تبلیغات
انجمن علمی ناوبری دانشگاه آزاد اسلامى واحد خارگ - مطالب مرداد 1394

استراتژی جدید امریکا برای مقابله با قایق های تندرو ایـران

'نشنال اینترست' با انتشار گزارشی اشاره کرده که به نظر می رسد نیروی دریایی امریکا طرح کم هزینه جدیدی را برای مقابله با قایق های تندرو ایران مطرح کرده است. این نشریه امریکایی اشاره می کند که به عنوان یکی از بخش های دکترین نامتقارن نیروی دریایی امریکا، آن کشور سعی دارد با ناوگان سریع نظامی دریایی ایران مقابله کند.


به گزارش مارین نیوز به نقل از خرداد، این نشریه اشاره می کند که از سال 2002 میلادی حضور جدی نظامی ایران در آبهای بین المللی تهدید علیه امنیت امریکا بوده است. این نشریه می نویسد:'14 سال از آن زمان می گذرد و هنوز هم قدرت نظامی ایران برای جنگ نامتقارن در آبها می تواند اثرات مخربی را برای ایالات متحده داشته باشد.'


ادامه مطلب

تست قایق پرنده نیروی دریایی سپاه در بوشهر

یک فروند قایق پرنده با قابلیت عملیاتی گسترده برای ارتقای توان بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس توسط منطقه دوم نیروی دریایی سپاه راه‌اندازی و تست شد.

به گزارش مارین نیوز به نقل از فارس، این قایق پرنده از پروژه‌های بازدارنده نیروی دریایی سپاه بوده که متولی و مجری آن پایگاه دوم هوا دریای بوشهر است.


ادامه مطلب

بزرگراهی شناور و شگفت انگیز

افتتاح مسیر شگفت انگیز جدید به ایالت هابوی کشور چین، تصویری زیبا و خارق العاده ای از رانندگی بر روی آب را به نمایش می گذارد.


اسکله بندر گناوه لایروبی می شود



رئیس اداره بندر ودریانوردی گناوه گفت:همزمان با هفته دولت یک دستگاه لایروب برای لایروبی در اسکله بندر گناوه پهلو می گیرد.

ادامه مطلب

عربستان بندر حدیده را بمباران کرد

بندر حدیده که در اختیار حوثی ها است توسط هواپیماهای عربستانی بمباران شد.
به گزارش گروه بین الملل مانا، بمباران این بندر واقع در دریای سرخ موجب تخریب جرثقیل ها و انبارهای موجود در این بندر شد. 
براساس این گزارش بندر حدیده دروازه اصلی برای ورود کمک به شمال یمن محسوب می شد.
براساس آمارهای سازمان عفو بین الملل، نیروهای هم پیمان عربستانی اقدام به هشت فقره حمله هوایی به یمن کردند که منجر به مرگ 141 نفر بی گناه شد.
شایان ذکر است سال گذشته پایتخت یمن، شهر صنعا به دست نیروهای حوثی افتاد.
گفته می شود این درگیری ها  تابحال منجر به مرگ چهار هزار و 300 نفریمنی شده است و گرسنگی و بیماری را به همراه آورده است.
این گزارش در ادامه افزود: بندر حدیده در 150 کیلومتری غرب صنعا همانطور که قبلاً اشاره شد دروازه اصلی ورود کمک ها به این کشور بود.
حمله هوایی یاد شده موجب تخریب چهار جرثقیل در بندر حدیده شد و با آسیب به انبارها، فعالیت در این بندر را متوقف کرد.

جزئیات جدید از درگیری «سنگین» ناوگروه ارتش با دزدان دریایی در خلیج عدن

به گزارش مارین نیوز، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با فارس به تشریح جزییات درگیری اخیر نیروی دریایی ارتش با دزدان دریایی پرداخت و اظهار داشت: ۲ روز پیش در منطقه خلیج عدن ۴ یا ۵ فروند قایق که در داخل هر کدام از آنان ۵ نفر نیروهای مسلح و مجهز به سلاح آرپی جی، کلاشینکف و نارنجک بودند به یکی از کشتی‌های نفتکش کشورمان حمله کردند.

وی افزود: اما به دلیل اینکه ما کشتی‌های خود را اسکورت می‌کنیم و این کشتی‌ها تحت حمایت ناوهای نیروهای دریایی و تیم عملیات ویژه هستند، دزدان دریایی بعد از یک درگیری سنگین و طولانی، پا به فرار گذاشته و منطقه را ترک کردند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: آنان فکر می‌کنند که کشتی‌ها بدون حمایت هستند اما وقتی با حمایت و جدیت نیروهای ما مواجه می‌شوند منطقه را ترک می‌کنند و ماموریت ما در این زمینه این است که آنها را دور کنیم تا  به کشتی‌هایمان لطمه‌ای وارد نکنند و امنیت کشتی‌هایمان حفظ شود.

سیاری در پایان با بیان اینکه جمهوری اسلامی تاکنون اقتدار بسیاری زیادی از خود نشان داده است، تصریح کرد: از ابتدا که مسئولیت برقراری امنیت در خلیج عدن را آغاز کردیم تا امروز موفق بودیم و همه کشتی‌ها را سالم از منطقه عبور دادیم و با اقتدار در منطقه حضور داریم و امنیت در منطقه برقرار است.

نیروی دریایی ایران و آمریکا به دقت یکدیگر را زیر نظر دارند

به گزارش مارین نیوز به نقل از فارس، روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی در مورد حضور نیروی دریایی ایران و آمریکا در خلیج فارس، تنگه هرمز، دریای عرب و خلیج عدن، نوشته است که دو طرف به دقت یکدیگر را زیر نظر دارند.

نویسنده این گزارش را با تشریح حادثه‌ رویارویی ماه گذشته نیروی دریایی ایران و آمریکا در خلیج عدن آغاز کرده و نوشته است: «فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی روز 25 جولای در دفترش بود که تلفن زنگ خورد: یک کشتی ایرانی در خلیج عدن به کشتی‌ای که یک بالگرد نظامی آمریکایی در آن فرود آمده، نزدیک شده است.

خدمه کشتی ایرانی با یک اسلحه سنگین بالگرد آمریکایی را نشانه رفته بودند... بالگرد آمریکایی، بر اساس دستور پیش‌فرض کاهش تنش به جای تشدید آن، از کشتی بلند شد، اما خدمه ایرانی برای چند لحظه همچنان به ردگیری آن با آن اسلحه ادامه دادند و بعد آن را رها کردند.»

نیویورک‌تایمز در ادامه به نقل از دریادار «جان میلر» فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا نوشته است که در تمام طول این مدت، خدمه کشتی ایرانی در حال فیلمبرداری از اوضاع بودند. وی گفته است: «کل قضیه چند دقیقه طول کشید. نمی‌دانستیم چرا دارند از ما فیلم می‌گیرند.»

نویسنده این گزارش سپس این سوال را مطرح کرده است که تیم آمریکایی چطور متوجه شد دارند از آن‌ها فیلم می‌گیرند. میلر در پاسخ به این سوال، با خنده گفته است: «خوب، چون ما هم داشتیم از آن‌ها فیلم می‌گرفتیم. ما از ویدئوی آن‌ها ویدئو داریم.»

نیویورک‌تایمز با بیان اینکه برخی از منتقدان توافق هسته‌ای بیم آن را دارند که این موافقتنامه به کاهش خصومت طرفین منجر شود، نوشته است: «اما در آسمان و آب‌های خلیج فارس، تنگه هرمز، دریای عرب و خلیج عدن، دو کشور دائما یکدیگر را زیر نظر دارند. کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا در آب‌های طول خط ساحلی 1100 مایلی جنوب ایران جولان می‌دهند و رادارهای آن‌ها ساحل و کشتی‌های ایرانی که بندر را ترک می‌کنند، کنترل می‌کنند. جنگنده‌های ایرانی هم در آسمان گشت‌زنی می‌کنند و دائما هواپیماهای آمریکایی را که با نزدیک شدن جنگنده‌های ایرانی از عرشه ناو هواپیمابر بلند می‌شوند، تحت نظر دارند.»

«بنجامین هیولت» فرمانده نیروهای نیرو هوایی سوار بر ناو هواپیمابر تئودور روزولت که در حال حاضر در خلیج فارس مستقر است، می‌گوید: «خوب کمی شبیه بازی می‌ماند. زمانی که (جنگنده‌های) آن‌ها بلند می‌شوند، ما هم بلند می‌شویم. ما اینجا را (عرشه ناو) را اراضی حاکمیتی خود می‌دانیم و به همین خاطر نمی‌خواهیم آن‌ها در اطراف ناو هواپیمابر، بدون اسکورت بمانند.»

نیویورک‌تایمز نوشته است که ریسک در این موقعیت آنقدر بالاست که یک گام اشتباه می‌تواند به بروز درگیری منجر شود. با این حال، به نوشته این روزنامه، در برهه کنونی، حضور نیروی دریایی در خاورمیانه از اهمیت بالایی برای دولت باراک اوباما برخوردار است، چرا که متحدان عرب و همچنین جمهوری‌خواهان کنگره می‌خواهند اطمینان یابند که آمریکا از ایران چشم برنمی‌دارد.

بنا بر این گزارش، اخیرا شمار زیادی از مقامات منطقه برای کسب اطمینان از وضعیت، راهی ناو روزولت شده‌اند و از نزدیک اوضاع را دیده‌اند. از جمله این افراد، محمد بن سلمان وزیر دفاع و نایب ولیعهد عربستان سعودی بود که چند هفته قبل روی عرشه ناو حاضر شد. در آن بازدید، خدمه ناو حتی وی را به اتاق فرماندهی نبرد، که یکی از محل‌های طبقه‌بندی‌شده در کشتی است که کمتر کسی امکان حضور در آن را دارد، نیز بردند.

نیویورک‌تایمز در ادامه نوشت: «افسران روزولت گفته‌اند که در هفته‌های منتهی به جمع‌بندی توافق هسته‌ای در ماه جولای، فعالیت ایران در خلیج (فارس) کاهش یافته است، اما همه آن‌ها می‌گویند این کاهش به احتمال زیاد به دلیل ماه رمضان بوده است. به گفته افسرها پس از آنکه توافق امضا شد و رمضان هم به پایان رسید، فعالیت ایرانی‌ها در خلیج (فارس) افزایش یافت و ایران کشتی‌های جنگی بیشتری در ساحل ایران مستقر کرده و پرواز جنگنده‌های ایرانی هم بیشتر شد.»

دریادار «روی کلی» فرمانده گروه تهاجمی سوار بر روزولت می‌گوید «فکر نمی‌کنم الان (در مقایسه با پیش از توافق)، چیزی تغییر کرده باشد. هر روز بین ما و ایرانی‌ها تماس رد و بدل می‌شود. 50درصد خط ساحلی خلیج فارس متعلق به ایران است و بنابراین آن‌ها ما را می‌بینند و می‌آیند و ما را چک می‌کنند. آن‌ها اغلب حرفه‌ای هستند.»

نیویورک‌تایمز در ادامه نوشته است: «چند دقیقه بعد، صدایی در تمام ناو پیچید: 'پست اسلحه... شرایط تندر.' چیز ناشناسی در حال نزدیک‌ شدن به ناو بود، که البته آنطور که کاپیتان هیولت گفت، معمولا یک کشتی یا قایق ایرانی است. در واقع هم یک کشتی ایرانی بود، اما خیلی نزدیک نشد و خیلی زود اوضاع عادی شد.»

تلفات انفجار بندر تیانجین به 112 نفر رسید


طی عملیات جستجو، تاکنون جسد 112 نفر شامل 85 آتش نشان از انفجار در بندر تیانجین چین کشف شد.
به گزارش گروه بین الملل مانا، در جریان دو انفجار مهیب در بندر تیانجین 112 نفر جان خود را از دست دادند و از سرنوشت 95 نفر خبری در دست نیست.
در حال حاضر 13 آتش نشان و 72 کارگر بندر تیانجین مفقود الاثر هستند.
علت این حادثه براساس نظر کارشناسان آتش در انبار محمولات شیمیایی خطرناک و استفاده از آب برای مهار این آتش عنوان شده است.
شایان ذکر است در حال حاضر 722 نفر در جریان این حادثه راهی بیمارستان شده اند که حال 58 نفر از آن وخیم اعلام شده است.

مستند فرمانده 76 از شبکه یک سیما پخش می شود

مستند «فرمانده 76» با موضوع تدابیر فرماندهی کل­ قوا در نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی و تعیین مأموریتهای راهبردی، اقتدارآفرین و امنیت‌ساز در عرصه دریا و دریانوردی و پهنه آبی کشور، جمعه، 30 مردادماه بعد از خبر 21 از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.
به گزارش مانا، در این مستند 48 دقیقه‌ای که شنبه 31 مردادماه نیز ساعت 16:30 از شبکه پنج سیما بازپخش خواهد شد، ناوشکن جماران که از افتخارات بخش تحقیقاتی و مهندسی نیروی دریایی ارتش است، به مأموریت در آبهای آزاد اعزام می‌شود و روایتی از حضور در آبهای بین‌المللی با هدف تأمین امنیت، اشراف اطلاعاتی و آمادگی عملیاتی شکل می‌گیرد.
مستندسازی سخنان رهبر انقلاب در خصوص مأموریتهای نیروی دریایی و نشان دادن اقتدار و آمادگی نیروهای مسلح بر اساس تدابیر و راهبردهای ایشان از اهداف و محورهای اصلی مستند «فرمانده 76» است.
کار تولید این مستند بر اساس طرحی از روح الله عبادی، به کارگردانی حمید شعبانی و تهیه کنندگی سید فرشاد حسینی در موسسه فرهنگی «اکسیر پژوهش» از سال 91 آغاز و در سال 94 به پایان رسیده است

هیات اقتصادی قزاقستان به سرپرستی معاون استاندار منگستائو از بندر امیرآباد بازدید کرد

به گزارش مارین تایمز؛ تیم اقتصادی قزاقستان را مسئولین محلی ادارات شیلات ، کشاورزی و مدیر کل فرودگاه منگستائو و چندی از شرکت‎های بازرگانی منگستائو و مسئولین استانی و شهرستانی مازندران همراهی می کردند .

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد در این دیدار به ظرفیت و امکانات این بندر اشاره کرد و گفت :بندرامیرآباد تنها بندر کانونی و نسل سوم کشور است که با اتصال به شبکه سراسری راه آهن و 16 کیلومتر شبکه ریلی داخلی در مسیر کریدور شمال – جنوب قرار گرفته است .

خدمتگزار در بخش دیگری از سخنان خود به اولویت های سرمایه‎گذاری در بخش های خدماتی ، صنایع و نفتی اشاره کرد و افزود: اراضی وسیع پشتیبانی به میزان 1060 هکتار در دسترس می باشد که در راستای افزایش سرمایه گذاری داخلی و خارجی به 2120 هکتار در طرح توسعه بندرامیرآباد در حال افزایش است .

وی در ادامه سخنان خود در بخش توسعه سرمایه گذاری به افزایش شش میلیون تن در سال ظرفیت سیلوی غلات تا یک سال آینده خبر داد و گفت؛ بندرامیرآباد با دارا بودن 9 پست اسکله برای تخلیه و بارگیری دارای نرم تخلیه غلات300 تن در ساعت که در حال افزایش به 600 تن در ساعت است.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد به حمل و نقل دریایی بین بندر امیرآباد و قزاقستان به ویژه بندر آکتائو اشاره کرد و افزود که از سال 2010 تاکنون همواره میزان واردات و صادرات دریایی با کشور قزاقستان در حال افزایش است .

در ادامه سرپرست هیات قزاقستان با بیان اینکه یک فروند کشتی حامل غلات در آینده نزدیک از بندر آکتائو به بندر امیرآباد اعزام می‎شود تاکید کرد:مسئله اصلی در حمل و نقل دریایی بین دو کشور بحث حمل و نقل غلات است که تلاش می کنم از طریق دو بندر آکتائو و امیرآباد صورت گیرد.

معاون استاندار منگستائو امضای تفاهم نامه در زمینه‎های شیلات ، طیور ، محصولات غذایی ، مراودات نفتی و ایجاد خطوط پروازی بین آکتائو و ساری را از برنامه های کاری سفر به استان مازندران عنوان کرد .

گفتنی است در ادامه هیات اقتصادی قزاقستان از ظرفیت و امکانات بندرامیرآباد بازدید کردند .

هیات اقتصادی مازندران نیز به سرپرستی استاندار استان مازندران چندی پیش به بندر آکتائو قزاقستان سفر کردند

صدور مجوز برای ساخت 30 فروند جدید

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان از ثبت 85 شناور جدید طی پنج ماهه نخست سال جاری و صدور مجوز برای ساخت 30 فروند در کارگاه های این استان خبر داد.

به گزارش مارین نیوز ، از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، مهدی نو فرستی ضمن اعلام این خبر افزود: تعداد60 کارگاه ساخت و تعمیرات شناورهای فلزی، فایبرگلاس، چوبی و آلومینیومی در این استان فعال است که هرمزگان را به قطب بزرگ ساخت و تعمیرات شناورهای دریایی در کشور تبدیل کرده است.

وی افزود: اداره مرکزی بازرسی و ثبت شناوران هرمزگان به عنوان یکی از زیرمجموعه های معاونت دریایی اداره کل بنادر تعداد 4 دفتر در قشم، لنگه، جاسک و کیش را تحت پوشش دارد. 

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان از وجود 8 هزار فروند شناور ثبت شده در هرمزگان خبر داد و خاطرنشان کرد: طی پنج ماهه نخست سال جاری، کارشناسان این مرکز بیش از 100 مورد بازرسی از شناورها و بازدید از کارگاه های ساخت شناور را به انجام رسانده اند تا از اعمال استانداردها و مقررات ملی و بین المللی اطمینان حاصل کنند.

نوفرستی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال 94 تاکنون، 30مجوز جدید جهت آغاز ساخت شناور در شناورسازی های استان صادر و 150 فروند شناور نیز پس از پایان مراحل ساخت، به ثبت رسیده است.

وی در پایان یادآور شد: هرمزگان به عنوان مهم ترین استان دریایی ایران بیش از  60 درصد عملیات جابجایی کالاهای نفتی و غیرنفتی کشور و 90 درصد حمل و نقل مسافری دریایی را پشتیبانی می کند.

در شرایط پساتحریم فرصت‌ها برای رونق صنعت کشتی‌سازی فراهم خواهد شد

مارین نیوز | نزدیکی به ساحل عمده مزیت استان مازندران در رونق صنایع دریایی و کشتی‌سازی است. شرکت‌های کشتی‌سازی این استان از این فرصت بهره برده و توانسته‌اند سفارش‌های شناورسازی و کشتی‌سازی را در سطح ملی و پروژه‌های حساس وزارت نفت و سازمان بنادر اجرایی کنند. 

۵ واحد کشتی‌سازی و شناورسازی در استان مازندران برای ۸۰۰ نفر به‌صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده‌اند. برخی از فعالان این صنعت از نبود سفارش‌های جدید برای شناورسازی می‌گویند و مسئولان این استان از تلاش برای هدایت فعالان صنایع دریایی به سمت توسعه صنعت گردشگری و اسکله‌های گردشگری می‌گویند. نبود فناوری به‌روز در صنعت کشتی‌سازی در شرایط تحریم بیشترین آسیب را به صنعتگران وارد کرد اما تولیدکنندگان با استفاده از توان داخلی و مهندسی معکوس چرخ تولید را متوقف نکردند.

عارف اصغری، یکی از مدیران شرکت کشتی‌سازی صدرا در استان مازندران  از تغییرات مدیریتی در این شرکت می‌گوید که با وجود آن هنوز فعالیت‌های صنعتی در این واحد تولیدی انجام می‌شود اما به دلیل نبود تقاضا، پروژه‌های نوسازی شناور از ۴سال پیش انجام نمی‌شود و اکنون عمده فعالیت‌های این واحد صنعتی در تعمیر شناور، ترانزیت سوخت و تخلیه بار است.

او با بیان اینکه تاکنون سفارش‌های شرکت مربوط به وزارت نفت، سازمان بنادر و سایر کشتی‌سازی‌ها بوده است، ادامه می‌دهد: دریافت تسهیلات بالای ۸۰درصد و زمان سریع‌تر در اجرای پروژه‌ها از جمله عواملی است که در ثبت سفارش برای نوسازی شناورها تاثیرگذار است.

اصغری تصریح می‌کند: در زمان تحریم‌ها شرکت‌های کشتی‌سازی نیز از آسیب‌ها در امان نبودند به طوری که تحریم‌ها در قیمت‌ها، زمان تحویل سفارش و نشان(برند)های کلیدی تاثیرگذار بود و حتی بازار را برای ورود شناورهای چینی فراهم کرده بود اما اکنون در شرایط پساتحریم فرصت‌ها برای رونق صنعت کشتی‌سازی فراهم خواهد شد.

او به سرمایه‌گذارانی که قصد ورود به این صنعت را دارند، اطمینان خاطر می‌دهد که در مشاوره‌ها، مهندسی پایه و تفصیلی، مهندسی خرید و ساخت در انجام پروژه‌ها مشارکت می‌کند.

ظرفیت‌های گردشگری با وجود موقعیت جغرافیایی ویژه در استان مازندران این فرصت را فراهم می‌کند تا صنعتگران به توسعه و تولید مشتقات و ابزارهای لازم بپردازند. نمود این امر در استان مازندران می‌تواند در توسعه اسکله‌سازی‌ها باشد.

استفاده از ظرفیت دریا و ساحل فرصتی را برای صنایع دریایی فراهم می‌کند تا در توسعه صنعت گردشگری نقش‌آفرین باشند. علیرضا یوسف‌نژاد، معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران در گفت‌وگو با صمت می‌گوید که ۵ واحد صنعتی بزرگ در حوزه شناورسازی و صنایع دریایی به تولید می‌پردازند به‌طوری که توانسته‌اند برای ۸۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد کنند.

او با بیان اینکه واحدهای فعال در صنایع دریایی مازندران در تولید اسکله دریایی، کشتی فولادی، کشتی فایبرگلاس ۱۰ تا ۶۰ فوت، دستگاه‌های حفاری و کشتی‌های تفریحی فعال هستند، می‌افزاید: این واحدهای تولیدی و صنعتی در نزدیکی دریا هستند و فاصله زیادی با ساحل ندارند، بنابراین هزینه حمل‌ونقل آنچنانی ندارند. همچنین فعالیت آنها در تعارض با محیط‌زیست و منابع طبیعی نیست و تاکنون هیچ گزارشی درباره آسیب محیط‌زیستی فعالیت این صنایع ارائه نشده است.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران تصریح می‌کند: استان مازندران با توجه به طبیعت خدادادی‌اش، ظرفیت حرکت رو به جلو در صنعت دریایی دارد که با توجه به قرار گرفتن در شرایط پساتحریم می‌توان از این فرصت برای جذب سرمایه‌گذاران استفاده کرد. فضای پساتحریم فرصتی را فراهم می‌کند که صنعت دریایی بتواند با کاهش قیمت‌ها در تولیدات خود در توسعه صنعت گردشگری استان مازندران نیز تاثیرگذار باشد.

یوسف‌نژاد می‌افزاید: صنایع دریایی استان مازندران با توجه به نوع تولیدات‌شان در شرایط تحریم و در حوزه فناوری آسیب جدی ندیده‌اند و اکنون نیز واحدهای شناورسازی استان مازندران نسبت به کشورهایی مانند روسیه، کره و حتی اوکراین فعالیت مناسبی دارند.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران تاکید می‌کند: صنعت شناورسازی ازجمله صنایعی است که با فعالیت خود صنایع پایین‌دستی را فعال کرده و از بنگاه‌های پیشرانی است که در توسعه صنعت گردشگری نیز تاثیرگذار است.

یوسف‌نژاد با اشاره به اینکه ۲ واحد صنعتی قایق‌سازی در استان مازندران فعال است، اظهار می‌کند: شرکت کشتی‌سازی صدرا با وجود تغییر مدیریت و جابه‌جایی که داشته، در روند تولید با مشکل مواجه شد اما اکنون به روال عادی برگشته است. این شرکت در حوزه‌های اسکله‌سازی، شناوری‌سازی و... فعالیت می‌کند و با کشورهای حاشیه دریای خزر در بخش تعمیرات کشتی در ارتباط است. شرکت پرگاسیران نیز به تولید کشتی‌های ماهیگیری، تفریحی و بعضی کشتی‌های خاص می‌پردازد.

ساخت نخستین ویلای شناور جهان

شرکت مهندسی BMT Asia Pacific موفق به طراحی نخستین ویلاهای شناور برای استفاده در سواحل آرام و کم‌عمق شد.

به گزارش مارین نیوز، مسئولان شرکت BMT که قبلا نیز در پروژه‌های دریایی مثل جزایر شناور یوتوپیا نیز به موفقیت رسیده بودند، اکنون امیدوارند تا طرح ویلاهای شناور SeaScape به زودی ساخته شود.

مسئولان این شرکت در مورد جزئیات فنی این طرح افزودند: طراحی این ویلاها به گونه‌ای انجام شده که قطعات آنها به آسانی باز شده و با کشتی‌های معمولی قابل حمل باشند.

در این طراحی برای ساخت شاسی اصلی از آلومینیوم استفاده شده و همچنین سایر قطعات در تماس با آب نیز از فایبرگلس ساخته می‌شود.

طراحی این ویلاها به گونه‌ای انجام شده که برای تامین انرژی و آب کاملا خودکفا بوده و حمل محموله آب نیز لازم نیست.

مهندسان بخش طراحی شرکت BMT در مورد نوآوری‌های به کار رفته در این طرح افزودند: برای این منظور که این ویلاها از نظر تامین انرژی خودکفا باشند باید از تکنولوژی‌های جدید در آنها استفاده کرد.

سیستم تهویه مطبوع در این ویلاها به جای استفاده از الکتریسیته برای خنک‌سازی تنها از آب دریا برای تهویه مطبوع استفاده می‌کند.

همچنین برای تامین انرژی الکتریکی علاوه بر ژنراتورهای دیزلی با آلایندگی کم، تمام قسمت‌های نورگیر نیز به پنل‌های خورشیدی مجهز می‌شود.

فضای مورد استفاده در هر ویلا نیز از 65 تا 167 مترمربع قابل سفارش است.

همچنین ویلاهای SeaScape مجهز به امکانات بی‌نظیری مثل حمام زیر آب و تجهیزات مشاهده 360 درجه دنیای زیر آب هستند.

ناوشکن سهند تاپایان سال تکمیل می‌شود



به گزارش مارین نیوز به نقل از مهر، امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش در حاشیه مراسم تجلیل کهنه سربازان آزاده که عصر امروز در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد با اشاره به اعزام ناوگروه ایرانی به آبهای روسیه اظهار داشت: ناوگروههای روسیه هفته گذشته میهمان ما بودند و امیدواریم در آینده ناوگروه ما مثل سال گذشته به عنوان میهمان به بندر آستاراخان روسیه سفر کند.

وی گفت: البته غیر از روسیه در پی ارتقای دیپلماسی دریایی و اجرای تدابیر فرماندهی معظم کل قوا با هدف حضور در آبهای آزاد دنیا هستیم.

سیاری با اشاره به حضور سی و پنجمین ناوگروه نیروی دریایی ارتش در خلج عدن تصریح کرد: در حال حاضر سی و پنجمین ناوگروه ارتش در خلیج عدن در حال ماموریت و برقراری امنیت برای کشتی های ایرانی که از آنجا عبور می کنند، هستند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه پیام این ناوگروهها ارسال پیام صلح و دوستی ملت ایران به کشورهای منطقه و فرامنطقه ای است، افزود: ما ملتی صلح طلب بوده و بدنبال دیپلماسی هستیم و با ایران هراسی و شیعه هراسی مقابله می کنیم که این از دیگر اهداف اعزام ناوگروهها است.

وی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر برقراری امنیت برای کشور است و امروز با ناامنی که دزدان دریایی در خلیج عدن بوجود آورده اند اگر ما حضور نداشته باشیم اقتصاد کشورمان آسیب می بیند.

سیاری با یادآور شدن حضور ناوگروه سی و پنجمن نیروی دریایی در خلیج عدن تصریح کرد: ملت ایران اقتدار خودش را در آنجا نشان می دهد و ما در فاصله ۳ هزار کیلومتری از مرزهای ایران امنیت را برقرار می کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص ویژگی های ناوشکن های موج ۳ اظهار داشت: ناوشکن های موج، یک پروژه است که از شامل ناوشکن جماران، ناوشکن دماوند و ناوشکن سهند است. ناوشکن سهند در حال آمادگی بوده و تاکنون ۷۰ درصد از آن تشکیل شده است.


ادامه مطلب

حال فک‌خزری خوب نیست



به گزارش مارین نیوز به نقل از ایسنا داوود میرشکار، با اشاره به اینکه آمار مربوط به فک خزری برای چند سال پیش است و در حال حاضر اطلاعات دقیقی از تعداد این گونه در حال انقراض نداریم، گفت: آمار 100 هزار تایی فک خزری برای سال‌های گذشته است و به طور قطع با توجه به تهدیداتی که این گونه را در معرض خطر قرار می‌دهد این رقم ثابت نمانده است. برای پایش و سرشماری آن نیز باید پنج کشور حاشیه خزر به طور مشترک اقدام به این کار کنند.


ادامه مطلب

استراتژی جدید امریکا برای مقابله با قایق های تندرو ایـران


'نشنال اینترست' با انتشار گزارشی اشاره کرده که به نظر می رسد نیروی دریایی امریکا طرح کم هزینه جدیدی را برای مقابله با قایق های تندرو ایران مطرح کرده است. این نشریه امریکایی اشاره می کند که به عنوان یکی از بخش های دکترین نامتقارن نیروی دریایی امریکا، آن کشور سعی دارد با ناوگان سریع نظامی دریایی ایران مقابله کند.

به گزارش مارین نیوز به نقل از خرداد، این نشریه اشاره می کند که از سال 2002 میلادی حضور جدی نظامی ایران در آبهای بین المللی تهدید علیه امنیت امریکا بوده است. این نشریه می نویسد:'14 سال از آن زمان می گذرد و هنوز هم قدرت نظامی ایران برای جنگ نامتقارن در آبها می تواند اثرات مخربی را برای ایالات متحده داشته باشد.'

این نشریه اشاره می کند که امریکا متوجه شده که دیگر نباید هزینه های میلیون دلاری را صرف ساخت موشک کند چرا که قایق های تندروی ایرانی به مراتب کارآمدی بیش تری دارند. این نشریه اشاره می کند که استفاده از سلاح های لیزری می تواند یکی از گزینه های پیش روی کم هزینه امریکا برای مقابله با تهدید نظامی ایران در آبهای بین المللی و از جمله خلیج فارس باشد.

این نشریه می نویسد:'در سال های اخیر این ایده مطرح شده است. به طور خاص این ایده برای کشتی های امریکایی ناو یو اس اس پونز در خاورمیانه عملیاتی شده است. لیزر در مقایسه با موشک بسیار ازان تر و کم هزینه تر است. در واقع، هزینه آن در مقایسه با موشک برای شلیک تنها چند سنت است. علاوه بر آن در کشتی های امریکایی تنها تعداد محدودی موشک را می توان جای داد در حالی که سلاح های لیزری محدودیتی از این جنبه ندارند و می توانند در مواجهه با تعهدید حمله گروهی قایق های ایرانی کارآمد باشند.'

در همین حال، روزنامه 'نیویورک تایمز' نیز گزارشی را درباره توان نظامی امریکا برای مقابله با نیروی دریایی ایران منتشر کرده است. این روزنامه با انتشار گزارشی تحت عنوان جاسوسی متقابل ایران و امریکا اشاره می کند که در میانه نگرانی ها درباره در توافق هسته ای از سوی کنگره در آسمان ها و آبهای خلیج فارس و تنگه هرمز و خلیج عدن تنش در ورابط ایران و امریکا وجود دارد.

این روزنامه می نویسد:'ناوهای نیروی دریایی امریکا در حال گشت زنی در امتداد خط ساخلی در هزار مایلی ایران هستند و رادارهای خود را مستقر کرده اند. در مقابل قایق های ایرانی نیز مشغول گشت زنی هستند.'

این روزنامه در ادامه به نقل از کارشناسان نظامی امریکایی در منطقه اشاره می کند که در هفته های منتهی به توافق هسته ای در ماه جولای حضور نظامی نیروهای ایرانی در آبهای خلیج فارس کمرنگ تر شد اما این افسران معتقدند که به احتمال زیاد این موضوع به دلیل ماه مبارک رمضان بوده است. یکی از افسران امریکایی در ناو تئودور روزولت می گوید:'فکر نمی کنم پس از امضای توافق تفاوت چشمگیری روی داده باشد.

اخبار بدی از بازار نفت در راه است

با وجود اینکه قیمت نفت در بازارهای جهانی به پایین ترین سطح در 6.5 سال گذشته رسیده و هنوز خبرهای بد بازار در راه است.

با وجود اینکه قیمت نفت در بازارهای جهانی به پایین ترین سطح در 6.5 سال گذشته رسیده، کارشناسان بین المللی انرژی هشدار می دهند که هنوز خبرهای بد بازار در راه است.

به گزارش مارین تایمز،دیوید کوتوک از موسسه مشاوراتی کامبرلند در مصاحبه  با شبکه خبری بلومبرگ گفت: با وجود اینکه قیمت نفت در بازارهای جهانی به پایین ترین سطح در 6.5 سال گذشته رسیده و هنوز خبرهای بد بازار در راه است.

وی افزود: قیمت‎ها می تواند به رقم ٢٠ و حتی ١٥ دلار برای هر بشکه سقوط کند و هنوز نمی توان پیش بینی کرد که پایان این ماجرا کجا خواهد بود.

قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا هم اکنون به سطوح ٤٢ دلار برای هر بشکه و قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال در سطوح پایین تر از ٤٩ دلار برای هر بشکه معامله می شود.

کوتوک با بیان اینکه صنعت جهانی نفت امید زیادی به بازگشت قیمت ها دارد، گفت: دلیلی برای تغییر اوضاع وجود ندارد.

وی افزود: امید را نمی توان راهبرد تلقی کرد و این یک اسطوره است، واقعیت این است که دلیلی برای این موضوع وجود ندارد.

در همین حال استیو بریس یک تحلیلگر نفتی بازار در مصاحبه ای با پایگاه خبری بارونز، پیش‎بینی کرد که قیمت های جهانی نفت خام می تواند به سطوح ٢٠ دلار برای هر بشکه سقوط کند.

وی افزود: انتظار می‎رود قیمت ها به ٢٠ دلار برای هر بشکه کاهش یابد و پس از آن روندی صعودی داشته باشد.

ساخت کشتی خودمختار در انگلیس

    کشتی خودمختار تحقیقاتی (MARS) موسوم به Mayflower قرار است بدون خدمه، راهی اقیانوس شود.

یک کشتی خودمختار تحقیقاتی در انگلیس در حال ساخت است که پس از آماده شدن با محموله‌ای از پروژه‌های تحقیقاتی بدون خدمه به آمریکا سفر خواهد کرد.

به گزارش مارین تایمز، کشتی خودمختار تحقیقاتی (MARS) موسوم به Mayflower قرار است بدون خدمه، راهی اقیانوس شود.

این کشتی 32.5 متر طول و 16.8 متر عرض دارد و بدنه آن از مواد کامپوزیتی شامل فوم و شیشه ساخته شده است. عرشه کشتی هم از کامپوزیت کربن است.

Mayflower با استفاده از انرژی خورشیدی و بادی حرکت می‌کند و سرعتی معادل 37 کیلومتر بر ساعت دارد.

قرار است این کشتی سه بدنه در سال 2020 از پلای‌موث انگلیس به پلای‌موث در ماساچوست آمریکا سفر کند.

سرعت حرکت کشتی با استفاده از موتورهای برقی در حدود 23 کیلومتر بر ساعت و با استفاده از سلول‌های خورشیدی در حدود 9 کیلومتر بر ساعت است. در این کشتی از سیستم ترکیبی GPS استفاده شده است.

زمینه‌های پژوهشی این کشتی شامل هواشناسی، اقیانوس‌شناسی و اقلیم‌شناسی خواهد بود و پهنه وسیع اطلس را می‌پیماید.

ساخت بزرگترین حوضچه فراگیر نفتی در مازندران

استاندار منگیستائو قزاقستان از شرکت‌های ایرانی برای سوآپ نفت و گاز دعوت کرد و افزود: امروز ساختارهای لازم برای همکاری در سوآپ بین دو طرف وجود دارد.

رئیس پایانه نفتی در شمال از ساخت بزرگترین حوضچه فراگیر نفتی در مازندران خبر داد.

به گزارش مارین تایمز، حمیدرضا شاهدوست در نشست مشترک استاندار مازندران، مدیران دستگاه‌های اجرایی و فعالین اقتصادی مازندران با امیرجانف معاون استاندار و فعالین اقتصادی استان منگیستائو قزاقستان که در استانداری مازندران برگزار شد، گفت: پایانه نفتی شمال کشور یکی از بارزترین ظرفیت‌های استان مازندران است که با کسب آمادگی‌های لازم در چارچوب سیاست‌ها و ماموریت‌های مهم وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران احداث شده است.

وی با اشاره به اهمیت موضوع سوآپ و جایگاه پایانه نفتی شمال در انجام این پروژه ملی و حیاتی کشور، ادامه داد: با تاکید مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران از دو سال پیش تا کنون، نوسازی و بهسازی زیرساخت‌های این پایانه نفتی مهم کشور در دستور کار و انجام قرار گرفته است.

رئیس پایانه نفتی شمال انتقال نفت از طریق دریای خزر به دریاهای آزاد را یکی از مهم‌ترین مسیر برای انتقال این مواد خام حیاتی دانست و تصریح کرد: تمام امکانات این ترمینال مطابق با پیشرفته‌ترین ترمینال جهان ساخته شده است.

وی افزود: آزمایشگاه این ترمینال مورد تایید تمام مراکز نفتی جهان و شرایط تست اقلام آن تایید شده است.

شاهدوست گفت: علاوه بر سه پهلوگاه بزرگ این شرکت در حال حاضر بزرگترین حوضچه فراگیر را در دست ساخت دارد و همه نوع ظرفیت از یک هزار و 200 بشکه در روز تا 200 هزار بشکه در روز را دارا است.

معاون استاندار منگیستائو  نیز گفت: هفت پالایشگاه در قزاقستان وجود دارد و در اکتائو در حال مدرن کردن تجهیزات نفتی این استان هستیم.

وی از شرکت‌های ایرانی برای سوآپ نفت و گاز دعوت کرد و افزود: امروز ساختارهای لازم برای همکاری در سوآپ بین  دو طرف وجود دارد.

امیرجانف تصریح کرد: روز گذشته با شرکای ایرانی موافقت‌نامه‌ای امضا کردیم که به ایرانی‌ها اجازه می‌دهد کارخانه پتروشیمی در اکتائو احداث کنند.

رشد پنج درصدی ناوگان کشتی‎های نفتکش در دو سال آینده

موسسه مشاوره کشتیرانی Drewry، اعلام کرد که ظرفیت ناوگان جهانی نفتکش طی دو سال‎آینده افزایش خواهد یافت از طرفی این احتمال هم وجود دارد که درآمد بالای مالکان این کشتی‌ها کاهش پیدا کند.

ادامه مطلب
درباره سایت
  • انجمن علمی دریانوردی دانشگاه آزاد خارگ یک انجمن علمی دانشجویی است که زیر نظر دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دریایی خارگ فعالیت میکند.
    این انجمن می کوشد تا در معرفی رشته دریانوردی (ناوبری) و پیشرفت و توسعه این رشته نقشی را ایفا کند.
    در راستای بهبود عملکرد این وبلاگ منتظر نظرات، پشنهادات و انتقادات شما کاربران گرامی هستیم.

    موفق و سربلند باشید.

امکانات سایت

تصاویر منتخب

انجمن علمی ناوبری دانشگاه آزاد اسلامى واحد خارگ

Marine Scientific Society of Kharg Maritime College