تبلیغات
انجمن علمی ناوبری دانشگاه آزاد اسلامى واحد خارگ - مطالب اسفند 1394

نشست شورای زنان فرهیخته با هیات رئیسه واحد خارگ

در روز پنج شنبه مورخ 19اسفند 94 در ساعت 10 صبح نشست شورای زنان فرهیخته با هیات رئیسه واحد خارگ با حضور اعضای شورای زنان در واحد خارگ برگزار شد.

در این نشست در ابتدا رئیس واحد از حضور اعضای شورا تشکر نموده و مطالبی در خصوص دانشگاه و تعداد پرسنل زنان بیان نمود. در ادامه رئیس شورای زنان به تشریح آیین نامه شورا و اهداف و وظایف شورا پرداخت و از اهمیت حضور بانوان فرهیخته دانشگاه در مدیریت سازمانی پرداخت.
دکتر سهولی زاده با تایید این مهم بیان کرد که در زمان مسولیتش دو نفر از زنان به استخدام دانشگاه در آمده اند که با توجه به مسولیت پذیریشان از عملکردشان بسیار راضی می باشند. در این جلسه خانم زمانی از کارکنان بخش پژوهش بعنوان رابط واحد با رئیس شورای زنان معرفی شد. بنابر پیشنهاد رییس واحد قرار شد در شورای زنان استانی مقرر گردد که در صورت همکاری رابطین واحد ها و مراکز با شورای زنان و با تایید دبیر هیات امنا به رابطین فعال اضافه کاری تعلق گیرد. همچنین رابطین واحدها مسولیت پیگیری مصوبات استانی در واحد مربوطه استان را خواهند داشت.

    

بازدید: 41

ناوگان کشتی های تانكر MISC و AET ادغام می شود

شركت MISC تصمیم گرفت که ناوگان کشتی های حمل محصولات شیمیایی خود را با ناوگان کشتی های حمل محصولات نفتی شرکت AET ادغام کند.

،شرکت کشتیرانی مالزی (MISC) تصمیم گرفت که ناوگان کشتی های حمل محصولات شیمیایی خود را با ناوگان کشتی های حمل  محصولات نفتی شرکت زیر مجموعه اش، AET ادغام کند.

به گزارش گروه  بین الملل  مارین تایمز ، بر اساس این تغییر، شرکت AET اداره 13 فروند کشتی حمل محصولات شیمیایی و یک فروند کشتی حمل LPG که پیش از این به MISCتعلق داشت، را بر عهده می گیرد و به این ترتیب ناوگان کنونی خود متشکل از هشت فروندCPP، را توسعه می دهد.

یینگ یانگ چین، رئیس MISC، گفت: "هم افزایی بی نظیری با ادغام این دو ناوگان با یکدیگر و ایجاد یک شرکت حمل محصولات نفتی پدید می آید. ناوگان حمل محصولات شیمیایی و فرآورده های نفتی ما و AET مشتریان مشترک زیادی دارد و بوسیله این ادغام می توانیم ارزش افزوده بیشتری به مشتریان خود از طریق انعطاف بیشتر و ظرفیت بالاتر، ارائه کنیم."

وی افزود: "با توجه به پیش بینی رشد در صنعت پتروشیمی، به ویژه در آمریکا و خلیج عرب، و در نظر گرفتن قیمت های پائین کنونی نفت، مطمئن هستیم که در آینده شاهد افزایش صادرات و بالا رفتن تقاضا برای کشتی های حمل محصولات نفتی خواهیم بود."

شرکت MISC دارای هفت فروند کشتی از نوع Bunga A با ظرفیت 38 هزار DWT، و شش فروند کشتی از نوع Bunga L با ظرفیت 19 هزار و 900 DWT است که به همراه یک فروند کشتی حمل LPG با ظرفیت 20 هزار و 613 DWT است که به شرکت AET واگذار می شود. تمامی این کشتی ها هم اکنون تحت اجاره بلند مدت هستند.

شرکت مالزیایی اعلام کرد که تغییری در پرچم و موسسه رده بندی این کشتی ها صورت نمی گیرد و نیز اینکه مدیریت فنی این تعدا کشتی همچنان در اختیار MISC خواهد بود.

راجالینگام سوبرامانیام، مدیرعامل AET، گفت: "ادغام ناوگان ها به ما اجازه می دهد که سه بازار اصلی مواد شیمیایی- طبیعی، گیاهی و ویژه- را بهینه کنیم و گزینه های بیشتری را پیش روی مشتریان خود بگذاریم. "

شرکت MISC در مجموع دارای ناوگانی متشکل از 25 فروند کشتی حمل LNG، 82 فروند کشتی حمل محصولات نفت خام و محصولات پاک، 13 فروند کشتی حمل محصولات شیمیایی، یک فروند کشتی حمل LPG و 13 فروند تاسیسات شناور است. سهم این ناوگان در بازار حمل LNG جهان نزدیک به 9 درصد است.


نهایی شدن بیمه نفتکش های ایرانی در مذاکرات دوبی

معاون وزیر نفت از مذاکرات نهایی شرکت ملی نفتکش ایران با شرکت های بیمه ای بین المللی مطرح خبر داد.

معاون وزیر نفت از مذاکرات نهایی شرکت ملی نفتکش ایران با شرکت های بیمه ای بین المللی مطرح خبر  داد و گفت:  نمایندگان شرکت ملی نفتکش با حضور در گردهمآیی 13 گروه بیمه ای اصلی نفتکش ها در دوبی اقدام به  انجام  مذاکرات نهایی با این شركت ها برای حصول نتیجه نهایی کردند.

به گزارش  خبرنگار مارین تایمز، امیرحسین زمانی نیا با اشاره به مشکلات بیمه ای که برای نفتکش های ایرانی موجود است، گفت: یكی از مشکلاتی که در حال حل و فصل آن هستیم  موضوع پوشش بیمه ای نفتکشهای ایرانی و خارجی است که نفت ما را حمل می کنند.

وی با اشاره به 13 گروه بیمه ای فعال در حوزه نفتکش ها افزود: از میان آنها 12 شرکت بیمه اروپایی و آسیایی هستند و یکی از آن ها نیز آمریکایی است که البته این گروه آمریکایی با نفوذ بسیاری که دارد، می تواند ریسک پوشش بیمه ای را تقسیم کند.

زمانی نیا با اشاره به گردهمآیی مسوولان 13 گروه بیمه ای در شهر دوبی، اظهار کرد: نمایندگان شرکت ملی نفتکش ایران برای حضور در این گردهمآیی، به محل اعزام شدند تا با برگزاری مذاکرات نهایی، موضوع بیمه نفتکش های ایرانی را به نتیجه برسانند.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: البته از آنجایی که چندین محموله نفت خام ایران از خلیج فارس خارج شده و به مقصد رسیده است بنابراین به نظر می رسد این مشکل هم تقریبا حل شده است و فقط نیاز به مشخص شدن موارد حقوقی آن دارد.

به گزارش مارین تایمز، چند روز پیش علی اکبر صفایی مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران از رفع مشکل پوشش بیمه P&I ناوگان این شرکت در آینده نزدیک خبر داد و گفت: شرکت ملی نفتکش ایران از  مدتها پیش و تحت برنامه استراتژیک پساتحریم این شرکت برای از سرگیری فعالیت ناوگان خود در بازار اروپا، مذاکرات گسترده‎ای را با کلوپهای عضو IGA برای پیدا کردن راهکارهای مناسب انجام داد که خوشبختانه با این اقدامها و رایزنیهای گسترده تیم اجرای برجام و وزارت امورخارجه، مشکلات موجود  تقریبا حل شده است و بزودی ورود‎ کشتیهای ناوگان به این کلوپها میسر خواهد شد.

تعداد كشتی های کانتینری بیكار زیاد شد

تعداد کشتی های غیرفعال ناوگان جهانی به 346 فروند رسید.

تعداد کشتی های غیرفعال کانتینری در ناوگان جهانی به بالاترین سطح خود در شش سال گذشته رسیده و جالب آنکه تعداد کشتی های بیکار با ظرفیت بالاتر بیشتر شده است.

به گزارش گروه بین الملل مارین تایمز ،تعداد کشتی های کانتینری غیرفعال در سطح جهان تا پایان 22 فوریه 2016 (3 اسفند 1394) به 346 فروند رسید. این در حالیست که تعداد این کشتی ها دو هفته پیش از آن 306 فروند بود. به عقیده آلفالاینر دلیل این امر کاهش تقاضا پس از آغاز سال نو چینی است.

ظرفیت ناوگان کشتی های غیر فعال کانتینری به یک میلیون و 430 هزار TEU رسید که معادل 7.1 درصد از ظرفیت کانتینری جهان است. ظرفیت کانتینری جهان برابر با 20 میلیون و 30 هزارTEU است.

خطوط کشتیرانی در ماه فوریه امسال به تنهایی 20 مسیر دریایی از شرق دور به شمال آفریقا را لغو کردند، این امر موجب افزایش تعداد کشتی های غیر فعال با ظرفیت بالای هشت هزار TEU به 46 فروند شد.

آلفالاینر اعلام کرد که انتظار می رود تعداد کشتی های غیرفعال کانتینری با ظرفیت بالای هفت و هزار 500 TEU در دو ماه آینده بالا باقی بماند زیرا پیش بینی می شود که میزان تقاضا در ماه های مارس و آوریل همچنان کم باشد و از طرفی خطوط کشتیرانی علاقه ای به افزایش ظرفیت خطوط خود در این شرایط ندارند.

استقبال اروپا از نفت خام ایران

لویدزلیست نوشت: ایران به افزایش صادرات نفت خام هم زمان با استقبال بازار اروپا ،ادامه می دهد.

به گزارش گروه بین الملل مانا، لویدزلیست در گزارشی نوشت: ایران در ماه فوریه، میانگین 1.47 میلیون بشکه در روز نفت خام را صادر کردکه نسبت به میزان صادرات سال گذشته در زمان مشابه روند صعودی را نشان می دهد.
چین در سطر جدول واردکنندگان نفت خام ایران قرار دارد که حدود 31.3 درصد از کل میزان نفت خام صادراتی ایران را به خود اختصاص داده است، جایگاه دوم متعلق به ژاپن است که به طور میانگین روزانه در حدود 250.000 بشکه نفت خام ایران را خریداری کرده است وکره جنوبی با وارد کردن 140.000 بشکه در روزجایگاه سوم را ازآن خود ساخت.
نکته جالب اینکه هند که پیش از این به عنوان دومین خریدار نفت خام ایرانی روزانه حدود 130.000 بشکه نفت خام از ایران خریداری می کرد اکنون با دو پله تنزل در جایگاه چهارم ایستاد.
لازم به ذکر است، 85 درصد از صادرات نفت خام ایرانی تاکنون به کشورهای آسیایی چین، هند، کره جنوبی وژاپن انجام می گرفت که در ماه ژانویه به میزان 67 درصد افت کرد.کارشناسان دلیل این کاهش را استقبال بیشتر کشورهایی مانند فرانسه، رومانی، امارت متحده عربی و حتی سنگاپور از نفت خام ایرانی دانستند.
از سوی دیگر جدید ترین نفتکش حامل نفت خام ایرانی با ظرفیت 159.233 DWT از جزیره خارگ در تاریخ پنجم مارس راهی بندر فاس در فرانسه شد که انتظار می رود در 21 مارس در بندر مذکور پهلو بگیرد.
لویدز لیست ادامه داد: 12 فوریه سال جاری یک فروند کشتی شرکت ملی نفتکش ایران با ظرفیت99.094  در حالی که 80.000 تن نفت خام را حمل می کرد، جزیره خارگ را به سمت تانزانیا ترک کرد وهم اکنون در بندر دارالسلام پهلو گرفته است.
لویدز لیست در آخر نوشت : شرکت دولتی نفت آذربایجان هم یک قرارداد با شرکت ملی نفتکش ایران منعقد کرده است که بر اساس این قراداد، نفت خام آذربایجان از طریق دریای خزر وارد بندر شمالی ایران شده و به پالایشگاههای تهران وتبریزمنتقل می شود.ایران هم در مقابل،ازترمینال نفت خام جزیره خارگ ، به آذربایجان صادرات نفت خام خواهد داشت.

اطلاعیه مهم

به اطلاع دانشجویان پذیرفته شده در مرحله اول بورسیه شرکت ملی نفتکش ایران می رساند 

خواهشمند است طبق مراحل ذیل اقدام کنید.

1- از دانشجویان عزیز خواهشمند است طبق گروه بندی و تاریخ مشخص شده برای هر گروه، جهت انجام 

سایر مراحل بورسیه شامل تست های روانشناختی، آزمایشات پزشکی و تکمیل فرم های گزینش به 

شرکت ملی نفتکش ایران مراجعه فرمایید. 
2- یک نفر از دانشجویان به عنوان نماینده جهت دریافت معرفی نامه به آموزش دانشگاه مراجعه نماید. 
3- دانشجویان تمامی مدارک شناسایی و عکس به همراه داشته باشید.

مدارک مورد نیاز:

1- 12 قطعه عکس 4*3 
2- 4 سری فتوکپی از شناسنامه و کارت ملی (اصل مدارک به همراه داشته باشید) 
3- اسم و مشخصات به همراه کروکی محل زندگی 5 نفر از آشنایان که از اقوام نزدیک نباشند. 
4- هرگونه امکانات و هزینه معاینات پزشکی به عهده داوطلب است.

ضمناً دانشگاه و شرکت ملی نفتکش هیچگونه مسئولیتی نسبت به بورسیه نمودن دانشجویان تا پایان

 مراحل بورسیه و اعلام اسامی نهایی ندارد.

گروه اول تاریخ مراجعه 22/1/95
ردیفنام و نام خانوادگی
1حمیدرضا کچویی
2مصطفی فتاحی فرادنبه
3علیرضا قربانی سیرابی
4محمد رجبی فلاح نژاد
5پرویز باوقار زعمی

گروه دوم تاریخ مراجعه 25/1/95
ردیفنام و نام خانوادگی
1فرامرز صحرا گرد
2میلاد حیدربگی
3ارسلان مرادپور
4محمد امین خرمی
5مسعود رونده

گروه سوم تاریخ مراجعه 28/1/95
ردیفنام و نام خانوادگی
1علیرضا اسکندری
2یاسر آروی
3رضا آروی
4امیرحسین هروی

گروه چهارم تاریخ مراجعه 30/1/95
ردیفنام و نام خانوادگی
1امیررضا بهزادی
2فرهاد فیصلی
3سلمان بذرافشان
4احسان قربانی قهفرخی
5فرشاد رحیمی رضایی

گروه پنجم تاریخ مراجعه 4/2/95
ردیفنام و نام خانوادگی
1صادق علی¬نژاد ترانلو
2میثم بهادر زاده
3حمزه آذری اورته چشمه
4مهر علی رادمهر
5سید آرش وثوق حسینی

گروه ششم تاریخ مراجعه 6/2/95
ردیفنام و نام خانوادگی
1مجتبی میرزاده
2حبیب سبکبار
3مسیح مهر آیین
4حمیدپوربهی
5عبدالوهاب شجاعی باشی

آدرس شرکت ملی نفتکش ایران: تهران- بلوار نلسون ماندلا(آفریقا)- خیابان شهید عاطفی- شماره 35



معاونت آموزشی و دانشجویی واحد خارگ

در ضمن انجمن علمی ناوبری خارگ با کمال خرسندی پذیرفته شدن دوستان را در مصاحبه تبریک گفته
(به خصوص بچه های اتاق 205 ) وموفقیت در تمامی مراحل زندگی برایتان ارزومندیم.

مهر تایید موسسات رده‎بندی خارجی بر انطباق NITC با استانداردهای جهانی

مدیر فنی و عملیات ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران (NITC) از انجام موفق ممیزی خارجی این شرکت توسط موسسه رده‎بندی DNVGL خبر داد.

مهندس اکبر جبل عاملی با اعلام این خبر به مارین تایمز گفت: به منظور تسهیل در ورود مقتدرانه ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران به بازارهای اروپایی، داشتن گواهینامه انطباقDocument Of Compliance (DOC) موسسه رده‎بندی معتبر عضو IACS ، برای این شرکت جزو الزامات اولیه است.

وی افزود:در این ارتباط در تاریخ 11 اسفند ماه جاری ضمن انجام ممیزی خارجی از شرکت ملی نفتکش، سیستم مدیریت ایمنی ، کیفی و زیست محیطی این شرکت توسط موسسه رده بندی DNVGL مورد ارزیابی و بازبینی قرار گرفت که در پایان این ممیزی علاوه بر رضایت کامل این موسسه از انطباق NITC با استانداردهای جهانی، گواهینامه انطباق برای کشورهای صاحب پرچم نیز صادر شد.

مدیر فنی و عملیات ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران اضافه کرد:داشتن گواهینامه انطباق معتبرو شناخته شده برای شرکت از نیازهای اساسی برای صدور سایر گواهینامههای کشتی های ناوگان است که این امر تردد و ورود ناوگان به بنادر اروپایی را بیش از پیش تسهیل و تسریع و از تاخیرات احتمالی جلوگیری می‎کند.

فعالیت کانون دریانوردان‎خبره از سرگرفته می‎شود

با حمایت دولت یازدهم؛ فعالیت کانون دریانوردان خبره ایران از سر گرفته می‎شود.

به گزارش خبرنگار مارین تایمز، شنیده‏‎ها حاکی از آن است که به زودی شاهد فعالیت مجدد تشکل تخصصی غیردولتی کانون دریانوردان خبره خواهیم بود. به طوری که می‎توان انتظار داشت پس از سال‎ها سکوت در آخرین روزهای زمستان خبر گردهمایی ادوار مختلف هیأت مدیره کانون دریانوردان خبره برای بازگشایی آن بتواند در کنار اخبار برچیده شدن تحریم‎ها نوید روزهای بهاری‎تری را برای صنعت دریایی و دریانوردی کشور به‌همراه داشته باشد.

ظاهرا معاونت سیاسی وزارت کشور نیز با ازسرگیری فعالیت این کانون به عنوان مهم‎ترین نهاد تخصصی و مستقل دریانوردی کشور موافقت کرده و با پذیرفتن عدم انحلال کانون اجازه برگزاری مجمع این کانون را مشروط به ارائه درخواست یک سوم اعضای آن داده است.


به اعتقاد کارشناسان، این اقدام مسوولان این کانون حتی اگر به فعالیت مجدد این تشکل تخصصی نینجامد حداقل توانسته اعضای آن را متقاعد کند که با وزیدن باد موافق در دولت تدبیر و امید، می‎توان بادبان‎ها را به اهتزاز درآورد!

 لازم به ذکر است «کانون دریانوردان خبره» در سال 1378 به عنوان یک نهاد خصوصی و صنفی با اخذ مجوز از کمیسیون احزاب و تشکل‎های سیاسی فعالیت خود را آغاز کرد و توانست تا سال 1386 با حضور مستمر در عرصه‎های تخصصی دریایی و دریانوردی کشور، تعداد اعضای خود را به بیش از 500 نفر برساند.

برگزاری شش دوره انتخابات هیأت مدیره، ثبت حرفه دریانوردی در ردیف مشاغل سخت و زیان آور پس از سال‎ها تلاش در سال 87 و تشکیل انجمن صنفی کارگری دریانوردان ایران، کمک در پیاده‎سازی کنوانسیون کار دریایی، تشکیل کمیته داوری و حل اختلاف دریانوردان و برگزاری سه گردهمایی بزرگ دریانوردان کشور در سال های 88 ، 89 و 90 از مهم ترین دستاوردهای این کانون تخصصی بوده است.

گفتنی است در سال گذشته رئیس جمهور از تدوین لایحه‌ای در زمینه حمایت از سازمان‌های مردم نهاد در وزارت کشور خبر داده بود که انتظار می‎رفت با تصویب آن در مجلس، شاهد افزایش ظرفیت‌ها و مشارکت بیشتر این دسته نهادهای تخصصی مستقل باشیم.

ورود اولین محموله مولد میگو به سیستان

سرپرست اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: نخستین محموله میگوی مولد سیستان و بلوچستان پس از طی 45 ساعت از استان گلستان وارد مرکز تکثیر آبزی پرور چابهار در شهرستان کنارک شد.
به گزارش مانا به نقل از روابط عمومی شیلات سیستان و بلوچستان، محسنعلی گلشنی گفت: با توجه به برنامه ریزی بعمل آمده برای تولید میگو در سال 95 در تنها مجتمع پرورش میگو در استان (گواتر) ورود به موقع مولدین میگو تاثیر بسزایی در زمان ذخیره سازی در مزارع میگوی گواتر خواهد داشت.
وی افزود: با توجه به ضوابط بهداشتی سازمان دامپزشکی لازم است مولدین میگو از مناطق عاری از هرگونه بیماری و فاقد سوابق بیماری در سال‌های گذشته انتخاب شوند که در همین راستا تعداد 350 جفت مولد میگوی گونه وانامی از مجتمع پرورش میگوی گمیشان واقع در استان گلستان به استان حمل که با 99 درصد بازماندگی و با طی چنین مسافتی و عبور از یک اقلیم سرد و ورود به یک اقلیم گرم و مرطوب بی‌سابقه است.
گلشنی بیان کرد: امیدواریم امسال شاهد رونق مجتمع پرورش میگوی گواتر باتوجه به تقاضای بالای میگو در داخل کشور و همچنین صادرات به کشورهای دیگر از جمله روسیه باشیم.
سرپرست اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان شرایط تولید در گواتر را خوب ارزیابی کرد و از سرمایه‌گذاران بومی و غیربومی برای سرمایه گذاری در گواتر تقاضا کرد که از شرایط پیش رو بهره لازم را ببرند.
وی بیان داشت: با توجه به زمان بندی انجام شده، اولین خروجی پست لارو را از کارگاه تکثیر در تاریخ 15 فروردین شاهد خواهیم بود و این روند حداکثر تا پایان اردیبهشت 95 ادامه خواهد داشت.

انجمن توسعه دریا محور با شرایط ایده آل فاصله دارد

انجمن توسعه دریا محور توقع بخش امور دریایی کشور را برآورده نکرده و بین آنچه که انجام داده با آنچه را که باید انجام دهد فاصله وجود دارد.
عضوهیئت مدیره انجمن توسعه دریا محور در گفتگو با خبرنگار مانا ضمن بیان این مطلب گفت: بندرگاه های ایمن و تجارت فرامرزی دو الگویی است که انجمن توسعه دریامحور در نظر دارد در دوران پسا تحریم دنبال کند.
ملک رضا ملک پور افزود: بر اساس الگوی بندرگاه های ایمن یا Safe Harbour بنادر باید از یک الگوی خصوصی سازی تعریف شده تبعیت کنند تا امکان مبادله اطلاعات تجاری به طور یکسان و شفاف بین موسسات کوچک و متوسط فعال در بخش بازرگانی و حمل و نقل بین المللی فراهم باشد.
وی تصریح کرد: بسیاری از بنادر مهم دنیا با این الگو خود را وفق داده اند و ما ناگزیریم بدون تاخیر در این مسیر گام برداریم و دیگر این طور نیست که با گرفتن چند مشاور کار را به دیگری واگذار کنیم و بعد بگوییم مشاورین به ما این کار را دیکته کردند و مسئولیت سازمان مرجع دریایی کشور لوث شود.
عضو هیئت مدیره انجمن توسعه دریا محور در ادامه به سیستم تجارت فرامرزی یا cross border trade اشاره کرد و گفت: بر اساس این سیستم خریدار، فروشنده، حمل کننده، بیمه گر، بانک، گمرک مبدا و گمرک مقصد و سازمان های مالیاتی دو کشور مبداء و مقصد به یکدیگر وصل می شوند. 
وی افزود: بر اساس این سیستم و با استفاده از یک نرم افزار، برنامه یکسان و زمینه های اطلاعاتی مشابه تمامی بازیگران تجارت بین المللی به هم وصل می شوند و بدین ترتیب تمامی کالاهای مورد مبادله تحت پایش قرار می گیرند.
وی خاطر نشان کرد: با استفاده از این سیستم اختلاف بین گمرک ایران با سایر کشورها از بین می رود.

ضرر سنگین کشتی سازی دوو در سال 2015

کشتی سازی دوو (DSME) کره جنوبی از ضرر 4.3 میلیارد دلار در سال 2015 خبر داد.
به گزارش گروه بین الملل مانا، کشتی سازی DSME در سال 2015 موفق به اخذ تنها 31 سفارش به ارزش جمعا 4.5 میلیارد دلار شد که نسبت به 69 سفارش به ارزش 14.9 میلیارد دلار کاهش چشمگیری را نشان می دهد.
بر اساس این گزارش، سال گذشته برای سه کشتی ساز برتر کره ای یکی از بدترین سالها محسوب می شد و در این میان کشتی سازی دوو (DSME) پایین ترین نتایج مالی را در سال 2015 به ثبت رساند.
این کشتی سازی میزان 5.1 ترلیون وون کره جنوبی معادل 4.3 میلیارد دلار را در سال 2015 به ثبت رساند که تفاوت چشمگیری را نسبت به سود33 میلیارد وونی این شرکت در سال 2014 نشان می دهد. 
این میزان در مقایسه با ضرر کشتی سازی سامسونگ به میزان 1.2 تریلیون وون و کشتی سازی هیوندای به میزان 1.5 تریلیون وون رقم قابل توجهی را نشان می دهد. 
میزان سفارشات در این کشتی سازی کره جنوبی به ارزش 4.5 میلیارد دلار در سال 2015  22.7 درصد کاهش را نسبت به نتایج این شرکت در سال 2014 نشان می دهد.
این شرکت کشتی سازی برنامه فروش برخی دارایی ها را به منظور بهبود وضعیت مالی این شرکت در دستور کار خود دارد. 
شایان ذکر است دارایی های این شرکت در سال 2015 از19.1 تریلیون وون به 20.3 تریلیون وون رسید.

بندر روتردام به کمک محیط زیست می آید

بندر روتردام قرارداد بین المللی با مقامات اروپایی برای تبادل مواد خام و پسماند به امضا رساند.
به گزارش گروه بین الملل مانا، مقامات بندر روتردام یک قرارداد بین المللی برای تسهیل مبادلات مواد خام و پسماند منعقد کردند که در راستای تقویت و افزایش تجارت کالا نقش عمده ای را ایفا می کند.
یکی از مقامات بندر روتردام گفت:این اقدامی گامی موثردر جهت برداشتن موانع برای تجارت مواد خام و پسماند در اروپا،ارزیابی می شود.
نکته مهم این است که تاکنون به دلیل تفاوتهای طبقه بندی منطقه ای، شرکت هایی از هلند و کشورهای همسایه این اجازه را نداشتند که مواد پسماند ازآلومینیوم، سرب، روی، نقره و طلا را صادر کنند. بنابراین این مواد دست دوم یا پسماند به دور ریخته و هدر می شدند که در نهایت به مانعی برای شکل گیری اقتصاد چرخه ای که بر روش های تجارت پایدار محیطی اهتمام می ورزد،تبدیل می شدند، اما با امضا قرارداد مذکورتوسط هلند، بریتانیا، فرانسه، به سمت راه اندازی سیستم جدید مبادلات تجاری و رفع موانع موجود،گامی ازرشمند برداشته شده است. 
وزیر امور اقتصادی هلند با اشاره به امضای قرارداد،افزود:شرکت های هلندی فعال در مواد خام و صنایع پردازش مواد زباله ای و پسماند، از این پس،قادرخواهند بود از بازار در حال رشد نیز بهره مند شوند.اقتصاد چرخه ای می تواند فعالیت اقتصادی و چرخه کاری رافعال سازد و از همه مهم تر اینکه محیط زیست سالمی را ایجاد می کند.
شایان ذکر است مقامات بندر روتردام در سال 2014، نیز با Rabobank Rotterdam,Bikker&Company در راستای توسعه تجارت در مناطق که مواد خام و پسماند دوباره مورد استفاده قرار می گیرند،شراکت کردند.

سواحل بندر چابهار پذیرای گردشگران نوروزی می شود

شهردار چابهار گفت: طرح پاکسازی سواحل بندر چابهار با توجه به نزدیکی نوروز و فصل بهار اجرا می شود.
به گزارش مانا این مطلب را دادکریم بلوچ در جلسه شورای شهر این شهر بیان کرد و افزود: این طرح از 20 اسفند آغاز خواهد شد.
وی بیان کرد: یکی از نکات مهم در اجرای طرح پاکسازی سواحل حضور خودجوش مردم است که جای تقدیر و تشکر دارد.
وی ادامه داد: شهرداری چابهارجهت رفاه حال مسافران نوروزی تعدادی آلاچیق را در کنار سواحل در ایام نوروز تدارک دیده است.
بلوچ همچنین از گلکاری و رنگ آمیزی جداول و میادین شهر بندری چابهار خبر داد و با بیان اینکه بندر چابهار در ایام تعطیلات نوروزی شاهد حضور بیش از یک میلیون گردشگر و مهمانان داخلی و خارجی خواهد بود، اظهار داشت: شهرداری این شهر عملیات زیباسازی، هرس درختان، را برای استقبال از مهمانان در دستور کار دارد.

برگزاری مانور با شرایط اضطرار دربندر امام

مانور مقابله با شرایط اضطرار مشتمل بر کنترل وقوع همزمان چند حادثه بحرانی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) برگزارشد.
به گزارش مانا؛ مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، با اشاره به بروز شرایط جوی نامساعد از جمله تندبادهای شدید که احتمال وارد کردن صدمات و آسیب های جدی به تأسیسات و تجهیزات بندری و دریایی را در پی دارد، اظهار داشت: براساس یک سناریوی چند مرحله ای طراحی شده، مانور مقابله با شرایط اضطرار طی اسفند ماه سال جاری به منظور پیش بینی وقوع بحران و سنجیدن آمادگی و توان عملیاتی نیروهای این مجتمع بندری برای مقابله، کنترل و کاهش آسیب های احتمالی، در این مجتمع بزرگ بندری پیاده سازی و عملیاتی شد.
مهندس عبداللهی افزود: طی این مانور، احتمال بروز هفت فقره سانحه محتمل کوچک و بزرگ همزمان بر اثر بروز طوفان شدید در مجتمع بندری پیش بینی و برای هر یک از حوادث محتمل، تمهیدات و اقدامات لازم بر اساس روش های استاندارد عملیاتی (SOP) در نظر گرفته شد.
ایشان تصریح کرد: هر کدام از نیروهای عملیاتی حسب وظایف محوله در اثنای این مانور روش های مذکور را به مرحله اجرا گذاشتند.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره)، حوادث سقوط کانتینر بر اثر وزش تندباد، رها شدن شناور پهلو گرفته، وقوع حریق در سایت نفتی، آلودگی در دریا، وقوع حریق در یکی از شناورها، برخورد واگن های حامل کالا با کامیون نفتکش و به آب افتادن خدمه شناور را از جمله این سوانح احتمالی برشمرده و افزود: به منظور پیشگیری از بروز هر کدام از این حوادث ، دستور العمل های احتیاطی و هشدارهای لازم قبلی برای پیشگیری از بروز حوادث احتمالی تعیین شده است.
مهندس عبداللهی، محک زدن توان همه بخش های فعال در جامعه بندری امام خمینی(ره) در هنگام بروز این مجموعه حوادث بحرانی را، یکی از اهم اهداف اجرای این مانور چند بعدی برشمرده و افزود: مرکز هماهنگی مدیریت سوانح دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در راستای عمل به وظایف و مأموریت های محوله سازمانی، این مانور جامع را طراحی کرد، تا از این طریق به بررسی نقاط آسیب پذیر و سنجش توان آمادگی تجهیزاتی و انسانی این مجتمع بزرگ بندری بپردازد. همچنین در این مانور شناسایی و ارزیابی ریسک ها و خطرات حین اجرای مانور صورت گرفت. 
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، نقش آفرینی ادارات حفاظت و ایمنی دریانوردی، امور دریایی، امور بندری، برق و تأسیسات، مرکز ایمنی و آتش نشانی، حراست، گارد و انتظامات، تعمیرگاه دریایی، بیمه و رفاه، امور عمومی و خدمات، HSE، تضمین کیفیت و روابط عمومی در اجرای مراحل کنترل دامنه آسیب ها را، زمینه ای مناسب برای تمرین همکاری تیمی و گروهی و پوشش نقاط آسیب کاری برشمرده و افزود: مانور مذکور به لحاظ اینکه از بخش ها و مراحل مختلفی برخوردار است، توان و آمادگی تمامی بخش های عملیاتی و پشتیبانی این مجتمع بندری را به خوبی آشکار کرد.
یادآور می شود: به دنبال وقوع طوفان در آبان ماه سال جاری، نیروهای عملیاتی در بخش های دریایی این اداره کل با برخورداری از آمادگی قبلی موفق به کاهش خسارات و آسیب های وارده به حداقل ممکن شده بودند.

نفتکش اماراتی آتش گرفت

آتش سوزی نفتکش اماراتی،چند تن کشته و زخمی بر جا گذاشت.
به گزارش گروه بین الملل مانا وزیر امور خارجه هند اعلام کرد: دو ملوان هندی در پی آتش گرفتن  نفتکش اماراتی Al Saada با ظرفیت 2.000 DWT کشته و سه تن دیگر مجروح شدند.
به گفته منابع آگاه، مجروحین به بیمارستانی در عمان منتقل شدند که وضعیت یکی از مجروحین وخیم گزارش شده است.
بر اساس این گزارش نفتکش Al Sadaa از نوع DVN-classed  بوده و کشتیرانی Etihad امارات متحده عربی، مالکیت نفتکش مذکور را برعهده دارد.   
در حالی که رسانه های هندی عامل این حادثه را ایجاد احتراق در محل قرارگیری پمپ های سوخت در نفتکش اعلام کردند، وزیر امور خارجه هند درباره علت واقعه اظهار نظری نکرد.
لازم به ذکر است سفیران هندی در مسقط فراخوانده شدند تا در مورد تحویل پیکرهای ملوانان تصمیماتی اتخاذ کنند.

ترانزیت 93 هزار تن کالای غیر نفتی از بندر شهید باهنر

پنج درصد عملیات صادرات، واردات و ترانزیت کشور در بندر باهنر صورت می گیرد که به گفته مدیر اداره بنادر و دریانوری شهید باهنر طی 11 ماهه سال 94، 93 هزار و 52 تن کالای غیر نفتی از این بندر تزانزیت شد.
به گزارش مانا محمد محسنی از تخلیه و بارگیری بیش از یک میلیون و 845 هزار تن کالای نفتی و غیرنفتی طی 11 ماه سال جاری در این بندر خبر داد و طی گزارشی از عملکرد 11 ماهه سال 94 اداره بنادر شهید باهنر، گفت: طی این مدت، واردات یک میلیون و 444 هزار و 923 تن کالای غیرنفتی و 420 هزار و 740 تن کالای نفتی به انجام رسید که در بخش نفتی 22 درصد افزایش در این فعالیت ها به ثبت رسید.
وی افزود: طی 11 ماهه سال جاری، 53 هزار و 528 تن کالای غیر نفتی به این بندر وارد شده که نسبت به سال گذشته 70درصد کاهش داشته است.
به گفته محسنی، برنج، خشکبار، مصالح ساختمانی، خودرو، پارچه، لوازم خانگی و ماشین آلات راهداری از جمله کالاهای وارداتی است که از طریق بندر شهید باهنر روانه بازارهای داخلی کشور می شود.
مدیر اداره بنادر و دریانوری شهید باهنر خاطرنشان کرد: دراین مدت، یک میلیون و 187 هزار و 420 تن کالاهای غیر نفتی و 118 هزار و 336 تن کالای نفتی از این بندر صادر شد که در بخش کالاهای نفتی 101 درصد افزایش داشته است.
این مقام مسئول افزود: مواد شیمیایی، کشاورزی، مواد معدنی، قیر، میوه و تره بار، مواد پروتینی، آهن آلات و مصالح ساختمانی از جمله کالاهای صادراتی است که به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و کشورهای حوزه اقیانوس هند صادر شد.
محسنی گفت: همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون، 585 TEU کانتینر یخچالی به امارات عربی متحده صادر شده است.
وی ادامه داد: طی 11 ماهه سال 94، 93 هزار و 52 تن نیز کالای غیر نفتی از این بندر تزانزیت شد که عمده آن ها خودروی سبک بود.
محسنی از تردد بیش از سه هزار و 44 فروند شناور طی سال جاری خبر داد که در زمینه پذیرش شناورهای فلزی 19 درصد افزایش دارد.
وی گفت: امسال 363 هزار و 553 راس دام زنده نیز از بندر شهید باهنر به عمان صادر شد.
مدیر اداره بنادر و دریانوری شهید باهنر رقم مجموع مسافران جابجا شده از طریق بنادر شهید باهنر و شهید حقانی را بالغ بر دو میلیون و 538 هزار نفر اعلام کرد و گفت: طی این مدت، حدود 29 هزار نفر مسافر از طریق مسیرهای دریایی به بنادر کشورهای حوزه خلیج فارس جابجا شدند.
لازم به ذکر است، بندر شهید باهنر در مرکز استان هرمزگان واقع شده و با دارابودن آبخور بیش از ده متر پس از بنادر امام خمینی(ره) و شهید رجایی، بالاترین آبخور را در بین بنادر کشور دارد و پنج درصد عملیات صادرات، واردات و ترانزیت کشور در این بندر صورت می گیرد.
دسترسی به آبهای آزاد جهان از خلیج فارس، اتصال به شبکه بین المللی راه آهن و شبکه راه های بین المللی، نزدیکی به منطقه آزاد قشم و بنادر تجاری خلیج فارس از جمله مزیت های بندرشهید باهنر است 

پنج کشته در حادثه غرق کشتی در اندونزی

پس از غرق کشتی مسافربری در آبهای اندونزی پنج نفر کشته و کاپیتان کشتی مفقود شد.
به گزارش گروه بین الملل مانا، عملیات جستجو برای مفقودین از جمله کاپیتان این کشتی بی نتیجه ماند و جسد پنج نفر از آب گرفته شد.
این کشتی ساخت سال 1994 درمسیر خود از بندر گلیمانوک در بالی به بانیانگی در جاوا با 85 مسافر غرق شد و در میان غرق شدگان جسد یک کودک 18 ماهه به همراه مادر آن و آشپز کشتی  به چشم می خورد. 
بر اساس این گزارش، عملیات جستجو و نجات برای این کشتی از سوی مقامات اندونزیایی پایان پذیرفته است و از سرنوشت کاپیتان این کشتی خبری در دست نیست

شناورهای دریایی از رفتن به دریا اجتناب کنند

کارشناس پیش بینی هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: شناورهای دریایی در چابهار تا پایان هفته از رفتن به دریا اجتناب کنند.
علی ملاشاهی به مانا گفت: با استمرار سامانه بارشی تا پایان هفته در استان و ایجاد بارندگی ها بر روی دریا، این موضوع موجب متلاطم شدن دریا خواهد شد.
وی ازارتفاع موج به حدود سه متر نیز طی همین مدت و بر اثر همین پدیده جوی خبر داد و گفت: رگبار باران، تندبادهای موقتی و رعد برق پدیده های قالب سواحل چابهار است.
وی با اشاره به طغیانی شدن رودخانه ها و سیلابی شدن مسیل ها با اخطارجدی به مردم در خصوص عدم تجمع در کنار رودخانه ها گفت: رودخانه های فصلی استان تا پایان هفته خروشان خواهند بود.
به گزارش مانا شب گذشته در شهرستان قصرقند سیستان و بلوچستان بر اثر بارندگی و رعد برق یک نفر جان خود را از دست داد.

تمرکز کشتیرانی آلمان بر حمل کالاهای ویژه

تیم ویژه ای از شرکت هاپاگ لوید در حال بررسی بازارهای آسیایی و آمریکای شمالی و جنوبی به منظور حمل کالاهای ویژه هستند.
به گزارش گروه بین الملل مانا، شرکت کشتیرانی هاپاگ لوید در حال افزایش کارکنان خود به منظور تمرکز بر حمل و نقل کانتینری کالاهای ویژه در آسیا و آمریکای شمالی و جنوبی است.
بر اساس این گزارش، به غیر از گروه حمل و نقلی کالاهای ویژه مستقر در هامبورگ، تیم ویژه ای شامل 50 متخصص فنی و کارشناس ارشد فروش برای بررسی کالاهای ویژه در سراسر دنیا در این شرکت فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.
کالاهای ویژه در بازار با تقاضای روز افزون مواجه خواهند شد و مقامات این شرکت در این خصوص اظهار داشتند: شرکت هاپاگ لوید دراین زمینه از تجربه خوبی برخوردار است و سعی داریم مشتریان جدیدی را در این عرصه جذب کنیم. 
این شرکت اعلام کرد: مشتریان با استفاده از 121 سرویس قادر به حمل کالاهای ویژه خود به بنادر اصلی دنیا هستند و این شرکت کالاهای ویژه را تا وزن 500 تن جا به جا می کند.
این شرکت پیش از این توربینهای 343 تنی که بزرگتر از یک کانتینر 40 فوت است و همچنین پروانه های به قطر 9 متر را جا به جا کرده است. 
این شرکت در ماه فوریه نسبت به عدم قبول کانتینربرهای بدون مشخص شدن وزن ناخالص از ابتدای ماه ژولای به مشتیریان خود هشدار داد.

همکاری نیروی دریایی ایران و تانزانیا

سفیرایران در تانزانیا اعلام کرد: مقامات تانزانیایی خواستار کمک ایران برای آموزش افسران و دانشجویان نیروی دریایی این کشور شدند.
به گزارش مانا آقاجعفری سفیر جمهوری اسلامی ایران در تانزانیا ضمن ابراز خرسندی از نتایج مثبت این دیدار در عرصه های مختلف روابط دو کشور بازدید این ناوگروه از تانرانیا را مایه عزت و سربلندی ایرانیان مقیم و دوستداران جمهوری اسلامی ایران توصیف کرد.
وی از توافق با مقامات نظامی تانزانیا برای استمرار بازدیدهای منظم ناوهای عملیاتی و آموزشی جمهوری اسلامی ایران از تانزانیا خبر داد و گفت : در ملاقاتهای جداگانه ای که با حضور فرماندهان ناوگروه ارتش و جانشین رئیس ستاد کل نیروی دفاع و جانشین فرمانده نیروی دریایی تانزانیا انجام شد، مقامات نظامی تانزانیا با ابراز خرسندی و تشکر از بازدید ناوگروه نیروی دریایی ارتش کشورمان از این کشور، خواستار کمک جمهوری اسلامی ایران در زمینه تقویت نیروی دریایی تانزانیا و به ویژه آموزش افسران و دانشجویان این نیرو شدند.
مقامات نظامی تانزانیا همچنین از مشارکت و حضور موثر ناوگان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حفظ صلح، ثبات و امنیت کشتیرانی در اقیانوس هند به ویژه در منطقه شاخ و شرق آفریقا قدردانی و برای هرگونه همکاری با نیروی دریایی کشورمان در این زمینه اعلام آمادگی کردند.
امیر دریادار دوم بابک عبداللهی فرمانده ناوگروه سی و هشتم نیروی دریایی ارتش با موفقیت آمیز توصیف کردن این بازدید اطلاعاتی- عملیاتی و آموزشی ، استمرار این بازدیدها و حضور فعال نیروی دریای در تامین صلح و ثبات جهانی را نشانه اقتدار بیش از پیش نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران عنوان و ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک این بازدیدها تکرار شود.
وی ضمن تشکر از استقبال گرم، مهمان نوازی و همکاری های صمیمانه و نیز هماهنگی برنامه های این ناوگروه با همکاری سفیر و اعضای سفارت جمهوری اسلامی ایران در دارالسلام، از مقامات نظامی تانزانیا به خاطر ایجاد تسهیلات لازم برای موفقیت این بازدید قدردانی کرد.
ناوگروه سی و هشتم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران روز جمعه پس از بازدید چهار روزه از بندر دارالسلام، با بدرقه اعضای سفارت و مقامات نظامی تانزانیا این کشور را ترک کرد.
ناوگروه سی و هشتم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران متشکل از ناوشکن شهید نقدی، ناو لاوان و ناو پشتیبانی بوشهر روز سه شنبه 11 اسفند در بندر دارالسلام پهلو گرفته بود.
پیش از این نیز ناوگروه سی ام ارتش جمهوری اسلامی ایران در خرداد 1393 به مدت چهار روز از بندر دارالسلام بازدید کرده بود
درباره سایت
  • انجمن علمی دریانوردی دانشگاه آزاد خارگ یک انجمن علمی دانشجویی است که زیر نظر دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دریایی خارگ فعالیت میکند.
    این انجمن می کوشد تا در معرفی رشته دریانوردی (ناوبری) و پیشرفت و توسعه این رشته نقشی را ایفا کند.
    در راستای بهبود عملکرد این وبلاگ منتظر نظرات، پشنهادات و انتقادات شما کاربران گرامی هستیم.

    موفق و سربلند باشید.

امکانات سایت

تصاویر منتخب

انجمن علمی ناوبری دانشگاه آزاد اسلامى واحد خارگ

Marine Scientific Society of Kharg Maritime College