این رودخانه بسیار موثر بوده است.
در همین حال اداره کل هواشناسی خوزستان از تداوم بارندگی ها تا روز یکشنبه آینده و سیلابی شدن رودخانه های استان بخصوص رودخانه کارون خبر داد.
رودخانه کارون در یک دهه اخیر با بحران های زیست محیطی ، رسوب گذاری ، شوری و کاهش شدید آورد آب روبرو بوده که امید می رود با تداوم بارندگی ها و افزایش ذخایر آب در پشت سدهای بالادست ، کارون در تابستان نیز پرآب باشد.
دوستداران محیط زیست معتقدند باید تمهیدات لازم برای حفاظت و صیانت از حیات کارون تداوم یابد و طرح های انتقال آب کارون به مناطق مرکزی به کلی متوقف شود.
دوستداران محیط زیست در تابستان امسال بارها با تشکیل زنجیره انسانی خواستار متوقف شدن طرح های انتقال آب کارون به مناطق مرکزی از جمله اصفهان شده و بر مدیریت مصرف آب در مناطق مرکزی ایران تاکید کردند.

درباره سایت
  • انجمن علمی دریانوردی دانشگاه آزاد خارگ یک انجمن علمی دانشجویی است که زیر نظر دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دریایی خارگ فعالیت میکند.
    این انجمن می کوشد تا در معرفی رشته دریانوردی (ناوبری) و پیشرفت و توسعه این رشته نقشی را ایفا کند.
    در راستای بهبود عملکرد این وبلاگ منتظر نظرات، پشنهادات و انتقادات شما کاربران گرامی هستیم.

    موفق و سربلند باشید.

امکانات سایت

تصاویر منتخب

انجمن علمی ناوبری دانشگاه آزاد اسلامى واحد خارگ

Marine Scientific Society of Kharg Maritime College