تبلیغات
انجمن علمی ناوبری دانشگاه آزاد اسلامى واحد خارگ - مطالب بهمن 1394

دانشگاه آزاد یک مرکز مدیرسازی و متخصص‌سازی در خارگ است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خارگ، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در هفتادمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت:دانشگاه آزاد یک مرکز مدیرسازی و متخصص‌سازی در خارک است، گفت: به همین خاطر است که ما برای تامین نیازهای مردم آمدیم.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به وضعیت جزیره خارک در زمان جنگ،‌ گفت:‌ مهمترین هدف کشور عراق در زمان جنگ جزیره خارک بود. من به دلیل جنگ به این جزیره رفتم و ساکنان این جزیره از من تقاضای تأسیس یک دانشگاه را کردند. مسأله دیگری که وجود داشت این بود که بسیاری از کارشناسان کشتی‌ها خارجی بودند زیرا هیچ دانشگاهی برای تربیت کارشناس داخلی وجود نداشت. به همین دلیل دانشگاهی در آنجا تأسیس کردیم و اکثر مدیران و کارشناسان کشتی‌ها فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد هستند

بازدید: 22

مدرک واحد خارگ بین‌المللی است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خارگ،رئیس واحد خارگ در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای بین‌المللی کردن این واحد دارید، گفت: «اکنون مدارکی که از سوی واحد خارگ به دانشجویان ارائه می‌شود، مدرک بین‌المللی است اما دانشگاه ما عنوان واحد بین‌المللی را ندارد، رایزنی‌های لازم در این خصوص با مسئولان دانشگاه و مسئولان امنیتی جزیره خارگ انجام شده و امیدواریم با بین‌المللی شدن این واحد در سال‌های آینده دانشجوی خارجی نیز پذیرش کنیم.»

سهولی‌زاده با بیان اینکه جذب دانشجوی خارجی نیاز به زیرساخت‌های لازم آزمایشگاهی و خوابگاهی دارد، گفت: «طی مدت یک سال می‌توانیم آزمایشگاه‌هایمان را مجهز کنیم که این موضوع با کمک شرکت‌های نفتی و دریایی امکان‌پذیر است.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خارگ در پایان این گفت‌وگو با قدردانی از کمک‌های رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به این واحد گفت: «دکتر میرزاده در طول مدت مدیریت خود کمک‌های زیادی به واحد خارگ داشته است.»

واحد خارگ همچنان تنها دانشگاه کشور است که رشته مهندسی دریا در آن تدریس می‌شود

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خارگ رئیس واحد خارگ اظهار داشت: «البته این مؤسسات نمی‌توانند مدرک رسمی دانشگاهی به دانشجویان خود ارائه کنند و دانشگاه آزاد اسلامی خارگ همچنان تنها دانشگاه کشور است که رشته مهندسی دریا در آن تدرس می‌شود.»

وی عنوان کرد: «با توجه به منفعل عمل کردن این واحد در یک دهه گذشته، اکنون جلساتی با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ، شرکت ملی نفت‌کش ایران و سازمان بنادر و دریانوردی برگزار کرده‌ایم تا بتوانیم آنها را راضی کنیم که با واحد خارگ همکاری داشته باشند.»


سهولی‌زاده با بیان اینکه علاوه بر رشته ناوبری، رشته حمل و نقل دریایی نیز در دانشگاه آزاد خارگ تدریس می‌شود، گفت: «این دو رشته تنها در این واحد دانشگاهی ارائه می‌شود و برای رشته ناوبری و حمل و نقل دریایی فقط سه دکترای دریایی در کشور داریم که هر سه از اعضای هیات علمی این دانشگاه هستند.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خارگ ادامه داد: «دکتر امرایی، دکتر باورساد و دکتر شفیعی سه عضو هیات علمی این دانشگاه در رشته مهندسی ناوبری و حمل و نقل دریایی در کشور هستند که از افتخارات این دانشگاه به حساب می‌آیند.»

پنج دهه گذشت اما ایران کشتی‎ساز نشد

انتقاد جهانگیری از عملکرد کشتی‎سازان ایرانی
هیچ گاه پرسیده نمی‎شود که چرا صنعت کشتی‎سازی که در دهه 40 آغاز شد، هیچ‎گاه به راه نیفتاد.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اهمیت استفاده از منابع و منافع دریا گفت: اقتدار نیروی دریایی پیش نیاز استفاده از دریاست. نیروی دریایی باید بتواند از منافع ایران و سایر کشورهای مسلمان همسایه دریا حفاظت کند.

به گزارش مارین تایمز، دکتر جهانگیری امروز (سه شنبه) در همایش تبیین اهمیت دریا و نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر رهنمودها و تدابیر مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا گفت: حیات اقتصادی ایران متکی و گره خورده با دریاست و به همین دلایل است که رهبر معظم انقلاب از عنوان نیروی دریایی راهبردی ارتش استفاده کرده است.

وی حفاظت و حراست از دریاها، امنیت کشتیرانی و نمایش اقتدار ایران را مسائلی استراتژیک ارزیابی کرد و گفت: نیروی دریایی ارتش باید هر روز بیش از پیش به فناوری های نوین تجهیز شوند.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه در حال حاضر زمان بندی‎های خوبی در نیروی دریایی شکل گرفته است، اظهار داشت: در بازدیدی که از ناوشکن جماران داشتم شاهد همکاری بخش های مختلف برای تامین تجهیزات مورد نیاز ارتش جمهوری اسلامی ایران بودم که باید با هماهنگی از این توان ایجاد شده حفاظت کرد.

دکتر جهانگیری با اشاره به استقرار نیروی دریایی ارتش در سواحل مکران گفت: نیروی دریایی در این سواحل کارهای خوبی انجام داده و پیشتاز حرکت توسعه ای است که جا دارد از فرماندهی این نیرو که باجدیت امور را پیگیری می کند، قدردانی شود.

وی خاطرنشان ساخت: سواحل مکران باید به قطب مهم تجاری و صنعتی کشور مبدل شود و مردم ایران از برکات نعمت دریای عمان برخوردار شوند. دولت نیز تمام مساعی خود را در این خصوص به کار خواهد بست تا این سواحل بیش از پیش شکوفا شود.

دکتر جهانگیری با بیان اینکه نیروهای مسلح می توانند در صنایع مرتبط با دریا موثر باشند، گفت: از برنامه های راهبردی دولت کمک به نیروی دریایی ارتش در سواحل مکران است تا دریای عمان تبدیل به کانون مهمی برای توسعه ی ایران شود.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه اقتصاد دریا موضوع مغفول مانده در جمهوری اسلامی ایران است، گفت:دریا می تواند یکی از رشته‎های پیشران حرکت اقتصادی باشد و نیازها و مشکلات عمده کشور نظیر بیکاری را حل و فصل کند.

دکتر جهانگیری افزود:باید اراده ملی برای استفاده از ظرفیت های دریاهای کشور شکل بگیرد و دولت، نظام بانکی، نیروهای مسلح و بخش خصوصی همه ی استعدادهای خود را برای بهره مندی از منابع و منافع دریا به صحنه بیاورد.

وی با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب برای استفاده از سواحل مکران و سفر خود به این سواحل برای پیگیری این رهنمودها، گفت: فکر می کنم تک تک مسئولان در برابر این نعمت خدا مسئولیت دارند چرا که کیلومترها ساحل با بهترین شرایط دریایی که مرتبط با آب های آزاد است در اختیار ماست و باید از آنجا بهترین استفاده را انجام دهیم.

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه موقعیت جغرافیایی ایران با توجه به 2900 کیلومتر مرز دریایی و 5800 کیلومتر خط ساحلی منحصر به فرد است، گفت: خلیج فارس منبع و مرکز اصلی انرژی دنیاست و ذخایر عظیم نفت و گاز در آن نهفته است و این منطقه نیاز به هزاران میلیارد دلار سرمایه گذاری دارد.

دکتر جهانگیری با اشاره به میزان ذخایر نفت و گاز ایران گفت: یکی از رسالت های مهم دولت برداشت و استخراج این منابع در جهت رفاه و توسعه ی کشور است.

وی با اشاره به توانایی، جایگاه و قدرت ایران به لحاظ صنعتی،‌نیروی انسانی و سابقه ی فعالیت برای بهره برداری از این منابع و کمک به کشورهای دیگر گفت: حمل و نقل دریایی یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد خلیج فارس و دریای عمان است و باید سالانه چند صد میلیون تن انرژی و کالا از طریق کشتی و مسیر دریا به بازارهای مصرف حمل شود.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: ساخت، تجهیز و تعمیر کشتی ها، بازاری چند ده میلیارد دلاری است که کشورهای دیگر سعی کردند آن را به انحصار خود درآورند اما ما می توانیم با توسعه ی بنادر در سواحل نقش مهمی در حمل و نقل دریایی، کشتی سازی و ارائه خدمات به کشتی ها داشته باشیم.

وی با اشاره به تهیه طرح جامع توسعه سواحل مکران از سوی دولت، اظهار امیدواری کرد با استقرار صنایع و پالایشگاه این منطقه به قطب توسعه کشور تبدیل شده و پیش بینی می شود که بیش از یک میلیون نفر در این منطقه سکونت پیدا کنند.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه عزم دولت برای احداث صنایعی که یا نیازمند آب هستند و یا مواد اولیه آنها از خارج می رسد، به سواحل جدی است، گفت: با توجه به اهمیت و مباحث امنیتی پیرامون تنگه هرمز،رییس جمهور در یک تصمیم راهبردی به وزیر نفت مسئولیت داد تا با ایجاد خط انتقال نفت به جاسک این بندر به یکی از مناطق صادرات نفت کشور تبدیل شود.

وی با بیان اینکه قرار بود منطقه جاسک برای دستیابی به بسترهای توسعه جزو مناطق آزاد شود، از اینکه مصوبه دولت در مجلس شورای اسلامی بیش از یکسال معطل مانده و برخی نیز می گویند رد شده است ابرازگلایه کرد.

دکتر جهانگیری با طرح این پرسش که چرا در سالهای گذشته ما موفق نشدیم از این ظرفیت‎ها بهره برداری کنیم، به مقایسه  صنعت کشتی سازی ایران با کشورهای صاحب نام در این صنعت پرداخت و گفت: ما در بخش های مربوط به دریا حتی متناسب با پیشرفت های داخل کشور جلو نرفته ایم و هیچ گاه پرسیده نمی شود که چرا صنعت کشتی‎سازی که در دهه  40 آغاز شد هیچ گاه به راه نیفتاد.

وی یکی از مهمترین دلایل این عقب ماندگی را عدم تامین منابع مالی ساخت کشتی عنوان کرد و گفت: ما در ساخت سازه های دریایی نظیر دکل های حفاری و سکوها موفقیت های قابل توجهی به دست آورده ایم و وقتی اراده کردیم موفق شدیم حتی سکوهای هفت هزار تنی در کشور بسازیم و اگر زیرساخت ها را ایجاد کنیم می توانیم در کشتی سازی نیز موفقیت های قابل توجهی به دست آوریم.

معاون اول رییس جمهور افزود: صنایع مرتبط با دریا و شیلات می تواند موجب اشتغال هزاران نفر در ده ها رشته ی شغلی شوند پس باید در این زمینه بیش از پیش فعالیت کنیم.

پیش از سخنان معاون اول رییس جمهور امیر دریادار سیاری فرمانده ی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سخنانی پیرامون رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در خصوص تشکیل نیروی دریایی راهبردی و توسعه  سواحل مکران گفت: امروز نظریه بازگشت به دریا برای بهره گیری از منابع و منافع آن با قدرت توسط نیروی دریایی ارتش در حال اجراست و بر همین اساس نیز این نیرو حضور موثری در آبهای آزاد داشته است.

وی با تشکر از دولت به دلیل حمایت از نیروی دریایی ارتش برای دستیابی به اهداف استراتژیک تعیین شده، گزارشی از برنامه های ارائه شده و سابقه ی برگزاری همایش ملی تبیین اهمیت دریا و نیروی دریایی ارائه کرد.

در این مراسم ماکت ناوشکن جماران از سوی امیر دریادار سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به معاون اول رییس جمهور اهدا شد.

وضعیت دلفین‎های استان بوشهر نگران‎کننده شد

رییس اداره دریایی محیط زیست استان بوشهر می‎گوید:لاک‎پشت‎های منقار عقابی و پس از آن دلفین‎های این استان در معرض خطر شدید انقراض قرار دارند.

رییس اداره دریایی محیط زیست استان بوشهر گفت:برخی از گونه‎های دریایی استان بوشهر از جمله لاک‎پشت‌های منقار عقابی و پس از آن دلفین‎ها در معرض خطر انقراض شدید قرار دارند و وضعیت آنها نگران‌کننده است.

امین طلاب در گفت‎وگو با خبرنگار مارین‌تایمز درباره عوامل تهدید‌کننده این گونه‎های دریایی گفت:یکی از عواملی که این گونه‎های دریایی را تهدید می‎کند،صید و صیادی است که با همکاری شیلات تدابیر سختگیرانه‎ای برای این موضوع در نظرگرفته شده و به شدت با متخلفان برخورد می‎شود.

وی در پاسخ به این پرسش  چرا سازمان حفاظت محیط زیست و شیلات با عوامل  مرجان‎های دریایی در بازارهای شهرهای ساحلی جنوب کشور اظهار کرد:مرجان‎هایی که در بازارها به فروش می‎رسند یا از نوع مرجان وارداتی از چین است و یا مرجان‎های پرورشی هستند، البته تشخیص انواع مرجان وارداتی و مرجان پرورشی از مرجان‎های دریایی از طریق مشخصات آنها امکان‎پذیر است 

این مقام مسوول در اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در ادامه با بیان اینکه با توجه به سختگیری‎های محیط زیست استان بوشهر،صید مرجان در این استان کاملا منتفی است خاطرنشان کرد:ساخت وسازهای ساحلی برای مرجان‎ها و لاک‌پشت‌ها، تردد شناورهای مختلف برای لاک‌پشت‌ها و دلفین‌ها، آلودگی نفتی برای همه گونه‎های دریایی، ورود فاضلاب شهری و صنعتی از عوامل تهدید کننده زیستگاه‎های ساحلی مانند مرجان‎ها محسوب می‌شود که  برای مقابله با آنها نیاز به عزم و اراده ملی داریم. 

وی افزود:برای کنترل عوامل تهدید کننده محیط زیست دریایی وزارت نیرو، وزارت نفت، سازمان شیلات، سازمان بنادر ودریانوردی و دیگر نهادهای مرتبط باید ورود  کنند و دست به دست هم دهند تا بتوان محیطی آرام و نسبتا سالم را برای گونه‎های دریایی مهیا کرد.

طلاب،با اشاره به اینکه کنترل تمامی  عوامل تهدیدکننده زیست بوم های دریایی  از عهده  سازمان محیط زیست خارج است، تصریح کرد: اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر در راستای بهبود شرایط زیست محیطی دریایی در سال گذشته، مناطق حفاظت‌شده را افزایش داد تا بتواند ضمن افزایش کنترل خود،  در محیطی بازتر از گونه‎های دریایی مراقبت کند.

وی با اشاره به اینکه جمعیت گونه‎های دریایی کشور از جمله لاک پشتها تقریبی است و تحقیقی نیست، یادآور شد: اکنون به صورت تقریبی، 20 درصد جمعیت لاک‎پشت‌های تخمگذار را شناسایی و علامت‎گذاری کرده‎ایم با این وجود ما نسبت به گونه‎های دریایی، دید شمارشی نداریم چراکه همه آنها قابل شمارش نیستند.

رییس اداره دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر درباره روند بهبود وضعیت  گونه‎های دریایی گفت:هر چند نمی‎توان روند کلی زندگی آنها و تعداد آنها را بررسی کرد اما روند رشد یا کاهش جمعیت گونه‎های دریایی در مناطق حفاظت‎شده‎ای مانند خارک، خارکو و نایبند متعادل است به صورتی که نه کم و نه زیاد شده‎اند. با این وجود در مناطق غیرحفاظت‎شده یا همان مناطق آزاد به دلیل پیشرفت بعضی از صنایع، مقداری تخریب وجود داشته است مثلا مناطق مرجانی ساحلی مقداری تخریب شدند که اهمیت آنها نسبت به مناطق مرجانی حفاظت شده کمتر است.

وی با اشاره به اینکه ساحل قسمت جنوبی استان بوشهر تحت تاثیر توسعه صنایع قرار گرفته است، اظهار کرد: اداره محیط زیست استان بوشهر با همه صنایع مستقر در این استان برای ارزیابی اثرات زیست محیطی آنها مذاکره و چانهزنی کرده است که بعضی از صنایع این کار را قبول کرده و روند 10 ساله محیط زیستی خود را ترسیم کرده‌اند تا بتوان از تخریب محیط زیست جلوگیری کرد.

بازار کشتی‎های نفتکش تقویت می‎شود

براساس پیش‎‏بینی‎ها ،تقاضا برای کشتی‎های نفتکش‎ بزرگ و فرآورده‎برها در سال جاری به روند افزایشی خود ادامه می‎دهد.

موسسه مشاوره کشتیرانی Maritime Strategies International پیش‎بینی کرد که درآمدهای شرکت‎های نفتکش تا ماه آوریل 2016 از سطح کنونی آن کمی بالاتر می‎رود که دلیل آن افزایش تقاضا برای نفتکش‎های بزرگ و کشتی‎های حمل فرآورده است.

به گزارش گروه بین الملل مارین تایمز، بازار کشتی‎های نفتکش پس از پشت سر گذاشتن سه ماهه پایانی سال 2015 که به شدت سودآور بود، در سه ماهه نخست سال 2016 میلادی با افت چشمگیری مواجه شد.

در گزارش MSI آمده است: "نرخ اجاره مقطعی نفتکش های VLCC در سال 2016 ناگهان به نصف مبلغ اجاره ماه دسامبر 2015 کاهش یافت، این نرخ اکنون در سطح 50 هزار دلار در روز است. نرخ اجاره کشتی‎های حمل فرآورده‎های نفتی نیز از اوج خود در پایان سال گذشته سقوط کرد."

بر اساس این گزارش، به نظر می رسد که تقاضای جهانی نفت در سال جاری میلادی بالاتر از ارزیابی های محتاطانه آژانس بین المللی انرژی باشد. زیرا قیمت های کماکان پائین نفت از این روند حمایت خواهند کرد، گرچه این موضوع در سایه پایداری اقتصاد کلان پیش بینی می‎شود.

ذخیره سازی نفت بر روی کشتی‎های نفتکش می‎تواند سناریوی رشد ضعیف تجاری را جبران نماید، چرا که انتظار می‎رود امسال نیز بازارهای نفتی جهان با مازاد عرضه نفت خام روبرو باشند.

تیم اسمیت، تحلیلگر ارشد MSI، گفت:تولید نفت بالا در خاورمیانه،احتمال افزایش واردات نفت در آمریکا، و عطش چین برای واردات بیشتر نفت خام که با مجوزهای جدید و ساخت منابع ذخیره سازی جدید تقویت شده است، می‎توانند به تقویت بازارهای کشتی‎های نفتکش کمک نمایند.  البته همچنان ریسک هایی در زمینه تقاضای نفتکش وجود دارد.

در حوزه کشتی‎های نفتکش، به نظر می رسد که ذخیره سازی نفت روی آب نقش فزاینده ای را برای کشتی‎های حمل فرآورده به ویژه برای کشتی‎های بزرگتر بازی کند.

آغاز به کار مرکز آموزشی مرسک در دبی

شرکت کشتیرانی مرسک از آغاز به کار مرکز آموزشی این شرکت در دبی خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل مانا، مرکز آموزشی مرسک در دبی در حقیقت دهمین مرکز متعلق به کشتیرانی مرسک در سراسر دنیا به شمار می رود.
این دفترهمچنین در ساختمان المکتوم و جایی که دفتر اصلی هواپیمایی مرکزی دبی واقع شده است افتتاح شد و شرکت مرسک امیدوار است تا از همکاری با این دفتر سود ببرد.
بر اساس این گزارش، پنج مرکز اصلی آموزش شرکت مرسک در دانمارک، انگلیس و نروژ واقع شده است. از دیگر دفاتر این مجموعه می توان به هوستون آمریکا، ریو دژانیو برزیل، هارکورت در غرب آفریقا، نیجریه و چنای هند اشاره کرد.
منطقه شرق آفریقا نیز بر اساس نیاز از طریق اروپا یا دبی اداره خواهد شد. اگرچه دفتر دبی برای آموزشهای دریایی مربوط به حوزه های نفت و گاز برنامه ریزی شده است، اما در آینده امکان ارائه آموزش سازه های انرژی بادی و آموزش کار با جرثقیل در این مرکز وجود دارد.
در حال حاضر بهای پایین نفت تمرکز شرکت مرسک را بر آموزش نیروی انسانی و تامین نیرو برای کشتیهای بزرگ، کشتیهای تانکر، کشتیهای تدارکاتی، کشتیهای حفاری و انواع دیگر کشتها قرار داده است.
"کلوس بیل"مدیرکل مراکز آموزشی شرکت کشتیرانی مرسک بر رعایت کنوانسیون STWC مبنی بر رعایت قوانین مربوط به آموزشهای دوره ای دریانوردان تاکید کرد و آن را حداقل نیاز یک دریانورد برای کار بر روی دریاها  و مواجهه با شرایط ویژه دانست.
به هرحال این مرکز در دبی به آموزش دریانوردان برای کار برروی سازه های فراساحلی تمرکز دارد و به ارائه دوره های کوتاه مدت برای دریانوردان اقدام می کند.

کشتیرانی ژاپن کشتیهای بیشتری را بیکار می کند

شرکت کشتیرانی NYK ژاپن از تصمیم خود برای بیکار کردن تعداد بیشتری از کشتی های کیپ سایز طی چند ماه آینده خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل مانا، این کشتیرانی در پاسخ به کاهش کرایه ها با توجه به دو راه حلی که مبنی بر بیکاری یا اجاره کشتیها پیش رو داشت از تصمیم خود برای بیکار کردن برخی از کشتیهای فله بر کیپ سایز خود کرد. در میان این کشتیها می توان به سه فله بر به ظرفیت 179 هزار و 420 DWT، 174 هزار و 707 DWT و 174 هزار و 845 DWT اشاره کرد که به دلیل عدم توجیه اقتصادی در ماه ژانویه بیکار شدند.
بر اساس آمارهای در دوره زمانی ماه ژانویه شاهد بیکاری 10 فروند کشتی بودیم که سه فروند از آنها به کشترانی NYK تعلق دارد. 
بسیاری از کشتیرانی ها مایل به بیکاری کامل کشتیهای خود نیستند چراکه این اقدام در طولانی مدت به کشتیها آسیب می زند و بر عملکرد آنها تاثیر می گذارد.
در طی سال 2015 به دلیل کاهش تقاضا برای سنگ آهن، کاهش قیمت سوخت رسانی و عرضه مازاد با بازار کساد کشتی های کیپ سایز مواجه شدیم.
شرکت NYK  پیش بینی عملکرد مالی خود را برای سال مالی 2016 منتهی به 31 مارس 2016 به دلیل ضرر ناشی از سه ماهه سوم سال مالی یاد شده کاهش داد.
این کشتیرانی همچنین از ضرر مضاعف خود به میزان 33.5 میلیارد ین ژاپن معادل 277.5 میلیون دلار به دلیل کاهش ارزش کرایه فله برها خبر داد. 
سود خالص این شرکت یرای 9 ماهه ابتدایی سال به 22.82 میلیارد ین ژاپن رسید که 19.8 درصد کاهش را نسبت به سال 2014 نشان می دهد. به هرحال پیش بینی سود این شرکت در طول سال گذشته از 47 میلیارد به 25 میلیارد ین ژاپن کاهش یافت.

ملوانان آمریکایی به کنگره احضار می شوند

سناتور آمریکایی تهدید کرد در صورتی که دولت اوباما تا اول ماه مارس نتایج تحقیقات بازداشت ملوانان آمریکایی را ارائه نکند، آن ها را برای شهادت در کنگره احضار می کند.

به گزارش مانا خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: سناتور جان مکین در روز یکشنبه در سخنرانی اعلام کرد در صورتی که دولت اوباما تا اول ماه مارس نتایج تحقیقات درباره بازداشت ملوانان آمریکایی در خلیج فارس را ارائه نکند، 10 ملوان آمریکایی که در آب های ایران توسط سپاه پاسداران بازداشت شده بودند را برای شهادت احضار خواهد کرد و این گزینه ای است که نمی خواهم آن را انجام دهد.
سناتور جمهوریخواه آمریکا گفت: اگر دولت باراک اوباما نتیجه تحقیقات درباره بازداشت 10 ملوان آمریکایی از سوی ایران را منتشر نکند، آنها را برای ادای شهادت درباره این حادثه احضار می کند.
مک کین که ریاست کمیته نیروهای مسلح سنا را به عهده دارد، روز یکشنبه در راه بازگشت از کنفرانس امنیتی مونیخ به آمریکا به خبرنگاران گفت: به من گفته شده که این ملوانان هنوز در حال گزارش دادن هستند اما، من تصور می کنم اعضای دولت در تکمیل تحقیقات درباره این حادثه تعلل می کنند.
این سناتور جمهوریخواه گفت: اطمینان می دهم، اگر آنها(دولت) تا تاریخ اول مارس که خود گفتند، درباره این مسئله گزارش ندهند، ما جلسه استماعی ترتیب خواهیم داد و آنها را احضار خواهیم کرد. ما بیشتر از این منتظر نخواهیم ماند. اگر ناچار شویم آنها را احضار خواهیم کرد.
مک کین گفت: روز شنبه در حاشیه نشست امنیتی مونیخ آلمان، موضوع را با جان کری در میان گذاشت.

امضاء تفاهم نامه تأسیس کشتیرانی مشترک ایران و آلمان

تفاهم نامه تاسیس شرکت کشتیرانی مشترک میان گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت کشتیرانی PWL آلمان امضاء شد.

به گزارش خبرنگار مانا رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر به هامبورگ تفاهم نامه تاسیس شرکت کشتیرانی مشترک با مالکان شرکت کشتیرانی PWL را به امضاء رساند.
بر اساس این تفاهم نامه مشترک، مجموعه ای از خدمات نمایندگی و سرویسهای مورد نیاز به ناوگان تجاری کشتیرانی و مجموعه های وابسته در بنادر تعدادی از کشورهای اروپای شمالی شامل آلمان، هلند و بلژیک ارائه خواهد شد.
فعالیت شرکت مشترک Joint Venture میان کشتیرانی ایران و آلمان از ابتدای ماه مارس ٢٠١٦ میلادی آغاز می شود.
با تأسیس این شرکت مشترک کشتیرانی و تمرکز بخش عمده ای از خدمات مورد نیاز در شرکت JV، سرعت عرضه خدمات رسانی شرکت به مشتریان دو طرف به نحو قابل ملاحظه ای ارتقاء یافته و امید است تامین رضایت طرفین به عنوان سرمایه اصلی شرکت بیش از گذشته حاصل شود.

مزایده بندر شهید رجایی در مراحل پایانی تصمیم‎گیری

به گفته معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی،فرایند مزایده انتخاب اپراتورهای ترمینال‎های کانتینری بندر شهیدرجایی در مراحل پایانی تصمیم‎گیری است.

معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی درباره آخرین اقدامات این سازمان برای برگزاری مزایده انتخاب اپراتورهای کانتینری بندر شهید رجایی گفت: براساس تصمیم گیری انجام شده،انتخاب اپراتورهای ترمینال‎های کانتینری بندر شهید رجایی در قالب یک بسته انجام خواهد شد.

مهندس جلیل اسلامی در گفتگو با خبرنگار مارین تایمز و با بیان اینکه در این بسته، تعیین تکلیف‎ ترمینال‎های کانتینری شماره یک ،دوم و سوم بندر شهید رجایی پیش بینی شده  استاظهار کرد:فرایند مزایده انتخاب اپراتورهای ترمینالهای کانتینری بندر شهید رجایی در مراحل پایانی تصمیم‎گیری است به طوری که انتظار داریم براساس مصوبات، از اوایل سال آینده شاهد اجرایی شدن این بسته و واگذاری ترمینال‎های کانتنیری این بندر باشیم.  

وی افزود: البته با توجه به  لحاظ سه ترمینال کانتینری بندرشهید رجایی و موضوعات مرتبط با آنها در این بسته، ممکن  است فرایند اجرای این بسته  براساس مطالعات و شرایط ،به صورت بخش بخش و متناوب صورت گیرد.

عضو هیات عامل سازمان بنادرو دریانوردی در مورد امکان حضور شرکت‎های خارجی در مزایده انتخاب اپراتورهای کانتینری بندر شهید رجایی اضافه کرد:ترجیحا از ظرفیت‎های بین المللی نیز استفاده خواهم کرد البته شرکت‎های  خارجی می‎توانند از طریق مشارکت با شرکت‎های داخلی و برابر با قانون کشور در این مزایده شرکت کنند.

اسلامی با توجه به اهمیت بندر شهید رجایی به عنوان بندری که انجام 80 درصد عملیات کانتینری کشور را برعهده دارد گفت:سازمان بنادرو دریانوردی با توجه به شرایط تحریم و پساتحریم و همچنین اهمیت ملی و منطقه ای بندر شهید رجایی در راستای تاکیدات مقامات تصمیم‎گیر کشور و همچنین اجرای  وظایف سازمانی خود، پیگیر برگزاری شفاف مزایده این بندر براساس قانون و مصوبات مربوطه است.


20 سال پیش در چنین روزی ...

20 سال پیش در چنین روزی با به گل نشستن کشتی نفتکش لیبریایی Sea Empress یکی از بزرگترین آلودگی های نفتی تاریخ انگلیس رقم خورد.

کشتی نفتکش لیبریایی Sea Empress در روز 15 فوریه 1996 میلادی (26 بهمن 1374) در آبهای انگلیس به گل نشست تا یکی از بزرگترین آلودگی های نفتی تاریخ انگلیس رقم بخورد.

به گزارش گروه بین الملل مارین تایمز، نفتکش Sea Empress که به مقصد پالایشگاه نفتTexaco در ولز در حرکت بود، در میانه های مسیر با برخورد به صخره های دماغه St. Ann، به گل نشست. بر اثر این حادثه در عرض یک هفته نزدیک به 72 هزار تن  نفت خام به دریا نشت کرد.

در حادثه ابتدایی نزدیک به دو هزار و 500 تن نفت خام به هدر رفت اما در عملیات نجات 69 هزار و 300 تن دیگر نفت خام وارد دریا شد. در نهایت این نفتکش در تاریخ 21 فوریه (دوم اسفند) دوباره شناور شد و به بندر منتقل شد.

نشت نفت یاد شده در نزدیکی پارک ملی ساحلی Pembrokeshire، یکی از مهمترین و حساسترین مناطق حفاظت از حیات وحش و محیط زیست دریایی اروپا رخ داد. این منطقه شامل 35 سایت با دارای قابلیت های علمی ویژه است. بر اساس ارزیابی ها 200 کیلومتر (124 مایل) از نوار ساحلی تحت تاثیر نشت نفت قرار گرفت.

علت اصلی وقوع این حادثه اشتباه در ناوبری نفتکش Sea Empress و خطا در محاسبه اثر جریان مد بر حرکت کشتی بود. علت ثانویه برخورد کشتی به صخره ها، شرایط جوی نامناسب و استفاده از یدک‎کش با قدرت کشندگی پائین بوده است.

در مجموع این حادثه نزدیک به 38 میلیون پوند (55 میلیون دلار) هزینه در برداشت که 28 میلیون پوند (40 میلیون دلار) آن صرف عملیات پاکسازی، و بقیه آن صرف پرداخت جریمه شد.

به گزارش صندوق جهانی حفاظت از حیات وحش (WWF) اثرات نشت نفتی یاد شده به دلیل موقعیت زمانی که در آن گردشگران کمتری در منطقه حاضر بودند و بیشتر گونه های حیات وحش مهاجرت کرده بودند، جهت باد که به وسیله آن نشت نفت از ساحل دور شد، و نیز نوع نفت و اثرات تبخیری که منجر به تبخیر و جذب سریعتر نفت نشت یافته شد، کاهش یافت.

در اثر این نشت نفت، نزدیک به هفت هزار پرنده آلوده به نفت شدند و رشد جلبک‎های دریایی سریعتر شد که این موضوع منجر به مرگ جانداران بی‎مهره دریایی شد.

همچنین در اثر این حادثه نیاز به ارائه اطلاعات دقیق تر درباره جزر و مد منطقه و نیز آموزش بهتر فرماندهان شناورهایی که در این منطقه کار می کنند، احساس شد. همچین دسترسی کم به شناورهای یدکی در این منطقه یکی دیگر از درس های این حادثه بود.

پس از این حادثه  کشتی نفتکش Sea Empress چندین بار دست به دست شد و پنج مرتبه تغییر نام داد. این نفتکش بالاخره در سال 2012 عازم مراکز اوراق شد و در حالیکه در حال پهلوگیری در سواحل بنگلادش بود دراثر برخورد به یک کشتی غرق شده، یکبار دیگر بدنه آن شکافت.

دعوت برای پیوستن به طرح بیمه برگشت سالم کانتینر

نایب رییس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته از اعضای این انجمن درخواست کرد که به طرح بیمه برگشت سالم کانتینر بپیوندند.

نایب رییس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته  از اعضای این انجمن درخواست کرد با توجه به مزیت های طرح بیمه برگشت سالم کانتینر هر چه سریع تر به این طرح بپیوندند.

به گزارش خبرنگار مارین تایمز،دکتر مسعود پل مه در جلسه ماهانه کمیسیون حمل و اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: پس از یک فاصله هشت ساله،یک قسمت از آیین نامه شورای عالی ترابری مصوبه 167 با موضوع بیمه کانتینر از ابتدای آبان سال جاری اجرایی شد و با کمک انجمن‎های مختلف به ویژه انجمن سراسری شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران توانستیم طرح تضمین برگشت سالم کانتینر را مصوب کنیم .

وی افزود: از جمله تسهیلاتی که این طرح در مرحله اجرا گذاشته، عدم تودیع چک به عنوان تضامین عدم دریافت سپرده های نقدی و دریافت حق بیمه ای به عنوان تضمین کننده مسوولیت ها است.

پل مه با اشاره به اینکه به دلیل عدم شناخت دقیق از اجزای کاربردی این طرح ، با استقبال شایان توجهی  مواجه شد  گفت: تقریبا 150 استفاده کننده به این طرح پیوسته‎اند که به عنوان یک طرح آزمایشی که شش ماه اجرایی شده تا عکس العمل‎های لازم را به دست بیاورد جذب این تعداد در این مدت کوتاه، حائز اهمیت است.

وی تاکید کرد: با بررسی‎هایی که در وزارت راه داشتیم، این طرح یقینا برای دوره اجرایی بیش از شش ماه تصویب خواهد شد.

نایب رییس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با بیان اینکه احتمالا در سال آینده سپرده‎ها از حیث اعداد و ارقام افزایش پیدا می‎کنند، گفت: اگر تعداد استفاده کنندگان از این طرح افزایش پیدا کند یقینا تسهیلات رو به رشد خواهد بود به طوری که می توان مانع  سوء استفاده‎های احتمالی شد.

در ادامه این جلسه، جواد سمساریلر رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران نیز  درخصوص مشکلات طرح بیمه برگشت سالم کانتینر گفت:این طرح در چند بخش اشکالاتی که دارد و  باید در کمیته کانتینری  انجمن حل و فصل شود.

وی در مورد این مشکلات مثال زد:یک موضوع سقف 300هزار تومان برای شستشوی کانتینر است که این رقم مدام رو به افزایش است به طوری که در آخرین گزارش یک شرکت 90 میلیون تومان در این زمینه پرداخت کرده است.

او با بیان اینکه  پرداخت این رقم هم برای یک جارو کشیدن و تمیز کردن کانتینر منطقی نیست گفت: این مسائل باید حل شود تا شرکت ها رغبت بیشتری داشته باشند.

واردات شش هزار و 277دستگاه خودرو از منطقه آزاد اروند


معاون اقتصاد و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی اروند از واردات شش هزار و277دستگاه خودرو خارجی در سال جاری خبر داد.
محمدرضا معتمدی در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: این خودروها از طریق بندر خرمشهر که در محدوده منطقه آزاد واقع شده پس از انجام تشریفات قانونی ترخیص شده اند.
وی گفت:بر اساس قانون تعرفه واردات برای خودروهای اروپایی و آمریکایی 10درصد و برای خودروهای آسیایی پنج درصد است.
معاون اقتصاد و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی اروند در ادامه با اشاره به اینکه تردد خودروهای پلاک اروند در محدوده استان خوزستان همچنان آزاد است افزود: همه خودروهای پلاک اروند می توانند تنها در خوزستان تردد کرده و برای خروج از استان باید مجوزهای قانونی دریافت کنند.
در یک سال اخیر که تردد خودروهای پلاک اروند در استان خوزستان آزاد شده واردات خودروهای خارجی از منطقه آزاد اروند افزایش یافته است.
واردات خودروهای خارجی از طریق منطقه آزاد اروند تنها از طریق بندرگاه خرمشهر انجام شده است.
منطقه آزاد اروند در بهمن ماه 1384 با مصوبه هیئت دولت به طور رسمی فعالیت خود را شروع کرد.
مناطق آبادان، خرمشهر، مینوشهر و بخش مهمی از نوار ساحلی جزو منطقه آزاد اروند هستند.

اختصاص یارانه 500 میلیارد ریالی به خط کشتیرانی ایران - عمان

خطوط منظم کشتیرانی ایران - عمان راه‌اندازی شد؛
شرکت کشتیرانی خدری جهان دریا، طی توافقی متعهد شده است از 15 بهمن ماه امسال به مدت یک سال، خطوط منظم کشتیرانی از بندر شهیدرجایی را به مقصد بندر صحار عمان راه اندازی کند.

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت از اختصاص بخشی از یارانه 500 میلیارد ریالی سازمان توسعه تجارت برای راه اندازی خطوط منظم کشتیرانی از بندرشهید رجایی به بندر صحار عمان خبر داد.

به گزارش مارین‌تایمز، فرهاد نوری با بیان این مطلب، گفت: شرکت کشتیرانی خدری جهان دریا، در ازای دریافت بخشی از هزینه‌های خود به صورت یارانه از این سازمان، طی توافقی متعهد شده است از 15 بهمن ماه امسال به مدت یک سال، خطوط منظم کشتیرانی از بندر شهیدرجایی را به مقصد بندر صحار عمان راه اندازی کند.

به گفته نوری بر اساس این توافق در شش ماه نخست، هر 15 روز (یکم و پانزدهم هر ماه) و در شش ماهه دوم هر 10 روز (یکم، دهم و بیستم هر ماه) یک سفر به صورت منظم و بدون وقفه به صحار صورت خواهد گرفت.

خطوط منظم کشتیرانی جنوب در حالی مورد بهره‌برداری قرار گرفته است که پیش از این نیز سازمان توسعه تجارت با اختصاص یارانه حمل و نقل، کاهش هزینه‌های لجستیک را در دستور کار خود قرار داده بود؛ از همین رو در خرداد ماه سال جاری همزمان با تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه و به منظور سهم‌خواهی از بازار این کشور و رونق بخشی به صادرات ایران، تفاهم‌نامه‌ای با کشتیرانی دریای خزر منعقد شد تا از بنادر شمالی کشور، خطوط منظم دریایی به مقصد آستاراخان روسیه و اکتائو قزاقستان راه‌اندازی شود.

نوری درباره یارانه خطوط منظم کشتیرانی جنوب نیز گفته است: سازمان توسعه تجارت از محل اعتبار 500 میلیارد ریالی و به منظور توسعه صادرات غیرنفتی در بخش زیرساخت‌های نرم، یارانه‌های حمل و نقل را پرداخت می‌کند؛ بدین ترتیب در شش ماهه اول به ازاء هر سفر 15 هزار دلار و در شش ماهه دوم به ازاء هر سفر 13 هزار دلار به عنوان یارانه به این شرکت کشتیرانی، پرداخت خواهد کرد و این شرکت نیز متعهد می‌شود کرایه حمل دریایی را 15 درصد کمتر از حداقل نرخ تعرفه‌های حمل دیگر شرکت‌های کشتیرانی در این مسیر تعیین کند.

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت در مورد اختیارات این سازمان در تکمیل ظرفیت چارتر شده نیز اظهار کرد: سازمان مجاز است پس از تکمیل 50 درصد ظرفیت توسط خط کشتیرانی، از محل 50 درصد ظرفیت چارتر شده، صادرکنندگان را برای اعمال تخفیف هزینه‌های حمل معرفی کند و خط کشتیرانی نیز متعهد به اعمال تخفیف‌های تعیین شده خواهد بود.

نوری خاطرنشان کرد: خط کشتیرانی ملزم است به منظور کمک به صادرکنندگان، مدت زمان معافیت کانتینر در اختیار صاحب کالا را از زمان تحویل سند تا برگشت مجدد به نماینده کشتیرانی (free time) هم در مبدا و هم در مقصد، 10 روز در نظر بگیرد.

به گفته نوری خطوط منظم کشتیرانی جنوب، با ظرفیت 96TEU و با قابلیت حمل کانتینر یخچالدار، غیر یخچالی و فله فعالیت خواهند کرد.

عبدالحسین خدری، رئیس هیات مدیره شرکت کشتیرانی خدری جهان دریا نیز در این خصوص به پایگاه خبری سازمان توسعه تجارت گفت: عمانی‌ها از دیرباز اعتقاد قلبی به تجارت با مردم ایران دارند و از کالاهای ایرانی استقبال می‌کنند اما متاسفانه به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم که یکی از آنها خط مستقیم کشتیرانی بین ایران و عمان بود، تجار ایرانی در صادرات کالا به این کشور حاشیه دریای عمان چندان موفق نبودند.

وی افزود: با توجه به تمایل عمانی‌ها برای تجارت با ایران و افق دیدی که ما برای روابط تجاری تهران و مسقط پیش‌بینی می‌کنیم از خردادماه امسال خط کشتیرانی خود را در این مسیر فعال کردیم و خوشبختانه روند تعاملات دو کشور هر روز بهتر می‌شود و اکنون با مشارکت سازمان توسعه تجارت، این خطوط با یارانه حمل و نقل برای صادرکنندگان و با برنامه منظمی به سوی عمان حرکت خواهند کرد.

خدری با تاکید بر اینکه بازار عمان، فرصت مناسبی برای تجار ایرانی است، اظهار کرد: متاسفانه هیات‌های تجاری خوبی از ایران به عمان نمی‌روند و تجار ایرانی هنوز به درک درستی از بازار عمان دست نیافته‌اند از این رو این بازار هیچگاه به نحو احسن مورد استفاده ایرانی‌ها قرار نگرفته است.

وی اضافه کرد: عمان می‌تواند کشورهای شرق قاره آفریقا را تامین کند و برای تهیه کالا، ایران می‌تواند تولیدکننده کالاهای مورد نظر باشد اما به شرط آنکه زیرساخت‌ها فراهم و روابط تجاری دو کشور گسترش یابد.

یارانه حمل و نقل صادراتی در راستای اهداف وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تسهیل تجارت، توسعه صادرات و رفع موانع و مشکلات حمل دریایی کالاهای کشورمان اختصاص یافته است که موفقیت آن بیش از هر چیز در گرو شناخت ظرفیت تجاری عمان و استفاده حداکثری تجار و بازرگانان ایرانی از این خطوط منظم است.

نزدیکی بندر صحار عمان به آبراه بین‌المللی تنگه هرمز این بندر را به رقیبی برای بنادر امارات متحده عربی تبدیل کرده است؛ پیش از راه‌اندازی خط منظم کشتیرانی جنوب، کالاهای ایرانی به طور غیرمستقیم و ازطریق کشورهای حاشیه خلیج فارس وارد عمان می‌شد؛ اما اکنون این اقدام می‌تواند اقدامی موثر در کاهش تجارت با کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین نقش‌آفرینی ایران برای اتصال کشورهای CIS به آب‌های آزاد جنوب باشد.

همکاری اتحادیه مالکان کشتی ایران با کره و دانمارک

دبیر اتحادیه مالکان کشتی ایران از امضاء تفاهم نامه همکاری این اتحادیه با دانمارک و کره جنوبی خبر داد.

دبیر اتحادیه مالکان کشتی ایران با توجه به لغو تحریم‎ها ومذاکره با اتحادیه‎های کشورهای دیگر گفت: خوشبختانه اتحادیه‎های و انجمن‎های دریایی بین المللی متعددی با ما مکاتبه دارند که  در این ارتباط می توان به اتحادیه کشورهای هلند، دانمارک، کره جنوبی،هند و  استرالیا اشاره کرد که با ما ارتباط برقرار کرده و علاقه‎مندی خود را برای هماهنگ شدن با ما اعلام کرده‎اند.

کاپیتان حسن تیمورتاش در ارتباط با نتیجه این مذاکرات  به خبرنگار مارین تایمز گفت: تفاهم‎نامه‎هایی با دانمارک و کره جنوبی منعقد کردیم که در راستای آن، آنها در بحث ساخت و ساز و کلوپ‎های P&I به کشتیرانی های ما کمک خواهند کرد به طوری که اگر کشتی‎های ما در بنادر خارجی به خاطر تضامین بیمه‎ای دچار مشکل شدند بتوانیم با شرایط تضمینی که اتحادیه دو کشور از ناوگان خود دارند مشکلات کشتی‎های خود را برطرف کنیم.

پیشنهاد ادغام دو کلوپ P&I کیش و قشم

وی به فعالیت دو کلوپ P&I ایرانی اشاره و تصریح کرد: البته با توجه به فعالیت های ارزشمند دو کلوپ بیمه‎ای P&I کیش و P&I قشم از نیروها و متخصصان توانمندی برخوردارند باید در جهت توانمند سازی آنها به عنوان یکی از ارزشمندترین دستاوردهای دوران تحریم گام برداشت و در جهت همکاری و مشارکت آنها با کلوپ های بیمه‎ای بین‎المللی اقدام کرد.

این مقام مسوول در اتحادیه مالکان کشتی ایران با بیان اینکه موضوع همکاری این کلوپ P&Iایرانی با کلوپ‎های بین المللی معتبر در جلسات مختلف بررسی شده و در حال پیگیری است: البته اگر بتوانیم به شیوه درست و پسندیده‌ای این دو موسسه را با هم ادغام کنیم با  تجمیع تناژ کشتی‎های تحت پوشش آنها، درجهان حرفی برای گفتن خواهند داشت.

تیمورتاش درباره مزایای لغو تحریم‎ها در ایران برای صنعت کشتیرانی گفت: دست واسطه‎ها و دلالان از بازار خرید و تضمین قطعات یدکی و تجهیزات مورد نیاز برای شناورهای مختلف کوتاه می‎شود به طوری که می توانیم با قطعه سازان معتبر جهانی به صورت مستقیم  ارتباط برقرار کرده و قطعات و تجهیزات مورد نیاز شناورها را به صورت مستقیم و با قیمت واقعی خریداری می‎کنیم.

وی با اشاره به اینکه در این صورت می‎توانیم قطعات با کیفیت استفاده کنیم،خاطرنشان کرد: کاهش قیمت مصرف کننده و آشنایی با صاحبان صنعت جهان ،نتیجه نهایی لغو تحریم‌ها و حذف واسطه‎ها از بازار خرید تجهیزات شناورها است.

کشتی‎های کروز به ایران می‎آیند

مذاکره با خارجی‎ها برای توسعه گردشگری دریایی کشور
شرکت سرمایه­‎گذاری ایرانگردی و جهانگردی در گردشگری دریایی، ورود کشتی‎های کروز مدرن به کشور، تامین تجهیزات تفریحات دریایی و راه‎اندازی رستوران‎های دریایی سرمایه‎گذاری می‎کند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‎­گذاری ایرانگردی و جهانگردی، با اشاره به  فرصت‎های سرمایه­‎گذاری در حوزه گردشگری در شرایط پساتحریم، از اجرای برجام و باز شدن فضای سیاسی و اقتصادی در کشور  به عنوان شرایط مناسبی نام برد که با استقاده از آن می‎توان در عرصه‎­های مختلف گردشگری و تفریحی سرمایه­‎گذاری­ها و اقدامات گسترده­‎ای را انجام داد.

محسن قریب در گفت­گو با خبرنگار مارین تایمز با اشاره بر اینکه طبق چشم انداز 10 ساله آینده کشور و سیاست های اعلامی سازمان میرات فرهنگی باید سالانه 20  میلیون گردشگر به کشور ما وارد شود، خاطرنشان کرد: آمار فعلی میزان گردشگران ورودی به ایران سالانه چهار میلیون نفر است و  برای رسیدن به جمعیت 20  میلیون مسافر ورودی، باید تمامی ظرفیت های گردشگری کشور ما  پنج برابر شود.

وی افزود: طبیعتا، این افزایش ظرفیت پنج برابری باید در زمینه هتل‎­سازی،مراکز خدماتی و تفریحی، مراکز پذیرایی و هم در زمینه تولیدات صنایع دستی و سوغات سفر و حمل و نقل عمومی و شهری باید باشد.

قریب توضیح داد: متاسفانه تحریم‎ها از ورود کشورهای علاقه‎مند به سرمایه­‎گذاری در ایران جلوگیری می­‎کرد ولی اکنون خوشبختانه فضا باز شده و شرایط ما در مبادلات بانکی، ارسال مراسلات، زمینه‎­های سرمایه گذاری، بانک و بیمه مانند دیگر کشورها شده است و این جذب خیل علاقه‎مندان به سرمایه گذاری در ایران را سرعت می‎دهد.

وی ادامه داد: بر همین اساس و پیرو سخنان اخیر ریاست جمهوری که کشور در مقطع زمانی فعلی نیاز به منابع ارزی و خارجی دارد شرکت ایرانگردی و جهانگردی طی چند ماه­های گذشته جلسات و نشست­های مشترکی را با هیات­های خارجی داشته است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‎­گذاری ایرانگردی و جهانگردی عمده مباحث مطرح شده در مذاکرات خارجی  را حول محور سرمایه‎گذاری برای ایجاد مراکز اقامتی و ساخت هتل­‎های جدید عنوان کرد و گفت: در حال حاضر، سیاست نخست این شرکت توسعه مراکز اقامتی است چراکه در شرایط موجود ما چهار هزار تخت آماده پذیرایی در سراسر کشور در هتل ها داریم و طی یک سیاست زمانبندی شده سه تا پنج ساله، این ظرفیت را به 10 هزار تخت افزایش خواهیم داد.

وی اضافه کرد: برای رسیدن به این افزایش ظرفیت دو برابر و نیمی، حدود یک میلیارد دلار سرمایه ارزی مورد نیاز است.

قریب درباره سطح توافقات انجام شده نیز تصریح کرد: با برخی از این شرکتها تفاهمنامه‎هایی را امضا کرده‎­ایم، تا با فراهم شدن شرایط در قالب مشارکت در احداث هتل­های جدید با این شرکت­های هتل­‎ساز قرار داد  ببندیم البته در این تفاهمنامه­‎ها برای طرفین مذاکره سه تا شش ماه فرصت گذاشته شده که مبانی کار و ظرفیت ها بررسی شود تا به یک قرارداد بینجامد.

او با بیان اینکه تراز گردشگری در ایران منفی است به طوری که بر اساس آمار، تعداد گردشگران خروجی از ایران هفت میلیون نفر و تعداد گردشگران ورودی چهار میلیون نفر است، خاطرنشان کرد: این یک هدف ملی است که زمینه­‎های سفر و گردشگری مردم حدالامکان در داخل کشور فراهم کنیم .

وی تاکید کرد: البته سفر به کشورهای دیگر هم ضروت است تا مردم تجارب جدید به دست بیاورند و ایده­های نو پیدا کنند. اما اکنون بخشی از سفر ایرانیان به خارج از کشور به دلیل مشکلاتی است که در زیرساخت های کشور ما وجود دارد به طوری که نمی توانیم خدمات خوبی را به گردشگران ارائه دهیم و به خاطر همین با سفرهای خارجی ایرانیان، منابع مالی کشور هم خارج می‎­شود.

قریب درخصوص راهکار حرکت تراز منفی گردشگری به سمت مثبت نیز  یادآور شد: ما باید زیرساخت‎های مناسب را در گردشگری کشور به ویژه در امور تفریحی، اقامتی و پذیرایی به نحو خیلی خوب و در حد استانداردهای بین المللی فراهم کنیم تا ذهنیت و تصور گردشگران از اینکه انتظاراتشان گردشگریشان در ایران برآورده نمی­‎شود، به تدریج  از بین برود و بتوانند همان خدمات خارجی را  در داخل کشور دریافت کنند  تا این موازنه منفی به سمت مثبت گرایش پیدا کند.

وی افزود:  در این راستا باید هتل­های جدید، رستوران های مدرن ، مجموعه­‎های تفریحی خانوادگی و مجللی را در کشور  احداث کنیم.

مدیرعامل شرکت سرمایه‎­گذاری ایرانگردی و جهانگردی کشور با ابراز تاسف از اینکه کشور ما چندین هزار کیلومتر مرز دریایی دارد، اما  کمترین بهره‎­برداری از دریا صورت می‎گیرد، توضیح داد: در سواحل جنوبی و شمالی کشور هیچ گونه کلوپ و باشگاه‎­های دریایی استاندارد و مناسب برای ارائه خدمات به مردم وجود ندارد علاوه براین تسهیلات مناسبی هم در اختیار کسی قرار نمی گیرد که بتواند برای تاسیس این باشگاه های پرهزینه استفاده کند.

او به انواع تفریحات دریایی مانند قایقراتی ، ماهیگیری، اسکی روی آب و غواصی اشاره کرد و گفت: ورزش‎های دریایی زیادی وجود دارد که  هم مردم را با جاذبه­‎های دریایی آشنا می‎کند و هم تفریحات سالم و پر انرژی است و می تواند مورد استقبال جوانان و خانواده ها قرار  بگیرد اما ما در کشور  تقریبا از عمده این امکانات و ورزش ها محروم هستیم.

قریب با بیان اینکه در  مناطق ساحلی شمالی و جنوبی احتیاج به امنیت  مستمر و توسعه داریم گفت: این امنیت با حضور مردم شکل می‎گیرد بنابراین، مردم به امکاناتی نیاز دارند تا در  این مناطق ساکن شوند و امنیت منطقه آبی ما را تامین کنند. 

سرمایه گذاری در گردشگری دریایی

مدیرعامل شرکت سرمایه­‎گذاری ایرانگردی و جهانگردی یکی از اولویت­‎های این شرکت‎ را سرمایه‎گذاری در  گردشگری دریایی ، ورود کشتی‎های کروز مدرن به کشور، فعال‎سازی تجهیزات تفریحات دریایی در سواحل و احداث رستوران‎های دریایی اعلام کرد و گفت:ما امیدواریم در فاز دوم مذاکرات خود با طرف‎های خارجی درباره گردشگری دریایی نیز به توافقاتی برسیم و بتوانیم تفریحات دریایی و مراکز اقامتی دریایی را در سواحل کشور توسعه دهیم.

وی در خصوص  اقدامات شرکت سرمایه­‎گذاری ایرانگردی و جهانگردی در حوزه گردشگری دریایی اظهار داشت:در زمینه ساخت کشتی‎های تفریحی و احداث رستوران دریایی اقداماتی انجام داده‎ایم که در حال بهره برداری است اما در براساس آنچه که باید انجام شود، این اقدامات بسیار ناچیز است.

روسیه استراتژی خود را در کانال ولگا مشخص کند

مدیر عامل کشتیرانی دریای خزر مشکلات کانال ولگا و تاثیرات آن بر تردد کشتی ها در این حوزه از دریای خزر را تشریح کرد.

مهندس علی اکبر غنجی درگفتگو با مانا با اشاره به اینکه کانال ولگا محل اتصال دریای خزر با رودخانه دن و دریای سیاه است گفت: کانال ولگا یک آبراه ملی برای روسیه است و بنادر مختلفی در این حوزه وجود دارد، همچنین آستاراخان محل اتصال تجار ایران و سایر کشورهای حاشیه دریایی خزر است و خطوط بین المللی از مسیر ولگا، اروپا را به ایران متصل می کند. بنابراین سطح آب کانال ولگا مبنای ساخت کشتی های در این منطقه بوده است یعنی بر اساس عمق 4.20 و4.30 کشتی ها ساخته شده اند اما این آبخوردارای نوسان است و چون اطلاع رسانی دقیق وجود ندارد کشتی ها دچار مشکل می شوند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر مالکین کشتی های روسی به دلیل دسترسی به آبهای آزاد و دریای سیاه می توانند از این منطقه خارج شوند و تیپ کشتی های خود را با فراخورعمق آب هماهنگ کنند.
مدیر عامل کشتیرانی دریای خزر با اشاره به اینکه روس ها کشتی های رودخانه رو نیز دارند و از نوسان سطح آب ولگا متضرر نمی شوند افزود: اما مالکین کشتی های ایرانی با عدم لایروبی از سوی دولت روسیه با مشکل بزرگی در این کانال روبه رو هستند و به دلیل اینکه عمق آن به 110 و 130می رسد معمولا در این کانال به گل می نشیند و باید منتظر وزش باد باشند تا با کمک جهت باد بتوانند از منطقه خارج شوند.
وی در خصوص اینکه تجار ایرانی بیشتر در آستاراخان مستقر هستند خاطر نشان کرد : ناوگان ایران بیشتر از کشورهای دیگر ضررمی کند بنابراین، این فکر به ذهن خطور می کند که شاید استراتژی روسیه این باشد که بیرون از دریای خزر فعالیت کند .
مهندس غنجی با تاکید به اینکه ایران در حوزه بندرسازی سرمایه گذاری کرده است عنوان کرد : باید این روابط متقابل باشد و مشارکت وجود داشته باشد همانطور که ما ایجا فرصت می کنیم و در ساخت بندر سرمایه گذاری کرده ایم، آنها هم باید این امکان را برای ایران فراهم کنند.
مدیر عامل کشتیرانی دریای خزر افزود: روس ها دارای چندین بندر خصوصا بندر ماخاچ کالا هستند و درکنار این بنادر، دارای راه آهن سراسری نیزهستند .
وی با تاکید به اینکه روسیه باید استراتژی خود را در کانال ولگا مشخص کند خاطر نشان کرد: شایعات و اخبار غیر رسمی وجود دارد که روسیه حقآبه خود را نمی دهد، جلوی آب شیرین را گرفته تا از آن برای کشاورزی استفاده کند و از سوی دیگر کشورهای دیگر هم ممکن است حقآبه دریای خزر را ندهند. به این ترتیب سطح آب دریای خزر تا 28 سانتی متر از سطح واقعی پایین آمده است.
مدیر عامل کشتیرانی خزربا بیان اینکه همه باید به قوانین احترام بگذارند خاطرنشان ساخت: قطعا عملکرد هریک از کشورها می تواند در این امر تاثیر گذار باشد، در صورتی که دریای خزر یک دریاچه بین کشوری است و استفاده درست از آن حق همه کشورهای حاشیه دریای خزر است و باید همه کشورهای این حوزه نسبت به قوانین موجود متعهد باشند. در غیر اینصورت ما با مشکلاتی از جمله کاهش عمق در کانال ولگا روبه رو می شویم، کشتی ها و ناوگان مجبور می شوند با کسر بار حرکت کنند، در نتیجه هزینه بار برای تجار افزایش می یابد، لذا این مسائل سبب رکود در این منطقه می شود.
غنجی یادآور شد: همانگونه که آستاراخان مانند گذشته رونق ندارد و در چند ماه اخیر بندرماخاچ کالا فعال شده است بنابراین با وجود اقتصاد و تعاملات مشترک باید استراتژی هدفمند وجود داشته باشد یا دست کم برنامه کشورها مشخص باشد تا بر اساس آن برنامه ریزی شود.
وی درباره آخرین تفاهم نامه میان ایران و روسیه خاطرنشان کرد: براساس این تفاهم نامه می بایست شش ماه قبل از سفر هر کشتی ایرانی، نوع بار و مشخصات پرسنل کشتی از طریق سازمان بنادر و دریانوردی ایران به وزارتخانه های مربوطه روسیه اعلام شود تا با امضاء نخست وزیر این کشور اجازه ورود صادر شود که انتظار می رود این امر نشدنی باشد. چون برای شش ماه آینده نمی توان گمانه زنی کرد که چه کالا و چه افرادی قرار است با کشتی سفر کنند.
غنجی با اشاره به ایجاد بستر ریلی و استفاده از فضای بین المللی برای کشورهای حاشیه دریای خزراز سوی ایران گفت: زمانی که از کریدور شمال ـ جنوب صحبت می شود و قراراست بستر ریلی در اختیار کشورهای حوزه دریای خزر قرار دهیم تا از این طریق به آبهای آزاد راه پیدا کنند، ما هم باید بتوانیم از طریق مسیر آبی از فضای بین المللی استفاده کنیم. بنابراین اگر مشکل ولگا حل شود ما می توانیم به آبهای آزاد راه پیدا کنیم و تجارت مناسبی داشته باشیم.
وی بوروکراسی سخت ورود و خروج کشتی ها، وجود یخ شکن های بسیار فرسوده و قدیمی، بدرفتاری و سخت گیریهای افسران بازرسی از کشتی ها، عدم جابجای کانتینری کالا در مسیر جاده ای و همچنین وجود اسکله های بدون مرز دریایی را از جمله مشکلات عمده کانال ولگا برشمرد.

بوشهر؛ پایلوت گردشگری دریایی جنوب شد

به منظور توسعه گردشگری دریایی در آبهای خلیج فارس، تفاهم نامه همکاری بین سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری و استانداری بوشهر به امضا رسید.

مدیر کل برنامه ریزی و حمایت از توسعه گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: استان بوشهر با دارا بودن بخشی زیادی از سواحل خلیج فارس می تواند نقش تاثیر گذاری در رونق گردشگری دریایی و ساحلی منطقه داشته باشد.
سیدکاظم خلدی نسب با بیان اینکه طی سال های گذشته ایجاد زیرساختهای گردشگری در بوشهر از سرعت قابل قبولی برخوردار نبوده است، گفت: سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری تصمیم گرفته تا بتواند با مشارکت مسئولین استانی و جذب حمایت های مالی نسبت به توسعه زیرساختهای گردشگری دریایی در این استان اقدامات لازم را انجام دهد.                                                                                                           
وی افزود: در این راستا چندی پیش با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری و استاندار بوشهر، تفاهم نامه همکاری در زمینه توسعه گردشگری دریایی بوشهر در محل سازمان میراث فرهنگی در تهران به امضا رسید.                          
این مقام مسئول در سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری خاطرنشان ساخت: یکی از مهمترین موارد مطرح شده در این تفاهم نامه، تلاش استانداری بوشهر برای ساماندهی اراضی ساحلی استان بوشهر برای تبدیل شدن به کاربری گردشگری بود.                             
خلدی نسب با اشاره به اینکه در این جلسه رئیس سازمان امور اراضی کشور نیز حضور داشتند، خاطرنشان ساخت: ساماندهی سواحل بوشهر نیازمند همکاری تنگاتنگ استانداری و سازمان امور اراضی کشور است تا بتوانند این امر مهم را با سرعت زیادی پیش برند.                                    
وی یادآور شد: همچنین یکی از موارد مطرح شده در این تفاهم نامه به موضوع ایجاد زیرساختهای گردشگری در نوار ساحلی استان بوشهر مربوط می شود.
مدیر کل برنامه ریزی و حمایت از توسعه گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: به منظور ایجاد زیرساختهای گردشگری در نوار ساحلی بوشهر باید اعتبارات لازم آن از سوی استانداری بوشهر و از محل اعتبارات استانی تامین شود.
خلدی نسب اذعان داشت: همچنین استانداری بوشهر باید با اعطای تسهیلات به سرمایه گذاران بخش خصوصی آنها را در راستای ایجاد امکانات گردشگری در نوار ساحلی خلیج فارس در محدوده استان بوشهر بیش از پیش ترغیب کند.                                                                   
وی در ادامه تاکید کرد: سایر استان های جنوبی کشور از جمله خوزستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان نیز از قابلیت های لازم جهت توسعه گردشگری دریایی برخوردارند.                                                                                                             
وی یادآور شد: اما در گام نخست استان بوشهر به عنوان پایلوت گردشگری دریایی جنوب کشور در نظرگرفته شد و قصد داریم پس از بوشهر جلسات مشترکی با استانداری های سایر استان های جنوبی کشور نیز در راستای ساماندهی سواحل و ایجاد زیرساختهای گردشگری در نوار ساحلی این استان برگزار کنیم.
این مقام مسئول در سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: بحث توسعه سواحل مکران در برنامه ششم توسعه نیز یکی دیگر از الزاماتی است که ما را بر آن داشته است تا بتوانیم در راستای توسعه گردشگری دریایی و سواحل در طول سواحل مکران طی برنامه ششم توسعه همگام با سایر ارگان های مرتبط با این امر اقدام کنیم.                                                                                                 
وی تصریح کرد: استان های ساحلی نیز از پیشنهادات و طرح های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در راستای ساماندهی سواحل و ایجاد زیرساختهای گردشگری در نوار ساحلی این استان ها، استقبال کرده اند.                                      
خلدی نسب به تهیه سند توسعه گردشگری دریایی توسط شورای راهبری توریسم دریایی نیز اشاره کرد و گفت: تهیه این سند نقش موثری در انجام برنامه ریزی های کلان برای ساماندهی سواحل جنوبی کشور و ایجاد زیرساختهای لازم در آنها خواهد داشت.      
مدیر کل برنامه ریزی و حمایت از توسعه گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اظهار کرد: شورای راهبری توریسم دریایی برای نهایی کردن برنامه ریزی گردشگری دریایی به منظور تهیه و تدوین برنامه های عملی و رسیدگی به موضوعات متنوع گردشگری را متشکل از نمایندگان ارگان های مرتبط با امور دریایی تشکیل شده است.                                                                    
به گفته وی، تا پایان سال جاری شاهد نهایی شدن سند توسعه گردشگری دریایی کشور و به دنبال آن توسعه توریسم دریایی در آبهای شمالی و جنوبی کشور و نیز نوار ساحلی آنها خواهیم بود.   

استقبال صنعت کشتیرانی از بازگشت شرکت ملی نفتکش ایران

کاپیتان سردشتی دوران تحریم را ناعادلانه خواند و گفت:ازتمام کشورها و شرکت‎هایی که در این دوران سخت به NITC کمک کردند،قدردانی می‎کنیم.

روزنامه نیویورک تایمز درگزارشی درباره جشن شصتمین سالگرد تاسیس شرکت ملی نفتکش ایران (NITC) که 27 دی ماه با حضور حدود 300 مهمان خارجی برگزار شد نوشت:"این مراسم بیش از اینکه فرصتی برای آشنایی طرفها باشد،صحنهای برای تجدید دیدارها بود زیرا صنعت کشتیرانی جهان از بازگشت یکی از اعضاء خود استقبال میکرد، بازگشتی که دلیل آن رهایی از ورشکستگی نبود، بلکه رهایی از مجموعه‌ای از سختترین تحریم های ممکن بود."

به گزارش گروه بین الملل مارین تایمز، روزنامه نیویورک تایمز در این گزارش نوشت:"تنها چند ساعت پس از رفع تحریمهای بین المللی علیه ایران، کاپیتان نصرالله سردشتی مدیربازرگانی شرکت ملی نفتکش ایران در کنار صدها میهمان خارجی، عموما اروپایی، که در میان آنها کارگزاران کشتی، بیمهگران و ... حضور داشتند، شصتمین سالگرد تاسیس شرکت ملی نفتکش ایران را جشن گرفت."

کاپیتان سردشتی در گفتگو با نیویورک تایمز در مورد اینکه این جشن چگونه در این مدت کوتاه برپا شد، گفت:"ما در ارتباط نزدیک با وزارت خارجه هستیم و به همتایان خارجی خود گفتیم، به ایران بیائید تحریمها قبل از جشن ما برداشته خواهند شد و خوشبختانه اینطور هم شد."

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز؛ امروز نشستهای تجاری، به ویژه در بخشهایی که به شرکت های اروپایی نیز مربوط است،با تعداد و توالی بیشتری در تهران برگزار میشود.این نکته در سفر اخیر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، به اروپا مشخص بود.در این سفر تعاملات تجاری بیش از هر چیزی خودنمایی میکرد.

شرکت ملی نفتکش ایران که مالک 69 فروند کشتی نفتکش است، از دهه های متمادی، در زمینه حمل نفت به نقاط مختلف دنیا فعالیت دارد. پرسنل این شرکت که به زبان انگلیسی هم صحبت میکنند، در تماس مستقیم با کارگزاران بازارهای مهم دنیا بوده اند. این کارکنان از استانداردهای بالا و خوشنامی زیاد این شرکت در صنعتی که رقابت در آن بسیار بالاست، به خود می بالند.

وزارت خزانه داری آمریکا در جولای سال 2012 میلادی، شرکت ملی نفتکش ایران و شرکت‎های مرتبط با آن را تحت تحریم قرار داد و هر گونه رابطه تجاری با این شرکت و طرفین ایرانی را منع کرد.

در سال 2014 همزمان با اینکه شرکت ملی نفتکش ایران به چین و پنج کشور دیگر آسیایی که همچنان خریدار نفت ایران بودند، براساس چارچوب تحریمها، نفت صادر میکرد،بارقهای از امید زده شد و آن هم زمانی بود که رای دادگاه اتحادیه اروپا مبنی برغیرقانونی بودن تحریمهای شرکت ملی نفتکش ایران صادر شد. (اتحادیه اروپا مجددا این شرکت را در فوریه سال 2015 تحریم کرد).

کاپیتان سردشتی،با بیان اینکه "ما آخرین خط دفاع در اقتصاد این کشور بودیم"،دوران تحریم را "ناعادلانه" و "خودخواهانه" خواند و به نیویورک تایمز گفت که از تمام کشورها و شرکتهایی که در این دوران سخت به NITC کمک کردهاند، قدردانی میکند.

شنبه هفته گذشته (سوم بهمن 1394)،ایران نخستین محموله نفت خودرا پس از رفع تحریمها،به یک خریدار اروپایی فروخت. آقای سردشتی در این ارتباط بیان کرد "تاکنون تماسی از طرف خریدار این محموله ؛شرکت Hellenic Petroleum یونان یا شرکت ملی نفت ایران برای حمل این محموله دریافت نکرده است".

با دانستن اینکه هنوز هیچ محموله نفتی به سمت اروپا حمل نشده است،کاپیتان سردشتی افزود:"ما منتظر انجام اولین ماموریت خود هستیم."

مدیربازرگانی شرکت ملی نفتکش ایران اضافه کرد:" تمامی کارکنان ما به روز هستند و استانداردهای ناوگان ما همچنان بالاست، ما آماده کار هستیم و امیدواریم که مشتریان ما نیز مانند ما آماده باشند."

 در مراسم شصتمین سالگرد تاسیس NITC همه تمایل داشتند به آینده چشم بدوزند و هیچکس تمایلی برای توجه به تحولاتی مانند سقوط قیمت نفت و رکود تقاضا نداشت.

اگرچه تحریمها رفع شدهاند اما همچنان موانعی پابرجاست،تامین مالی توسط بانک‎های بینالمللی به آهستگی انجام می‎شود،بانک ها واهمه دارند که به خاطر سایر تحریمها که سالها پیش آمریکا بر ایران اعمال کرده است، مورد بازخواست وزارت خزانهداری آمریکا قرار بگیرند.

"جایNITC   را در بازار خالی میبینیم"

ادوین رمیوس، یکی از مدیران شرکت Vopak موسسهای فعال در زمینه نمایندگی کشتیرانی در هلند، نیز درباره شرکت ملی نفتکش ایران به نیویورک تایمز گفته است:"ما واقعا جای آنها را در بازار خالی میبینیم." شرکت Vopak همچنین به ذخیره سازی و خرید و فروش نفت خام و گاز طبیعی می‎پردازد. این شرکت هلندی در سال 2012 پس از 30 سال همکاری به عنوان کارگزار NITC، مجبور به قطع رابطه خود با شرکت ملی نفتکش نفتکش شد.

در این ارتباط ویکتور منسون از شرکتAffinity   نیز گفت:ما آرزو میکردیم تحریم‎ها از بین برود چراکه بازار بین المللی تناژ بزرگی را برای حمل محمولات نفتی از دست داده بود.

درباره سایت
  • انجمن علمی دریانوردی دانشگاه آزاد خارگ یک انجمن علمی دانشجویی است که زیر نظر دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دریایی خارگ فعالیت میکند.
    این انجمن می کوشد تا در معرفی رشته دریانوردی (ناوبری) و پیشرفت و توسعه این رشته نقشی را ایفا کند.
    در راستای بهبود عملکرد این وبلاگ منتظر نظرات، پشنهادات و انتقادات شما کاربران گرامی هستیم.

    موفق و سربلند باشید.

امکانات سایت

تصاویر منتخب

انجمن علمی ناوبری دانشگاه آزاد اسلامى واحد خارگ

Marine Scientific Society of Kharg Maritime College