تبلیغات
انجمن علمی ناوبری دانشگاه آزاد اسلامى واحد خارگ - مطالب آبان 1394

قدردانی از دریانوردان شجاع سال 2015

سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) از شجاعت و اقدام‎های جسورانه دریانوردان در شرایط سخت دریایی قدردانی کرد.

سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) روز پنجشنبه (28 آبان 94) از شجاعت و اقدام‎های جسورانه دریانوردان در شرایط سخت دریایی قدردانی کرد.

به گزارش گروه بین الملل  مارین تایمز، مهمترین جایزه این مراسم یعنی مدال شجاعت به "کریستوفر لئون"، تکنسین بقا در حمل و نقل هوایی، از آمریکا تعلق گرفت. لئون این جایزه را به خاطر اقدام‎های حرفه ای و شجاعانه خود در عملیات نجات چهار ورزشکار روئینگ که در طوفان در دریا گم شده بودند، دریافت کرد.

لئون در عملیاتی جسورانه در آبهای خروشان، پس از خروج از بالگرد با وجود دید کم در شب، توانست به سمت چهار ورزشکار گم شده شنا کند و جان آنها را نجات دهد. وی پس از دریافت مدال شجاعت از دستان کوجی سکیمیزو، دبیرکل IMO، در این باره گفت که وقتی چهره آنها را برای نخستین بار در آن شب کذایی دیدم، خیلی خوشحال شدم. لئون در حالیکه که مدال شجاعت سال را دریافت کرده بود، از همکارانش که در شرایط سخت آب و هوایی ،بالگرد را به پرواز درآورده بودند و به وی کمک کردند تا چهار ورزشکار را نجات دهد، تشکر کرد.

در حادثه نجات چهار ورزشکار یاد شده، که در ژوئن 2014، رخ داده بود، لئون پس از نجات سه نفر از آنان و به دلیل اینکه سوخت هلیکوپتر در حال تمام شدن بود، کنار ورزشکار چهارم در آب باقی ماند تا بالگرد برای سوخت‎گیری به پایگاه هوایی بازگردد. در این مدت این دو نفر از یکدیگر در مقابل موج های سهمگین دریا محافظت کردند تا بالگرد در آن شب طوفانی دوباره به بالای سر آنان برسد.

از سوی دیگر، "ویسنت سومرا" از فیلیپین که خدمه کشتی کانتینری Lars Maersk است، شخصا برای دریافت جایزه اش در این مراسم حاضر شد. این دریانورد نیز موفق شده بود که جان فردی را که قایقش در آبهای تاسمان غرق شده بود، نجات دهد.

جایزه دیگری نیز به "ژان کلود ون ریمننت"، از گروه داوطلبان نجات در جزایر سنت مارتین فرانسه، تعلق گرفت که موفق شده بود در اکتبر 2014 جان زن و شوهر و فرزندشان را نجات دهد. قایق این خانواده به صخره برخورد کرده بود. این گروه از داوطلبان همچنین موفق به نجات افراد گرفتار شده در 20 قایق دیگر شدند که در همان حوالی قایقهایشان به گل نشسته بود.

در این مراسم از نقش" ایلیا کارتوزیا"، راهب بزرگ کلیسای سنت دیوید، در نجات جان افراد در حادثه غرق شدن کشتی رو-رو در آبهای یونان تجلیل شد و از وی قدردانی شد. کشتی غرق شده 500 مسافر داشت اما پدر کاتوزیا با دادن جای خود به یک زن و فرزند خردسالش در قایق نجات و نیز تلاش برای نجات جان سایرین، جان خود را از دست داد.

پیگیری پرداخت یارانه به مالکان شناور توسط مجلس

عضو کمیسیون عمران مجلس می‎گوید:موضوع پرداخت یارانه نقدی به شناورداران هنوز منتفی نشده و دولت و مجلس در حال بررسی این مسئله هستند.

پیگیری پرداخت یارانه به مالکان شناور توسط مجلس

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: طرح پرداخت یارانه نقدی به مالکان شناور  در دستور کار نمایندگان مجلس قرار دارد.

منصور آرامی در گفت‌وگو با خبرنگار مارین تایمز، اظهار کرد:نرخ سوخت یکی شناورها  از موضوعاتی که طی چند ماه اخیر در بخش حمل‌ونقل دریایی کشور مطرح بوده است به طوری که  با توجه به افزایش حدود سه برابری قیمت سوخت شناورها، مالکان خواستار تعدیل این نرخ با هدف نوسازی شناورها شده‌اند.

رییس کمیته حمل و نقل دریایی مجلس با بیان این‌که در این زمینه بحث پرداخت یارانه نقدی به شناورداران مطرح شده است، افزود: این بحث همچنان یکی از گزینه‌های حمایتی از حمل و نقل دریایی کشور است که توسط مجلس در حال پیگیری است.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: موضوع پرداخت یارانه نقدی به شناورداران هنوز منتفی نشده و دولت و مجلس در حال بررسی این مسئله هستند.

به گزارش مارین تایمز، چندی پیش لاهوتی عضو کمیسیون عمران مجلس پرداخت یارانه نقدی به مالکان کشتی را غیرممکن دانسته و گفته بود: تصور بنده این است که طرح پرداخت یارانه نقدی به مالکان کشتی راه به جایی نمی‌برد.

وی با اشاره به مطرح شدن موضوع پرداخت یارانه نقدی در راستای کمک به مالکان کشتی، اظهار کرد: واقعیت آن است که یارانه، یارانه است و با توجه به وضع نامناسب دولت در پرداخت یارانه‌ها، امکان این‌که دولت بتواند در خصوص این قبیل برنامه‌ها تصمیم‌گیری کند، وجود ندارد.

700میلیون دلار صرفه جویی با استفاده بهینه ازکانتینرهای خالی


یک شرکت تحقیقاتی از راه بهتری برای جابجایی کانتینرهای خالی خبر داد که با استفاده از آن 700 میلیون دلار صرفه جویی برای کشتیرانی ها به ارمغان می آورد.
به گزارش گروه بین الملل مانا، شرکت مشاوره بوستون از هزینه 15 تا 20 میلیارد دلاری برای جابه جایی کانتینرهای خالی خبر داد.
براساس این گزارش، این شرکت ادعا کرد کشتیرانی های کانتینری که اقدام به اجاره شرکت های لجستیک می کنند، با اجرای طرح بازارباز برای تبادل کانتینرهای خالی، هزینه جابه جایی کانتینرهای خالی را کاهش چشمگیری خواهند داد. در حقیقت این میزان، پنج تا هشت درصد کل هزینه های عملیاتی یک کشتیرانی متوسط را به خود اختصاص می دهد.
جابه جایی ها زمانی صورت می گیرد که به طور مثال کانتینرهای حامل محمولات از اروپا راهی آسیا می شوند و این کانتینرها برای بارگیری باید به مبدأ بازگردانده شوند. 
این گزارش در ادامه افزود: بازگرداندن یک کانتینر خالی از هامبورگ به شانگهای با احتساب مخارج بندری و حمل و نقل آن توسط کامیون ها، 500 دلار برای کشتیرانی مربوطه هزینه در بر دارد. در صورت پراکنده بودن مشتریان در بندر و خارج از آن در سطح یک کشور، کشتیرانی ها با توجه به عدم توازن میان عملیات صادرات و واردات نیازمند جابه جایی کانتینرهای خالی هستند.
مشکلاتی نظیر عدم توانایی پیش بینی کانتینرهای مورد نیاز از سوی کشتیرانی ها و یا نبود کشتی مستقیم و شبکه های حمل و نقل زمینی در دسترس در زمان مقتضی، از جمله عواملی است که کشتیرانی ها را ملزم به جابه جایی کانتینرهای خالی می کند. 
ژوهانس اسینگمیر به عنوان رئیس این تحقیق اظهار داشت: ما در پی اندازه گیری درصدی از جابه جایی ها بودیم که به دلیل صادرات بیشتر چین نسبت به واردات آن و در نتیجه غیرقابل اجتناب بودن آن و از سوی دیگر سهم درصد جابه جایی ها به دلیل کار یک شرکت با مشتریانی از نقاط مختلف انجام می شود.
براساس تحقیقات انجام شده اغلب جابه جایی کانتینرهای خالی به دلیل وجود مشتریان کشتیرانی ها در نقاط مختلف صورت می پذیرد.
تحقیق بر روی 20 کشتیرانی برتر دنیا
راه حلی که شرکت نامبرده در خصوص این مشکل پیشنهاد کرده است سکوی باز برای اشتراک گذاری کانتینرها و درنهایت ذخیره مالی شرکت های کشتیرانی است که منجر به کاهش یک سوم هزینه های جابه جایی کانتینرهای خالی می شود. 
در چنین فضایی کشتیرانی ها قادر به اجاره دادن کانتینرها به واسطه لیست انتظار شرکت های اجاره کننده و اشتراک گذاری کانتینرها میان دو یا چند شرکت در موقعیت های جغرافیایی گوناگون هستند.
این شرکت همچنین از ارائه اطلاعات و مشاوره دراین خصوص و ایده های گوناگون برای شرکت های متقاضی خبر داد. براساس تحقیق انجام شده توسط این شرکت، 35 هزار کانتینر خالی در هفته قابلیت شرکت دراین طرح را دارند که ذخیره مبلغی بالغ بر 350 تا 700 میلیون دلار را به طور سالانه برای شرکت های کشتیرانی به ارمغان می آورد. این محاسبه براساس ذخیره هزینه جابه جایی کانتینرهای خالی به طور متوسط به میزان 200 تا 400 دلار به ازای هر کانتینراست.

رتبه نخست دانشکده دریایی خلیج فارس بوشهر در قبولی ارشد


دانشگاه خلیج فارس بوشهر در مقایسه با سایر دانشگاه های دریایی کشور از عملکرد بسیار خوبی برخوردار بوده است به گونه ای که طی سالهای اخیر وضعیت تحصیلی این دانشگاه با هیچ یک از دانشگاه های دریایی کشور قابل رقابت نیست.
رئیس دانشگاه خلیج فارس بوشهر در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: در سال گذشته از مجموع 50 نفر دانشجوی پذیرفته شده در مقطع ارشد رشته شیلات در کل کشور، 24 نفر از پذیرفته شدگان دانشجویان دانشگاه خلیج فارس بوشهر بودند.
دکتر عبدالمجید مصلح ادامه داد: به این ترتیب این دانشگاه به لحاظ قبولی دانشجو در مقطع تحصیلی ارشد، رتبه نخست را به خود اختصاص داد.
این مقام مسئول در دانشگاه خلیج فارس بوشهر بیان کرد: همچنین در رشته کشتی سازی نیز طی سال گذشته، 23 نفر موفق به قبولی در مقطع ارشد شدند که از این نظر نیز دانشگاه خلیج فارس رتبه نخست کشور را در میان سایر دانشگاه های دریایی کشور کسب کرد.
وی تصریح کرد: همچنین در سال 94، 27 نفر دانشجو در مقطع ارشد رشته کشتی سازی پذیرفته شدند که سهم بالایی در میزان قبولی محسوب می شود.
به گفته مصلح، اکثر رتبه های تک رقمی ارشد کشتی سازی امسال نیز به دانشجویان دانشگاه خلیج فارس بوشهر اختصاص یافته بود.
رئیس دانشگاه خلیج فارس بوشهر تاکید کرد: همچنین این میزان قبولی در مقطع ارشد توسط دانشجویان دانشگاه خلیج فارس حاکی از بالا بودن سطح علمی این دانشگاه در مقایسه با سایر دانشگاه های دریایی در کل کشور است.
وی در ادامه گفت: کیفیت خوب تدریس رشته های کارشناسی در دانشگاه خلیج فارس بوشهر باعث می شود تا دانشجویان بتوانند در آزمون ارشد موفق عمل کنند و سهم بالایی از قبولی کل کشور را به خود اختصاص دهند.
وی اذعان داشت: دانشگاه خلیج فارس بوشهر در مقایسه با سایر دانشگاه های دریایی کشور از عملکرد بسیار خوبی برخوردار بوده است به گونه ای که وضعیت تحصیلی این دانشگاه با هیچ یک از دانشگاه های دریایی کشور قابل رقابت نیست.
دکتر مصلح عنوان کرد: هم اکنون در مجموع 21 نفر در دوره ارشد در دانشگاه های دریایی دانشگاه خلیج فارس بوشهر مشغول تحصیل هستند.
وی همچنین با بیان اینکه زیربنای آموزشی دانشگاه خلیج فارس بوشهر 50 هزار متر مربع است تصریح کرد: این دانشگاه دارای 8 دانشکده است که دانشجویان در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا تحصیل می‌کنند.
رئیس دانشگاه خلیج فارس بوشهر اظهار امیدواری کرد: با برنامه ریزی های در حال انجام بتوانیم شرایطی فراهم کنیم تا سطح علمی کارشناسان کشور در رشته های مختلف دریایی افزایش یابد.
وی همچنین بیان کرد: سرانه فضای دانشجو در دانشگاه خلیج فارس بوشهر 10.5 متر مربع است که نسبت به میانگین کشوری بالاتر است.
به گفته مصلح، بیوتکنولوژی دریا، مدیریت حمل و نقل دریایی، محیط زیست دریا، زیست دریا با چهار گرایش (جانوران، گیاهان، آلودگی، بوم شناسی)، اقیانوس شناسی، مهندسی سواحل، شیمی دریا، سازه های دریایی، معماری کشتی و فرآوری محصولات شیلات از جمله رشته های مصوب هئات امنای دانشگاه برای تدریس در دانشکده علوم و فنون دریایی محسوب می شوند.
وی یادآور شد: دانشکده علوم و فنون دریایی دانشگاه خلیج فارس بوشهر هم اکنون در رشته های بیوتکنولوژی دریا، مدیریت حمل و نقل دریایی بین قاره ای و معماری کشتی در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو می پذیرد.

سال 2016 سال ادغام کشتیرانی ها


سال آینده شاهد ادغام کشتیرانی ها و الحاق توافقنامه های حمل و نقل دریایی خواهیم بود.
به گزارش گروه بین الملل مانا، در صدر لیست شرکت های ادغامی می توان به ادغام دو شرکت کاسکو و کشتیرانی چین اشاره کرد که از ابتدای سال آینده به مرحله اجرا درخواهد آمد.
براساس این گزارش، در گذشته شاهد مقاومت کشتیرانی ها در خصوص ادغام بودیم که دلیل اصلی به آن منافع ملی کشور مربوطه برمی گردد که منجر به بازار پراکنده شده بود. 
به هر حال ادغام دو شرکت بزرگ کشتیرانی دولتی کاسکو و کشتیرانی چین دیگر کشتیرانی ها را تشویق به ادغام خواهد کرد. 
مشکلات بر سر راه این موضوع قوانین، فرهنگ های متفاوت و کاهش توان مالی شرکت ها در نتیجه رکود صنعت حمل و نقل دریایی است. 
لوماکس سودربرگ به عنوان مدیرعامل شرکت Tribini، شرکت APL را یکی از شرکت های مورد علاقه کشتیرانی های دنیا دانست و دلیل اصلی آن را نه حوزه کشتیرانی آن بلکه وجود شبکه گسترده این شرکت در بنادر مختلف دنیا عنوان کرد.
وی در ادامه افزود: در شرایط کنونی که کشتیرانی ها با ضرر روبه رو هستند، خرید یک شرکت کشتیرانی تصمیم درستی نیست.
در عوض ایجاد ارتباط  و همکاری در خطوط دریایی به خصوص خط حمل و نقل ترکیبی در سواحل غرب آمریکا راه حل خوبی در معادلات امروز حمل و نقل دریایی محسوب می شود.

افتتاح یک پست اسکله چند منظوره در بندر انزلی تا پایان سال/ترانزیت کالا از بندر انزلی سرعت می گیرد


در راستای توسعه فعالیت های بندری در بندر انزلی تا پایان سال جاری یک پست اسکله چند منظوره در این بندر به بهره برداری خواهد رسید.

مدیر کل اداره بنادر و دریانوردی استان گیلان در گفتگو با خبرنگار مانا با بیان اینکه به زودی یک واحد سیلوی غلات به ظرفیت 15 هزار تن در بندر انزلی افتتاح خواهد شد افزود: این سیلوی غلات با سرمایه گذاری بخش خصوصی به ارزش بیش از 60 میلیارد دریال به بهره برداری خواهد رسید.
کلنگ احداث 2 واحد سیلوی غلات جدید در بندر انزلی به زمین می خورد
سید علی نعیمی ادامه داد: همچنین به زودی کلنگ احداث دو واحد سیلوی غلات دیگر نیز در اراضی پشتیبانی بندر انزلی با سرمایه گذاری بخش خصوصی به زمین خواهد خورد.
این مقام مسئول در استان گیلان با بیان اینکه بر اساس طرح ارائه شده از سوی سرمایه گذاران، این سیلوها هر کدام دارای ظرفیت 45 هزار تن خواهند بود اذعان داشت: طبق برآوردهای صورت گرفته به منظور ساخت این سیلوهای غلات در بندر انزلی در مجموع اعتباری بالغ بر 30 میلیارد تومان هزینه خواهد شد.
نعیمی در ادامه از افتتاح یک پست اسکله چند منظوره طی سه ماهه پایانی سال جاری در بندر انزلی خبر داد و گفت: این اسکله از محل اعتبارات اندوخته سازمان بنادر و دریانوردی در استان گیلان هزینه خواهد شد.
500 میلیارد ریال؛ مجموع اعتبارات طرح های توسعه بنادر گیلان 
به گفته این مقام مسئول در استان گیلان، اعتبارات تخصیص یافته از سوی سازمان بنادر و دریانوردی برای پیشبرد پروژه های توسعه ای بنادر و دریانوردی استان گیلان در مجموع 500 میلیارد ریال است.
وی یادآور شد: هزینه های لازم جهت ساخت این اسکله چند منظوره که در راستای توسعه بندر انزلی صورت گرفته است، نیز از محل همین اعتبارات تامین شده است.
ترانزیت کالا از بندر انزلی سرعت می گیرد
نعیمی در ادامه گفته های خود از افزایش رشد چشمگیر ترانزیت کالا از طریق بندر انزلی از ابتدای سال جاری تا کنون خبر داد و عنوان کرد: پیش بینی می شود این افزایش رشد در ترانزیت کالا از طریق این بندر تا پایان سال همچنان ادامه داده باشد و از سرعت بیشتری نیز برخوردار شود.
وی به افزایش تمایل سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ایجاد انواع امکانات و تاسیسات بندری در بنادر استان گیلان اشاره کرد و گفت: با توجه به توافقات اخیر به دست آمده با تجار و سرمایه گذاران بخش خصوصی، انتظار می رود به زوی شاهد افزایش بی سابقه حجم سرمایه گذاری ها در بندر انزلی باشیم.
مدیر کل اداره بنادر و دریانوردی استان گیلان یادآور شد: بندر انزلی با قدمتی بیش از صد سال به عنوان پایلوت کریدور شمال- جنوب و همچنین بندر اصلی ترانزیتی شمال – جنوب تلقی می شود.
وی با اشاره به اینکه همواره در طول سال از این بندر صادرات و واردات کالا انجام می شود، خاطرنشان ساخت: در این راستا با کشورهای حاشیه خزر و مهمترین بنادر آنها در ترکمنستان، روسیه، قزاقستان و آذربایجان مبادله کالا صورت می گیرد.
به گفته نعیمی مبادله در بخش واردات شامل ترانزیت سوخت، ترانزیت غلات و همچنین آهن آلات، تخته و مصالح ساختمانی و همچنین صادرات شامل سنگ آهن، سیمان، کلینکر و مقداری مصالح ساختمانی و مواد غذایی است که در حجم بالای سالانه از طریق بندر انزلی صورت می گیرد.

هزینه‎های عملیاتی کشتی‎ها افزایش می‎یابد

موسسه مشاوره  Drewry انگلیس در آخرین شماره گزارش سالانه هزینه عملیاتی کشتی ها، اعلام کرد که هزینه عملیاتی کشتی‎ها در دو سال آینده افزایش خواهد یافت، این در حالی است که این هزینه‎ها در سال 2015 افت داشتند.

به گزارش گروه بین الملل مارین تایمز،بر اساس این گزارش، میانگین کاهش هزینه‎های عملیاتی انواع کشتی در سال 2015 میلادی به یک درصد رسید. اما در کشتی‎هایی که مقدار استفاده از روغن‎های روان ساز در آنها بالاست، مقدار کاهش هزینه ها به نزدیک دو درصد نیز رسید.

از سوی دیگر،شرایط ضعیف بازار در میان کشتی‎های باری، مالکان آنها را مجبور به اجرای برنامه‎های کاهش هزینه کرد. در همین حال، مالکان این کشتی‎ها توانستند از افت قیمت انواع کالا و نیز کاهش هزینه های بیمه نهایت استفاده را ببرند.

نیجل گاردینر، مدیرعامل دروئری، گفت:"هزینه‎های عملیاتی در آینده به احتمال زیاد افزایش می‎یابند، زیرا گستره کاهش هزینه ها در بسیاری از موارد بسیار محدود است. با وجود این، افزایش هزینه‎های عملیاتی در سال های 2016 و 2017 میلادی آرام خواهد بود و پیش بینی می‎کنیم قیمت برخی محصولات و خدمات مانند روغن های روان‎ساز اندکی بالا برود."

بر اساس گزارش دروئری، فدراسیون بین المللی کارگران صنعت حمل و نقل (IFT) افزایش اندکی را در دستمزد فعالان این صنعت برای سال‎های 2016 و 2017 منظور کرده است. این موسسه مشاوره همچنین اعلام کرد که چنانچه شرایط بازار کالا بهبود یابد، ارزش کشتی های مدرن بالاتر می رود و این منجر به افزایش اختلاف قیمت کشتی ها و ماشین الات آنها خواهد شد.

گاردینر افزود: "در پنج سال گذشته و به دلیل رشد پائین اقتصادی، هزینه‎های مالکان برای تعمیرات و نگهداری کاهش یافته است اما انتظار می‎رود به محض بهبود بازار این فعالیت‎ها دوباره رونق بگیرد."

طرح ویژه کشتیرانی والفجر در اربعین حسینی



شرکت کشتیرانی والفجر از طرح ویژه این شرکت برای جابجایی مسافران دریایی در ایام اربعین حسینی خبر داد.
به گزارش خبرنگار مانا این اقدام شرکت کشتیرانی والفجر با برگزاری سفرهای ویژه دریایی در ایام اربعین حسینی در مسیر خرمشهر به بصره انجام خواهد شد.
بر این اساس ناوگان کشتیرانی والفجر از تاریخ سوم آذرماه با افزایش 6 سفر در روز اقدام به جابه جایی مسافران و زائران عتبات عالیات در مسیر خرمشهر به بصره می کند.
این گزارش در ادامه افزود: زائرانی که قصد عزیمت به عتبات عالیات را دارند باید گذرنامه و ویزای معتبر را به همراه داشته باشند.
کشتیرانی والفجر همچنین هزینه سفر برای هر نفر از خرمشهر به بصره را به مبلغ 800 هزار ریال اعلام کرد.
شایان ذکر است مسافران و زائران عتبات عالیات می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت بلیط با شماره تلفن دفتر فروش کشتیرانی والفجر در تهران 88835154 -021 و دفتر نمایندگی خرمشهر با شماره های 53525352-061 53511903-061 و 09382362598 تماس بگیرند.

برنامه جدیدکشتیرانی ها برای استفاده ازکانتینرهای یخچالی



کانتینرهای یخچالی شرکت های مرسک و CMA CGM تحویل این دو شرکت شد.
به گزارش گروه بین الملل مانا، کارخانه ساخت کانتینر یخچالی مرسک واقع در شیلی، اولین محموله کانتینرهای ساخت خود را تحویل دو شرکت مرسک و CMA CGM داد.
کارخانه کانتینرسازی مرسک به ارزش200 میلیون دلار در شیلی که یک مجموعه جدا از گروه مرسک مشغول فعالیت است پس از اخذ گواهینامه ISO برای کانتینرهای 40 فوت یخچالی، تولید خود را به دو شرکت کشتیرانی مرسک و CMA CGM تحویل داد.
مدیرعامل کارخانه کانتینرسازی مرسک (MCI) از افزایش تولید کانتینرهای یخچالی به میزان 25 هزار کانتینر در سال خبر داد.
کشور شیلی هر ساله 100 هزار کانتینر یخچالی را برای انجام صادرات خود به کار می گیرد.
با توجه به آغاز به کار خط تولید کانتینر یخچالی، کشور شیلی پس از چین به دومین کشور بزرگ سازنده کانتینرهای یخچالی تبدیل می شود. تولید این کانتینرها در شیلی، کانتینرهای یخچالی را مستقیم روانه مزارع می کند.
شرکت مرسک در این خصوص اظهار داشت: تولید کانتینرهای یخچالی مشکل سفر کانتینرهای یخچالی خالی به مبدأ را مرتفع می کند که خود زمینه را برای ایجاد تجارت های جدید در سواحل غرب آمریکای جنوبی فراهم می کند.
براساس گفته های شرکت MCI، این کانتینرها با مصرف کمترین انرژی، محموله را در کمترین دما به مقصد می رسانند.
این کانتینرها همچنین به سیستم تطبیق محیط داخل کانتینر مجهز هستند که میوه ها و سبزیجات را به صورت کاملا تازه به مقصد می رسانند.

دریای عمان تا سه روز آینده آرام است



کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: دریای عمان بعد چند روز ناآرامی و بادنسبی از امروز و تا پایان روز جمعه آرام است.
علی ملاشاهی به مانا گفت: با توجه به سامانه ای که از سمت جنوب به سیستان و بلوچستان در حال پیش روی است پیش بینی می شود افزایش دما را نیز در منطقه شاهد باشیم.
کارشناس هواشناسی استان ادامه داد: ارتفاع موج نیز در دریای عمان بین نیم تا یک متر و جهت باد در این دریا از سمت جنوب غرب تا شمال غرب 8 تا 16 نات و حداکثر 20 نات گزارش شده است.
وی خاطرنشان کرد: وضعیت دید در سواحل بندر چابهار در حال حاضر 3 تا 7 کیلومتر است.

داستان ماهی تیلاپیا به ریاست جمهوری رسید

200 آبزی پرور با ارسال نامه به رئیس جمهور ضمن درخواست قانونی شدن تولید ماهی تیلاپیا ، اعلام کردند که سالیانه 25 میلیون دلار برای وارادات فیله ماهی تیلاپیا هزینه می‌شود و همین نکته مبیّن عدم تمکین مصرف کنندگان به شایعات مضر بودن این محصول است.

ادامه مطلب

هزینه‎های عملیاتی کشتی‎ها افزایش می‎یابد

میانگین کاهش هزینه‎های عملیاتی انواع کشتی در سال 2015 میلادی به یک درصد رسید

موسسه مشاوره  Drewry انگلیس در آخرین شماره گزارش سالانه هزینه عملیاتی کشتی ها، اعلام کرد که هزینه عملیاتی کشتی‎ها در دو سال آینده افزایش خواهد یافت، این در حالی است که این هزینه‎ها در سال 2015 افت داشتند.

به گزارش گروه بین الملل مارین تایمز،بر اساس این گزارش، میانگین کاهش هزینه‎های عملیاتی انواع کشتی در سال 2015 میلادی به یک درصد رسید. اما در کشتی‎هایی که مقدار استفاده از روغن‎های روان ساز در آنها بالاست، مقدار کاهش هزینه ها به نزدیک دو درصد نیز رسید.

از سوی دیگر،شرایط ضعیف بازار در میان کشتی‎های باری، مالکان آنها را مجبور به اجرای برنامه‎های کاهش هزینه کرد. در همین حال، مالکان این کشتی‎ها توانستند از افت قیمت انواع کالا و نیز کاهش هزینه های بیمه نهایت استفاده را ببرند.

نیجل گاردینر، مدیرعامل دروئری، گفت:"هزینه‎های عملیاتی در آینده به احتمال زیاد افزایش می‎یابند، زیرا گستره کاهش هزینه ها در بسیاری از موارد بسیار محدود است. با وجود این، افزایش هزینه‎های عملیاتی در سال های 2016 و 2017 میلادی آرام خواهد بود و پیش بینی می‎کنیم قیمت برخی محصولات و خدمات مانند روغن های روان‎ساز اندکی بالا برود."

بر اساس گزارش دروئری، فدراسیون بین المللی کارگران صنعت حمل و نقل (IFT) افزایش اندکی را در دستمزد فعالان این صنعت برای سال‎های 2016 و 2017 منظور کرده است. این موسسه مشاوره همچنین اعلام کرد که چنانچه شرایط بازار کالا بهبود یابد، ارزش کشتی های مدرن بالاتر می رود و این منجر به افزایش اختلاف قیمت کشتی ها و ماشین الات آنها خواهد شد.

گاردینر افزود: "در پنج سال گذشته و به دلیل رشد پائین اقتصادی، هزینه‎های مالکان برای تعمیرات و نگهداری کاهش یافته است اما انتظار می‎رود به محض بهبود بازار این فعالیت‎ها دوباره رونق بگیرد."

پاکستان توسعه بندر چابهار توسط هند را تهدید دانست

پاکستان پروژه توسعه بندر چابهار با تامین مالی هند را یک تهدید امنیتی تلقی خواهد کرد و آن را غیر قابل قبول می داند.

یک سناتور پاکستانی از حزب حاکم با تهدید ایران گفت: «پاکستان پروژه توسعه بندر چابهار با تامین مالی هند را یک تهدید امنیتی تلقی خواهد کرد و آن را غیر قابل قبول می داند.»

به گزارش مارین تایمز، مشاهد حسین سید، سناتور پاکستانی از حزب حاکم نسبت به عکس العمل(پاکستان) در صورت اجازه دادن ایران برای تکمیل پروژه چند میلیارد دلاری بندر چابهار توسط هند هشدار داد.

بر اساس گزارش پاکستان تودی، وی که به عنوان رئیس انستیتوی پاکستان و چین در اولین نشست رسانه ای کوریدور اقتصادی چین و پاکستان سخن می گفت، خطاب به ایران اظهار داشت:«پاکستان پروژه توسعه بندر چابهار با تامین مالی هند را یک تهدید امنیتی تلقی خواهد کرد و آن را غیر قابل قبول می داند.»

مشاهد با ادعای همکاری کشورش با ایران در جریان تحریم های غرب گفت: «زمانی که کل دنیا ایران را در انزوا قرار داده بود، این پاکستان بود که از پیروی از سیاست های آمریکا امتناع کرد و در زمان های دشوار در کنار ایران ایستاد. زمانی که سفیر آمریکا در هند از دولت این کشور خواست تا بین همکاری های هسته ای و خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان و هند یکی را انتخاب کند، دهلی نو در سال 2006 اعلام کرد که از این خط لوله کنار می کشد.» هند فورا کنار کشید و نه تنها این پروژه را کنار گذاشت، بلکه مانی شانکار، وزیر نفت آن موقع خود را برکنار کرد.

وی افزود: «هند از خط لوله انتقال گاز ایران کنار کشیده اما همچنان بخشی از پروژه تاپی است که از حمایت کامل دولت های غربی برخوردار است.»

اظهارات گستاخانه این سناتور پاکستانی در حالی است که پاکستان در دوران تحریم ایران، به بهانه محدودیت های ناشی از تحریم ها و عدم امکان تامین مالی پروژه خط لوله انتقال گاز ایران، از تکمیل این پروژه امتناع کرد و مقامات ایران به رغم نقض قرارداد فی مابین، از پیگیری پرداخت غرامت این کشور به ایران خودداری کرده اند.

دزدان دریایی چهار دریانورد را آزاد کردند

مالکان کشتی کانتینری Solarte روسیه در نهایت با پرداخت مبلغ درخواستی دزدان دریایی نیجریه برای آزاد سازی چهار خدمه این کشتی موافقت کردند.

مالکان کشتی کانتینری Solarte روسیه در نهایت با پرداخت مبلغ درخواستی دزدان دریایی نیجریه برای آزاد سازی چهار خدمه این کشتی موافقت کردند تا پس از نزدیک به یک ماه اسارت، دریانوردان  گروگان گرفته شده آزاد شوند.

 به گزارش گروه بین الملل  مارین تایمز، به این ترتیب دو تبعه لیتوانی و دو شهروند اوکراینی که در حمله دزدان دریایی در اواخر ماه اکتبر 2015 به کشتی Solarte گروگان گرفته شدن بودند، آزاد شدند و اکنون در راه کشورهای خود هستند.

کشتی Solarte در تاریخ 21 اکتبر 2015 (29 مهر 94) در حالیکه در حال عبور از 100 مایلی (185.2 کیلومتری) بندر هارکورت نیجریه بود، مورد حمله دزدان دریایی قرار گرفت. دزدان دریایی با سوار شدن به این کشتی، تمامی پول نقد موجود در کشتی را به سرقت بردند،تجهیزات ناوبری و ارتباطی آن را نابود  کردند و در نهایت چهار نفر از 19 خدمه این کشتی را به گروگان گرفتند.

این کشتی کانتینری از کانتونو در بنین به سمت بندر هارکورت نیجریه در حرکت بود. این حادثه نخستین دزدی دریایی گزارش شده در آبهای نیجریه طی پنج ماه گذشته بوده است.

افت دوباره کرایه ها

نرخ های خط آسیا – اروپا در عرض یک هفته 40 درصد رکود داشت.

به گزارش گروه بین الملل مانا، خطوط کانتینری با نرخ های Spot پایین مواجه شدند.
شاخص کانتینری شانگهای هفته گذشته از کاهش 30 درصدی کرایه ها و رسیدن آن به 674 دلار به ازای هر TEU خبر داد.
براساس این گزارش، این هفته نرخ ها حتی با کاهش بیشتر به 409 دلار به ازای هر TEU رسید.
خطوط اصلی دیگر نظیر آسیا – مدیترانه با 37 درصد کاهش به 406 دلار به ازای هر TEU رسید. خطوط اقیانوس‌آرام و آتلانتیک نیز به ترتیب 8 و 9 درصد کاهش کرایه ها را تجربه کردند. به هر حال کشتیرانی ها در پی افزایش کرایه ها هستند و در همین زمینه شرکت هاپاگ لوید با اعلام شروع دوره جدید افزودن به کرایه ها پیش قدم بوده است. کرایه پیشنهادی از سوی این کشتیرانی 650 دلار به ازای هر TEU در خط آسیا – اروپا عنوان شده است. 
شرکت CMA CGM نیز از افزایش کرایه های خود از ابتدای دسامبر سال جاری خبر داد. 
به هر حال کارشناسان از احتمال پایین موفقیت این طرح با توجه به ثابت ماندن تقاضا در اروپا و آمریکا خبر دادند.
بندر هامبورگ نیز از کاهش 12 درصدی جابه جایی ها در این بندر نسبت به سال گذشته خبر داد.
تنها راه برای حل این مشکل از سوی کارشناسان لویدزلیست، افزایش تقاضا و کاهش عرضه کشتی ها در خطوط اصلی عنوان شده است.
شایان ذکر است طی دو ماه گذشته شرکت مرسک چهار سرویس خود را لغو کرد و از لغو 35 برنامه حرکت کشتی های خود در سه ماهه چهارم سال جاری خبر داد.

تعمیر تجهیزات بندر شهید رجایی توسط متخصصان داخلی

معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان از موفقیت آمیز بودن تعمیرات اساسی گنتری کرین سوپرپست پاناماکس کانتینری شماره 16 بندر شهید رجایی توسط متخصصان داخلی این بندر و صرفه جویی ارزی در این رابطه خبر داد.

به گزارش مانا، محمد رضا پوررجبی ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: در راستای سیاست‌های کلان سازمان بنادر ودریانوردی و ارتقاء سطح بهره‌گیری از تجهیزات تخلیه و بارگیری کانتینر و خدمات به خطوط کشتیرانی، این تعمیرات با بهره‌گیری از تجارب فنی و تخصص بومی اجرایی شد.
وی افزود: گنتری‌کرین سوپرپست پاناماکس شماره 16 مستقر در ترمینال دوم کانتینری بندر شهید رجایی با ظرفیت جابجایی 65 تن، برای نخستین بار به دست متخصصان داخلی در مدت 20 روز کاری تعمیر شد.
پوررجبی، خوردگی و شکستگی ریل با گذشت بیش از 9 سال از زمان شروع فعالیت دستگاه، کارکرد بالا، شرایط جوی، رطوبت زیاد، حرارت محیطی و طراحی نامناسب ریل از جمله عوامل موثر خرابی این جرثقیل بود.
وی ادامه داد: هزینه یک میلیارد ریالی تعمیر این جرثقیل از محل منابع داخلی شرکت بهره بردار تامین شده است.
معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: انجام تعمیرات به دست متخصصان داخلی موجب کاهش 750 میلیون ریالی هزینه تعمیرات تجهیزات استراتژیک بندری شده است.
پوررجبی خاطرنشان کرد: هم اکنون تجهیزات در مرحله عملیاتی است و بازخورد نتایج تعمیرات از سوی اپراتورهای تجهیز، پرسنل فنی بهره بردار و کارشناسان و مشاوران فنی دستگاه نظارت مثبت ارزیابی شده است.

عظیم‌ترین کشتی دنیا در کره‌ی جنوبی

کشتی «متس مایرسک تریپل ای» (Matz Maersk Triple E) با 60 متر پهنا و 400 متر ارتفاع عظیم‌ترین کشتی‌ای است که تا حالا ساخته شده.



به گزارش مارین نیوز، این کشتی گنجایش 18,000 کانتینر 6 متری را دارد و پروانه‌ی 70 تنی‌اش بزرگ‌تر از آن است که از کانال پاناما عبور کند.





عکس‌هایی که از این کشتی می‌بینید توسط «آلستر فیلیپ وایپر» (Alastair Philip Wiper)، عکاس دانمارکی، گرفته شده است. محل عکاسی در «ساختمان کشتی‌سازی دوو» (Daewoo Shipbuilding) و «کارخانه‌ی صنایع دریایی» (Marine Engineering factory) در بندر «اوپکو» (Opko) در کره‌ی جنوبی بوده است. عکاس اجازه داشت تا سه روز آزادانه در محل بگردد و تمام جزییات دلخواه‌اش را ثبت کند.

دوو با 46,000 کارکنان خود، یکی از سه سایت بزرگ کشتی‌سازی کره‌ی جنوبی است و درست پشت سایت هوندا و سامسونگ واقع است. این سایت کشتی‌سازی یک ساعت با بوسان، پایتخت کره، فاصله دارد


.

هم اکنون هشت کشتی تریپل ای دیگر در این سایت در دست ساخت هستند.

آتش سوزی مجدد در مخازن پایانه نفتی خارگ


بخشدار ویژه خارگ :

نخ نیوز :بخشدار ویژه جزیره خارگ استان بوشهر گفت: آتش سوزی مخازن شماره های 44و 43 شرکت پایانه های نفتی ایران صبح روز شنبه بدون تلفات جانی مهار شد.




به گزارش نخ نیوز و به نقل از خبرگزاری ایرنا ،عسکر زارعی افزود:آتش سوزی براثر صاعقه ساعت هفت صبح به وقوع پیوست که پس از سه ساعت مهار شد.
وی بااشاره به اینکه این مخازن هرکدام یک میلیون بشکه نفت ظرفیت دارند یادآورشد: قسمت فوقانی مخازن یادشده خالی از نفت است که گازهای موجود به همراه نفت در آن با شدت زیاد از برخی قسمت های مخازن بالا می آید و در زمان رعد و برق دچار آتش سوزی می شود.
بخشدار ویژه جزیره خارگ اضافه کرد: درهفته گذشته نیز( نهم آبانماه) پنج مخزن مربوط به شرکت پایانه های نفتی ایران در این جزیره براثر صاعقه دچار آتش سوزی شد.
مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران نیز در همین رابطه گفته بود: آتش سوزی پنج مخزن با مجموع ظرفیت سه میلیون و٢٥٠ هزار بشکه نفت خام موجود درآنها درجزیره خارگ به طورهمزمان خاموش شد.
سید پیروز موسوی افزود: با مهار بموقع آتش سوزی ناشی از صاعقه در مخازن ذخیره سازی نفت خام جزیره خارگ، از هدر رفت 10 هزار میلیارد ریال سرمایه و ثروت ملی جلوگیری شد.
وی با بیان این که اطفای این حجم آتش سوزی از لحاظ تقسیم اکیپ ها و نیز مصرف فوم و آب در مدیریت بحران و استانداردهای آتش نشانی و API قابل توجه است، تصریح کرد: براساس بررسی های انجام شده، تاکنون عملیات اطفای حریق پنج مخزن به طور همزمان در دنیا انجام نشده است.
موسوی ادامه داد: هم اکنون دو مخزن از مخازن حادثه دیده تعمیر و در مدار عملیاتی قرار دارد و با تشکیل یک کمیته ویژه در این شرکت، مخازن دیگر نیز با سرعت عملیاتی و وارد مدار می شوند تا اختلالی در ذخیره سازی و برنامه تولید نفت صورت نگیرد.
آتش سوزی مخازن ذخیره پایانه نفتی خارک ساعت هفت صبح روزشنبه هفته پیش (٩ آبانماه) بر اثر برخورد صاعقه به محل خروج گاز همراه نفت روی سقف مخازن رخ داد که با تلاش کارکنان شرکت پایانه های نفتی ایران در کمتر از سه ساعت اطفا شد.
جزیره خارگ از توابع شهرستان بوشهر بزرگترین پایانه صادرات نفت کشور است که در فاصله 57 کیلومتری شمال غرب بوشهر در آبهای خلیج فارس واقع است./ایرنا

ایران قطب تعمیر دکل‎های نفتی خلیج فارس می‎شود

قطب جدید تعمیر و نگهداری دکل‎های حفاری میادین دریایی نفت وگاز خلیج فارس در بندرعباس در حال شکل‎گیری است.

مدیر عامل شرکت مبین سازه گستر خلیج فارس گفت:با شروع و انجام تعمیرات اساسی دکل‎های حفاری دریایی در داخل کشور، ایران به قطب تعمیر دکل ها در خلیج فارس تبدیل می شود.

بابک عباسپور در گفت و گو با مارین تایمز با اشاره به توسعه صنایع مرتبط با فراساحل در کشور گفت: باید تلاش کنیم که در حوزه فراساحل، بازارهای جدیدی برای خود تعریف و کار در حوزه های جدید را آغاز کنیم.

مدیر عامل شرکت مبین سازه گستر خلیج فارس (شرکت تابعه  ایزوایکو) اظهار داشت: با توجه به سکوهای جدیدی که در خلیج فارس در حال ساخت است، بازار بزرگی برای تعمیر و نگهداری سکوهای نفتی و گازی شکل خواهد گرفت.

وی با اشاره به تجربیات شرکت‎های ایرانی در تعمیرات دکل‎های حفاری دریایی، خاطر نشان کرد: با توجه به تجربه ایزوایکو و برخی شرکت‎ها برای تعمیرات دکل ها، می‎توان گفت که هاب و قطب جدید تعمیر و نگهداری دکل‎های حفاری میادین دریایی نفت وگاز خلیج فارس در بندرعباس در حال شکل گیری است.

عباسپور با اشاره به بومی سازی صنعت فراساحل در کشور، گفت: وزارت نفت در دهه 70 می خواست که صنعت فراساحل را در کشور بومی کند و در نهایت توانست این هدف را محقق کند؛ هر چند که در طی این مسیر با سختی های مختلفی روبرو شدیم.

وی افزود: زمانی که کار در بخش فراساحل را شروع کردیم،پروژه های ابتدایی ما گران و زمان‎بر بودند، اما به تدریج توانستیم کار خود را ارتقا داده و موفقیت‎های خوبی را در این زمینه به دست آوریم .

مدیر عامل شرکت مبین سازه گستر خاطرنشان کرد:در صورت حمایت‎های کافی قادر خواهیم بود که در صنعت کشتی‎سازی نیز به خودکفایی برسیم.

پیش از این برای تعمیرات اساسی  دکل‎های دریایی، باید این دکل ها به امارات و دبی منتقل می شد که با هزینه بالایی، عملیات تعمیرات آنها انجام می شد. اما با تعمیرات دکل‎ها در داخل کشور، دیگر نیازی به انتقال این دکل‎ها به امارات وجود ندارد.

تعمیرات دکل‎ها در داخل کشور، علاوه بر کاهش هزینه، باعث صرفه‎جویی در زمان نیز شده و موجب می‎شود که دکل‎های حفاری، چند هفته زودتر کار خود را از سربگیرند.

همدردی دانشجویان دانشگاه ازاد خارگ با بازماندگان حوادث تروریستی

حوادث تروریستی و کشته و مجروح شدن تعداد زیادی از مردم بیگناه درفرانسه( پاریس) و لبنان(بیروت)موجب تاثر و اندوه فراوان گردید.

انجمن علمی ناوبری دانشگاه ازاد اسلامی واحد خارگ اینگونه جنایات ضد بشری را شدیدا محکوم کرده و به ملت های سوگوار و دولت های لبنان و فرانسه  تسلیت می گوید.


درباره سایت
  • انجمن علمی دریانوردی دانشگاه آزاد خارگ یک انجمن علمی دانشجویی است که زیر نظر دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دریایی خارگ فعالیت میکند.
    این انجمن می کوشد تا در معرفی رشته دریانوردی (ناوبری) و پیشرفت و توسعه این رشته نقشی را ایفا کند.
    در راستای بهبود عملکرد این وبلاگ منتظر نظرات، پشنهادات و انتقادات شما کاربران گرامی هستیم.

    موفق و سربلند باشید.

امکانات سایت

تصاویر منتخب

انجمن علمی ناوبری دانشگاه آزاد اسلامى واحد خارگ

Marine Scientific Society of Kharg Maritime College