تبلیغات
انجمن علمی ناوبری دانشگاه آزاد اسلامى واحد خارگ - مطالب آذر 1394

برگزاری جلسه مشاوره درسی و غیر درسی توسط کاپیتان اسدپور

استاد محترم کاپیتان اسدپور جلسه پرسش و پاسخ درسی و غیر درسی برای دانشجویان  برگزار کردند که با استقبال دانشجویان مواجه شد و  بسیاری از نقاط مبهم برای دانشجویان بر طرف و در تصمیم گیری برای اینده به ان ها کمک شد .


پیشنهاد تشکیل صندوق حمایت از خانواده دریانوردان ربوده‎شده

شایسته است یک صندوق حمایتی در قالب هیات امنایی تشکیل و به دست معتمدان سپرده شود تا از محل آن، وام‎هایی به خانواده‎های دریانوردان ربوده شده به صورت عام اختصاص یابد.

عضو انجمن صنفی کارگری دریانوردان ایران با اشاره به طرح پیشنهادی حمایت از خانواده دریانوردان گرفتار در اسارت دزدان دریایی سومالی می‎گوید:شایسته است که یک صندوق حمایتی در قالب هیات امنایی تشکیل و به دست معتمدان سپرده شود تا از محل آن،وام‎هایی به خانواده‎های دریانوردان خسارتدیده از ربودن شناورها توسط دزدان دریایی به صورت عام اختصاص یابد تا شاید گره‌ای از مشکلات آنها باز شود.

به گزارش مارینتایمز، بر اساس نامه رسمی یکی از وزرای مهم کابینه به مسوولان ارشد نهاد ریاست جمهوری، درخواست شده است با توجه به وصول گزارش‌ها و بررسی‌های صورت‌گرفته، هیأت دولت برای تصویب طرحی برای کمک به قربانیان و خانواده‌های خسارت‌دیده بر اثر سرقت لنج‌ها و شناورها توسط دزدان دریایی در مناطقی چون سومالی اقدام کند.

در همین راستا، عضو انجمن صنفی کارگری دریانوردان ایران در گفتوگو با خبرنگار مارینتایمز گفت: اگر چنین طرحی در هیات دولت تصویب شود و به اجرا درآید می‎تواند موجب دلگرمی و اطمینانخاطر چه از لحاظ مادی و چه از لحاظ معنوی برای دریانوردان و خانواده‎های محترم آنها باشد.

کاپیتان پرویز طوبائی در ادامه با ارائه پیشنهاد تشکیل یک صندوق حمایتی برای دریانوردان خسارتدیده از ربودن شناورها توسط دزدان دریایی اظهار کرد: همه دریانوردان عزیزی که به بند دزدان دریایی گرفتار می‎شوند برای کار و به منظور کسب رزق حلال راهی دریا شده‎اند، بنابراین زمانی که گرفتار دزدان دریایی می‎شوند خانواده‎های آنها با شرایط سخت و دشواری مواجه میشوند.

وی تاکیدکرد: به همین دلیل شایسته است که یک صندوق حمایتی در قالب هیات امنایی تشکیل و به دست معتمدان سپرده شود تا از محل آن، وام‎هایی به خانواده‎های این دریانوردان عزیز به صورت عام اختصاص یابد تا شاید گره‌ای از مشکلات آنها باز شود.

عضو انجمن صنفی کارگری دریانوردان ایران افزود: به همین دلیل بسیار شایسته و بجا است که نهادهای دولتی از جمله سازمان بنادر ودریانوردی، سازمان شیلات، شرکت‎های کشتیرانی و دیگر نهادها و سازمان‎هایی که در حوزه دریا فعال هستند سالانه ، وجهی را به این صندوق به صورت هدیه و یا سهم واریز کنند تا بتوان توسط آن مشکلی را از مشکلات خانواده‎های دریانوردان آسیب دیده باز کرد.

وی تصریح کرد: علاوه بر آن اگر موجودی و سقف اعتبار این صندوق به حد نصاب بالایی برسد می‎توان به جز دریانوردانی که گرفتار دزدان دریایی می‎شوند، دیگر دریانوردانی را که در کشتی‎ها و در حین کار نیز دچار سانحه می‎شوند، پوشش داد.

طوبایی خاطرشان کرد: وام‎هایی که از این صندوق به خانواده‎های دریانوردان آسیب دیده تعلق می‎گیرد می‎تواند بلاعوض و یا با بازپرداخت طولانی مدت باشد که این عزیزان توان بازپرداخت آن را داشته باشند.

به گفته این مقام مسوول در انجمن صنفی کارگری دریانوردان ایران، تسهیلات این صندوق باید به صورت عام اختصاص یابد زیرا اگر به صورت گزینشی و خاص باشد مشکلات متعددی را ایجاد خواهد کرد.

طوبائی با اشاره به اینکه ما در انجمن صنفی کارگری دریانوردان ایران از قبل نیت و قصد انجام چنین کار خیری را داشتیم، گفت: اما متاسفانه از آنجایی که ما یک NGO خصوصی حساب می‎شویم توان راه‎اندازی چنین صندوقی را نداریم اما نهادهای دولتی و بعضی نهادهای خصوصی همچون کشتیرانی‎ها به راحتی می‎توانند در صورت راه‎اندازی این صندوق به آن کمک کنند.

وی افزود: حتی اگر هیات دولت چنین کاری را انجام ندهد سازمان های مربوط به حوزه دریا می‎توانند با همکاری، چنین کاری را به صورت خصوصی اجرایی کنند.

ایران بزرگترین سازنده سکوهای نفتی در خاورمیانه

مجری ساخت سکوهای فاز 14 پارس جنوبی می‎گوید:هم اکنون،برنامه ساخت همزمان 10 سکوی نفتی در حال انجام است که رکوردی بی‎نظیر در منطقه به شمار می‎رود.

مجری ساخت سکوهای فاز 14 پارس جنوبی گفت:ایران بزرگترین سازنده سکوهای نفتی در خاورمیانه بوده و قادر است که این ظرفیت را به سایر کشورهای منطقه صادر کند.



کامران مهردادی در گفت وگو با خبرنگار مارین تایمز ، اظهار داشت:هم اکنون، برنامه ساخت همزمان 10 سکوی نفتی در حال انجام است که رکوردی بی نظیر در منطقه به شمار می‎رود.

این مقام مسوول در  شرکت مجتمع کشتی‎سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو( با بیان اینکه شرکت‎های ایرانی  در سال‎های گذشته تجربه‎های زیادی را کسب کرده اند، که در گذشته قابل تصور نبود، ادامه داد: پیش از این شرکت‎های ایرانی جرات نزدیک شدن به نصب و راه‎اندازی سکوهای گازی دریایی را نداشتند.

مجری ساخت سکوهای فاز 14 پارس جنوبی اضافه کرد: شرکت‎های ایرانی در حال حاضر به دنبال ساخت پیچیده ترین سکوهای هستند و حتی شناورهای تخصصی این بخش را نیز تولید می‎کنند.

مهردادی همچنین به آخرین وضعیت ساخت چهار سکوی فاز 14 پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: سکوهای فاز 14 بیش از 70 درصد پیشرفت دارند و در ماه‎های آینده تکمیل خواهند شد.

وی اظهار داشت: علاوه برسکوهای فاز 14 پارس جنوبی، سکوهای میادین نفتی هنگام و هندیجان نیز در این شرکت در حال ساخت است.

مهردادی با اشاره به توانایی ساخت انواع سکوی دریایی،اضافه کرد:در حال حاضر محدودیتی در ساخت سکوها وجود ندارد و سکوهایی با تناژ مختلف ساخته می شوند.

این مقام مسئول شرکت مجتمع کشتی‎سازی و صنایع فراساحل ایران خاطر نشان کرد: ما پس از رفع نیازهای داخل در پی صادر کردن ظرفیت های های موجود در کشور هستیم.

برگزاری کارگاه آشنایی با بهینه‎سازی مصرف سوخت کشتی‎ها در همایش صنایع دریایی


شرکت ملی نفتکش ایران به منظور آشنایی صنایع دریانوردی و دریایی ایران با روش‎های بهینه‎سازی وکاهش مصرف سوخت‎کشتی‎ها، یک کارگاه آموزشی را در هفدهمین همایش صنایع دریایی برگزار می‎کند.
رییس پروژههای طراحی و ساخت شرکت ملی نفتکش ایران از برگزاری کارگاه آموزشی آشنایی با روشهای بهینهسازی و کاهش مصرف سوخت کشتیها در هفدهمین همایش صنایع دریایی خبر داد و گفت: این شرکت به عنوان یکی از شرکتهای پیشرو در حفظ محیط زیست در راستای اجرای موثر الزامات بین‏المللی،بهینهسازی مصرف سوخت و افزایش سازگاری کشتیهای ناوگان خود را  با محیط زیست در دستور کار قرار داده است .

کاپیتان محمد رشدی در گفتگو با خبرنگار مارین تایمز گفت:حمل و نقل دریایی 2.7 تا 3.3 درصد از مجموع گازهای گلخانهای جهان را تولید میکند که در این راستا بروز رسانی مقررات ناظر به آلودگی هوای ناشی از صنعت کشتیرانی در کمیته حفاظت از محیط زیست دریایی سازمان بینالمللی دریانوردی، مورد پیگیری قرار میگیرد و نهایتا به ضمائم کنوانسیون مارپل افزوده شده و ادامه خواهد داشت.

وی افزود:در این خصوص میتوان به ضمیمه VI این کنوانسیون که در سال 2005 لازم الاجرا شده و به موضوع آلودگی هوای ناشی از کشتیها پرداخته است، اشاره کرد.

رییس پروژههای طراحی و ساخت شرکت ملی نفتکش با بیان اینکه این ضمیمه، محدودیتهایی را برای گازهای خروجی از کشتیها شامل اکسید نیتروژن، دی اکسید سولفور، ترکیبات ناپایدار معدنی و سایر ضایعات که به لایه اوزن صدمه میزند، در نظر گرفته است، گفت: البته در این کنوانسیون موضوع گاز دی اکسید کربن دیده نشده است ضمن اینکه میزان انتشار اکسید نیتروژن و دی اکسیدسولفور به کیفیت سوخت مصرفی کشتیها بستگی دارد.

کاپیتان رشدی با بیان اینکه صنعت کشتیرانی از جمله اولین صنایع است که با استراتژی کاهش گاز دی اکسید کربن موافقت کرده است، به شاخص Energy Efficiency Design Index اشاره کرد و افزود: براساس شاخص طراحی کارایی انرژی (EEDI) نیاز به ساخت کشتیهای جدید با دارابودن حداکثرکارایی انرژی است.

رئیس پروژههای طراحی و ساخت شرکت ملی نفتکش ایران افزود: رعایت این شاخص و استانداردهای مربوط به آن باعث خواهد شد که در نهایت مصرف سوخت کشتیها به میزان 20 تا 25 درصد کاهش یابد که متعاقب آن تولید گازهای گلخانه ای در این صنعت به میزان چشمگیری کاهش خواهد یافت.

کاپیتان رشدی افزود: شاخص EEDI یک ابزار اجباری راندمان مصرف سوخت در مرحله طراحی کشتیها است به طوری که کلیه کشتیهای ساخته شده از یک مقطع زمانی به بعد، ملزم به انطباق با حداقل استاندارد راندمان سوخت میشوند.

رییس پروژههای طراحی و ساخت شرکت ملی نفتکش ایران گفت:با بهبود این حداقل استانداردها با گذشت زمان، انتظار می رود به تدریج کشتیهایی با راندمان بالاتر جایگزین کشتیهای قدیمی شود به گونهای که تا سال 2030 اجباری شدن شاخص EEDI منجر به کاهش گازهای گلخانه ای متصاعد از کشتی‎ها به میزان 10 تا 20 درصد نسبت به متوسط پیش‏‎بینیهای معمول انجام شده، شود.

کاپیتان رشدی ادامه داد:شرکت ملی نفتکش ایران در این راستا و به منظور آشنایی صنایع دریانوردی و دریایی ایران با استاندارد EEDI و روشهای بهینهسازی وکاهش مصرف سوختکشتیها، یک کارگاه آموزشی را در هفدهمین همایش صنایع دریایی برگزار خواهد کرد.

وی با اشاره به جدیت و اهتمام شرکت ملی نفتکش ایران در حفظ محیط زیست و اجرای موثر الزامات زیست محیطی گفت:این شرکت به عنوان یکی از شرکتهای پیشرو در حفظ محیط زیست در راستای اجرای الزامات بینالمللی، بهینهسازی مصرف سوخت و افزایش سازگاری سیستمهای رانش کشتیهای خود را با محیط زیست  در دستور کار قرار داده است ضمن اینکه در برنامههای توسعه آتی خود، تجهیز ناوگان به اکوشیپ و کشتیهای دوستدار محیط زیست را نیز پیشبینی کرده است.

هفدهمین همایش صنایع دریایی و نمایشگاه بین المللی دریایی و دریانوردی ایران اول تا چهارم دی ماه در جزیره کیش برگزار می‎شود

آمار حادثه غرق کشتی اندونزیایی افزایش یافت

پس از سرگردانی بسیاری از مسافران کشتی مسافری اندونزی در آب های این کشور شمار نجات یافتگان به 39 نفر افزایش یافت.
به گزارش گروه بین الملل مانا، در طول عملیات جستجو و نجات، جسد یک نفر دیگر پیدا شد که آمار کشته شدگان این حادثه را به سه تن افزایش داد.
هنوز از سرگذشت 80 نفر دیگر از مسافران کشتی مسافری اندونزی خبری در دست نیست. جمع کل مسافران این کشتی 110 نفر شامل 14 کودک و 12 پرسنل کشتی اعلام شده است.
طبق خبر قبلی، کشتی مسافری پس از گرفتار شدن در امواجی به طول سه متر در مسیر خود از خلیج بون به سیوا در جنوب شرق سولاوسی غرق شد. شش قایق نجات به منطقه اعزام شدند. در جریان این حادثه ماهیگیریان نیز موفق به نجات چهار نفر شدند و 35 نفر دیگر نیز توسط گارد ساحلی اندونزی نجات پیدا کردند.
عملیات جستجو و نجات برای 80 مسافر دیگر این کشتی ادامه دارد.
شایان ذکر است هفته گذشته شاهد برخورد و غرق کشتی باری حامل 560 تن سوخت با یک کشتی حمل مواد نفتی در آب های اندونزی در نزدیکی جزیره باتام بودیم.

خطوط دریایی حمل LNG ادغام می‎شوند

حمل و نقل دریایی LNG روزگاری به عنوان روزنه امید صنعت جهانی کشتیرانی تلقی می‎شد، صنعتی که بدترین شرایط خود در 30 سال گذشته را تجربه می کرد.

شرکت‎های کشتیرانی که با عبور از میان دریاها گاز طبیعی مایع شده (LNG) را درون تانکرهای عظیم به بازارهای مقصد تحویل می‎دهند،به احتمال زیاد با موجی از ادغام و فروش دارایی‎ها روبرو خواهند شد زیرا که نرخ حمل و نقل دریایی LNG کاهش یافته است،ظرفیت ناوگان دریایی بالا رفته اما تقاضا چندان بالا نیست.

به گزارش گروه بین‎الملل مارین تایمز، شرکت‎هایی که بتوانند از تغییر و تحول های بازار LNG، یکی از بخش های کلیدی صنعت کشتیرانی، به سلامت عبور کنند، خواهند توانست برای استفاده از پروژه های LNG که انتظار می‎رود تا پایان سال آینده وارد مدار شوند، جایگاه خود را تثبیت نمایند.

اندرو بریدسون، مدیر توسعه تجارت در موسسه مشاوره دریایی BMT Asia Pacific، گفت: "من در آینده ادغام‎ها و ترکیب های شرکتی بیشتری را پیش بینی می‎کنم، اتحادهای بیشتری شکل می‎گیرد و سرمایه گذاری‎های مشترک زیادتری با سخت‎تر شدن شرایط شاهد خواهیم بود."

وی ادامه داد: "این اتفاق چیز بدی نیست، ترکیب شرکت‎های در حال شکست را از بازار خارج می‎کند و موجب خروج ظرفیت قدیمی ناوگان می‎شود."

حمل و نقل دریایی LNG روزگاری به عنوان روزنه امید صنعت جهانی کشتیرانی تلقی می‎شد، صنعتی که بدترین شرایط خود در 30 سال گذشته را تجربه می کرد. اما نرخ حمل و نقل محموله‎های گازی از سال 2014 تاکنون به نصف کاهش یافته است که دلیل آن کاهش اشتهای کشورهای مصرف کننده LNG مانند چین و کره جنوبی به دلیل رکود اقتصادی آنهاست. این در حالی است که انتظار می‎رود که ظرفیت ناوگان جهان حمل LNG بین سال‎های 2015 تا 2017 میلادی سالانه 10 درصد رشد کند.

نرخ اجاره مقطعی یک فروند کشتی LNGبر با ظرفیت 160 هزار مترمکعب، هم اکنون نزدیک به 32 هزار دلار در روز است. این نرخ در سال 2014 نزدیک به 72 هزار و در سال 2013 بیش از 100 هزار دلار بود.

به عقیده کارشناسان هر فروند کشتی حمل LNG باید در روز بین 60 تا 80 هزار دلار درآمد داشته باشد تا بتواند از پس مخارج عملیاتی و هزینه های خود بر بیاید.

تحلیلگران پیش بینی می‎کنند که تعدادی از کشتیرانی‎های فعال در زمینه LNG برای پشت سر گذاشتن این شرایط با یکدیگر ادغام شوند، برخی از آنها دارایی‎های خود را واگذار می‎کنند، و برخی دیگر در پروژه ها به طور مشترک با یکدیگر سرمایه گذاری می‎کنند.

هم اکنون تعدادی از شرکت‎های کوچکتر این حوزه مانند شرکت آمریکایی Excelerate Energy، یا Awilco نروژ پیشنهادهایی را برای واگذاری دریافت کرده‎اند و یا اینکه آغاز به فروش کشتی‎های قدیمی‎تر خود کرده اند.

در همین حال، شرکت‎های Golar LNG، Dynagas، و GasLog با راه اندازی گروه بازاریابی شناور به نام Cool Pool با 12  فروند کشتی حمل LNG در ماه اکتبر 2015 سعی کرده اند که هزینه‎های عملیاتی خود را کاهش دهند و از سقوط بیشتر نرخ حمل محموله های گازی جلوگیری کنند.

از سوی دیگر، شرکت رویال هلند با نهایی کردن توافق جذب شرکت BG Group به ارزش 70 میلیارد دلار، ناوگانی با 70 فروند کشتی حمل LNG به وجود خواهد آورد که یکی از بزرگترین ناوگان های این حوزه است. این ناوگان جدید قابل رقابت با ناوگان گازی نیپون، و میتسویی ژاپن است.

رونق گردشگری با راه اندازی تور غواصی به کشتی رافائل

رونق گردشگری با راه اندازی تور غواصی به کشتی رافائل
راه اندازی تور غواصی ویژه کشتی رافائل نیازمند حضور بخش خصوصی است تا بتواند از این موقعیت منحصر به فرد موجود در خلیج فارس، نهایت استفاده را برای بهره برداری اقتصادی در زمینه گردشگری دریایی انجام دهد.
معاون سرمایه گذاری و گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: استان بوشهر با در اختیار داشتن بخش عظیمی از سواحل خلیج فارس از پتانسیل بسیار بالایی در خصوص توسعه گردشگری دریایی برخوردار است.
ناصر امیرزاده ادامه داد: متاسفانه طی سالهای گذشته هیچ گونه اقدام عملی که باعث شود آنچنان که شایسته است گردشگری دریایی در استان بوشهر رونق یابد، اتفاق نیافتاده است.
وی از تلاش های اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر برای انجام برنامه ریزیهای دقیق در راستای توسعه گردشگری دریایی این استان خبر داد.
به گفته این مقام مسئول در استان بوشهر، همچنین استانداری بوشهر نیز اقدامات در دست انجامی برای توسعه گردشگری ساحلی و دریایی دارد که از مهمترین آنها می توان به ساخت دهکده ساحلی گردشگری بوشهر اشاره کرد.
وی در ادامه بیان کرد: وجود جزیره خارگ در استان بوشهر قابلیت بزرگی برای توسعه گردشگری استان محسوب می شود که امیدواریم با راه اندازی تورهای گردشگری به این جزیره بتوانیم از این پتانسیل بزرگ گردشگری موجود در خلیج فارس در راستای توسعه گردشگری دریایی بوشهر بهره مند شویم.
معاون سرمایه گذاری و گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر، اذعان داشت: در آبهای استان بوشهر مناطق حفاظت شده دریایی بسیاری وجود دارد که می توان با فراهم کردن شرایط بازدید گردشگران از آنها با نظارت محیط زیست، گردشگری دریایی را رونق بخشید.
به گفته این مقام مسئول در استان بوشهر، سواحل زیبای نای بند در منطقه عسلویه هم اکنون به یکی از کانون های بزرگ جذب گردشگر استان بوشهر تبدیل شده است.
وی بیان کرد: در ایام پیک تعطیلات گردشگران زیادی وارد نای بند می شوند و با برپایی کمپنیگ چند روزی را در سواحل زیبای آن سپری می کنند.
امیرزاده در ادامه گفته های خود اضافه کرد: با رایزنی هایی که اخیراً با مسئولان پتروشیمی فعال در عسلویه صورت گرفته است، قرار است به زودی خط کشتیرانی تفریحی از مقصد عسلویه به جزایر خلیج فارس از جمله کیش و قشم برگزار شود.
وی با اشاره به اینکه این امر مهم با سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام خواهد شد، بیان کرد: با راه اندازی این خط کشتیرانی شرایط مناسبی برای ترددهای دریایی به صورت تفریحی در آبهای خلیج فارس فراهم می شود.
معاون سرمایه گذاری و گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر همچنین یادآور شد: بندر گناوه با داشتن جاذبه های منحصر به فرد نیز به عنوان یکی از مهمترین جاذبه های استان بوشهر مطرح است و گردشگران زیادی را به خصوص از استانهای همجوار سالانه به خود جذب می کند.
وی در ادامه سخنان خود کشتی رافائل را یکی از پتانسیل های گردشگری دریایی استان بوشهر عنوان کرد که متاسفانه بدون استفاده و بهره برداری اقتصادی به حال خود رها شده است.
امیرزاده با بیان اینکه این کشتی به زیستگاه آبزیان منحصر به فرد خلیج فارس تبدیل شده است، گفت: می توان شرایطی را فراهم کرد تا گردشگران را برای غواصی به این کشتی زیبا انتقال داد.
وی اظهار داشت: راه اندازی تور غواصی ویژه کشتی رافائل نیازمند حضور بخش خصوصی است تا بتواند از این موقعیت ویژه نهایت استفاده را برای بهره برداری اقتصادی در زمینه گردشگری دریایی انجام دهد.
وی تاکید کرد: بدون شک راه اندازی تور غواصی ویژه گردشگران به کشتی رافائل که در آبهای ساحلی بوشهر واقع شده، بسیار مورد استقبال گردشگران قرار خواهد گرفت.
به گفته وی، فاصله کشتی رافائل از ساحل بوشهر حدود دو کیلومتر است و در عمق هفت متری واقع شده است.

اموزش دریایی رونق می گیرد

با لغو تحریم‎ها
مدیرعامل موسسه علوم دریایی نفتکش پارس گفت:در راستای اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‎ها ، با کشورهایی اروپایی ،آفریقایی و آسیایی در زمینه آموزش‎های دریایی مذاکره شده که این مذاکرات در حال پیگیری است.

مدیرعامل موسسه علوم دریایی نفتکش پارس درباره اقدامات آموزشی این موسسه در سال جاری گفت: دوره‎های آموزشی این موسسه در سال جاری شامل 141.730 نفر/ ساعت دوره بوده که منجر به صدور 2160 گواهینامه شده است.

مهندس اسحاق علی میر در رابطه با جذب نیروی دریانورد نیز گفت:در سال جاری و تاکنون تعداد 303 نفر دریانورد در رده‎های گوناگون دریایی جذب شده که بصورت مستمر در 400 سفر دریایی بر روی ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران انجام وظیفه کرده اند.

مدیرعامل موسسه علوم دریایی نفتکش پارس درباره آموزش و جذب نیروی مورد نیاز سایر ارگان‎ها نیز گفت: در سال گذشته تعداد 368 نفر آزاد در آموزشهای این مؤسسه شرکت کرده و گواهینامه‎های مربوطه را دریافت کرده‎اند که بیشترین گواهینامه‎ها مربوط به آشنایی با تانکرهای مواد نفتی و شیمیایی و همچنین آگاهی امنیتی دریانوردان با وظایف امنیتی تعیین شده، و همچنین مربوط به صنایع نفت و گاز بوده است.

مذاکره با کشورهای اروپایی ،آفریقایی و آسیایی

مدیرعامل موسسه علوم دریایی نفتکش پارس درباره مذاکرات موسسه علوم دریایی نفتکش پارس با کشورهای دیگر و محور این مذاکرات هم  افزود: با توجه به اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‎ها ،با کشورهایی همچون بنگلادش و هند در رابطه با آموزش نیروی دریانورد مذاکراتی انجام گرفته که این مذاکرات در حال پیگیری است علاوه براین با کشورهایی مانند آلمان و آفریقای جنوبی هم مذاکراتی صورت گرفته که به مرحله عملیاتی نزدیک شده است.

وی  در خصوص برنامه موسسه علوم دریایی نفتکش پارس برای ارتقاء توان تجهیزاتی مرکز آموزش تخصصهای دریایی محمودآباد نیز اظهار داشت:خرید انواع تجهیزات براساس قوانین ملی و بین المللی و همچنین نیازمندهای STCW-2010 مد نظر بوده و بصورت تفکیک شده در اختیار مدیران شرکت ملی نفتکش ایران قرار گرفته است که بزودی نتایج آن اعلام می شود.

میر درباره اثر لغو تحریمها در زمینه خرید تامین تجهیزات آموزشی دریایی و مشکلات موجود در این زمینه نیز اظهار کرد:در حال حاضر با توجه به تحریم‎های غیر منصفانه، امکان بروز رسانی تجهیزات و سیمیلاتورهای فعلی وجود نداشته و یا به سختی انجام می‎گیرد این در حالی است که در صورت برداشته شدن تحریم‎ها امکان تجهیز کارگاه‎ها و سیمیلاتورها به آخرین نرم‎افزارهای عملیاتی امکان پذیر خواهد شد.

میر همچنین در مورد برنامه‎های موسسه علوم دریایی نفتکش پارس در پساتحریم نیز اضافه کرد:این موسسه گسترش فعالیت‎های آموزشی و برنامه‎ریزی جهت تامین نیازهای آموزشی شرکت‎های دریانوردی و فراساحلی تابع نفت و غیره را بطور گسترده در برنامه آتی خود دارد.

وی درخصوص چشم‎انداز آموزش‎های دریایی در کشور و فعالیت موسسات آموزشی دریایی در پساتحریم نیز گفت: در صورت برداشته شدن تحریم‎ها امکان آموزش و تامین نیروی مورد نظر ناوگان‎های تجاری غیر ایرانی میسر و همچنین آموزش دریانوردان دیگر کشورها در مراکز آموزش ایران امکان‎پذیر خواهد شد و بدین وسیله اقتدار جمهوری اسلامی ایران و همچنین نقش مؤسسات آموزشی  کشور در این زمینه پررنگ تر خواهد شد زیرا از امکانات و تجهیزات استاندارد بیشتری برخوردار می شوند.


تدابیری که باید در پساتحریم در زمینه آموزش‎های دریایی اتخاذ شود

مدیرعامل موسسه علوم دریایی نفتکش پارس درباره تدابیری که باید در پساتحریم در زمینه آموزش‎های دریایی اتخاذ شود نیز اظهار کرد: در نظر گرفتن رشته‎های دریانوردی به مانند دیگر رشته‎های وزارت علوم و تخصیص یارانه به منظور حمایت از بخش خصوصی و کاهش هزینه‎های تحمیلی به متقاضیان جویای کار دریایی که تاکنون بسیار کمرنگ بوده است از اقداماتی است که باید در پساتحریم مورد توجه قرار گیرد.

میر گفت: تسهیل در بحث معافیت تحصیلی در حوزه نظام وظیفه برای این گروه از متقاضیان بمنظور حمایت آنان و همچنین ایجاد انگیزه برای انتخاب  کار و شغل دریایی که چندان شفاف نبوده و بصورت مشروط موافقت شده ، از دیگر مواردی است که باید در پساتحریم اجرایی شود.

وی  افزود :از دیگر مواردی که باید به آن توجه شود برداشتن حقوق و عوارض گمرکی در خرید و واردات تجهیزات کمک آموزش دریایی ویژه سیمیلاتور است که در این خصوص تاکنون هیچگونه اقدام لازمی صورت نگرفته است.

اختصاص سهمیه معافیت از سربازی به ارگان‎های دریایی

مدیرعامل موسسه علوم دریایی نفتکش پارس در خصوص آخرین اقدامات انجام شده برای معافیت دانشجویان رشته‎های دریانوردی از خدمت نظام وظیفه نیز یادآور شد:آخرین اقدامات انجام شده در رابطه با معافیت حوزه نظام وظیفه آن دسته از علاقمندان کار در دریا توسط دولت سهمیه‎ای از سوی حوزه مربوطه به ارگانهای دریایی در حد امکان اختصاص یافته است، که امید است سهمیه مذکور افزایش یابد و به بخش خصوصی نیز تسری یابد.

وی اضافه کرد:البته بیشترین درصد این سهمیه به مراکز آموزشی نهادهای نظامی تعلق گرفته است حال آنکه مراکز آموزش ارگان‎های غیر نظامی در تربیت نیروی انسانی کادر دریا همیشه موفق‎تر عمل کرده اند. البته به صورت آزاد و در صورتی که تمامی مراکز آموزشی به یک چشم دیده شوند باز هم این موفقیت همچون گذشته نصیب مراکز آموزشی ارگانهای غیر نظامی خواهد شد.

اتش سوزی در پتروشیمی مارون

واحد HD مجتمع پتروشیمی مارون واقع در منطقه ویژه صنعتی ماهشهر حدود ساعت 21 شب گذشته (27 آذرماه) دچار آتش‌سوزی شد.

فرماندار ماهشهر از مهار آتش‌سوزی در واحد HD مجتمع پتروشیمی مارون در ماهشهر خبر داد.

به گزارش مارین تایمز ، منصور قمر  اظهار کرد: واحد HD مجتمع پتروشیمی مارون واقع در منطقه ویژه صنعتی ماهشهر حدود ساعت 21 شب گذشته (27 آذرماه) دچار آتش‌سوزی شد که در جریان این حادثه سه نفر از کارگران این مجتمع مصدوم شدند.

وی افزود: این آتش‌سوزی دو ساعت پس از وقوع حادثه مهار شد.

قمر ادامه داد: مصدومان این حادثه که دچار جراحات سطحی شده‌اند، به بیمارستان نفت ماهشهر انتقال یافتند و اکنون تحت درمان هستند. حال عمومی این کارگران خوب گزارش شده است.

روسیه از کشتی های ترکیه برای عملیات در سوریه استفاده می کند

دولت روسیه از بکارگیری یک فروند فله بر متعلق به ترکیه که پیش از این به دلیل به گل نشستن در آب های روسیه ثابت مانده بود برای انجام عملیات در روسیه خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل مانا، این کشتی که ابتدا متعلق به یک شرکت اوکراینی بود به قیمت 300 هزار دلار به یک شرکت ترکیه ای فروخته شد و سپس با خرید این کشتی توسط دولت روسیه، این کشتی از نیروی دریایی روسیه سر در آورد. 
براساس گفته های برخی منابع آگاه پیش از ایجاد تنش در اواخرسپتامبر میان روسیه و ترکیه، کشور روسیه تاکنون دست کم چهار فروند کشتی را از ترکیه خریداری کرده است.
این کشتی ها هم اکنون با نامهای جدید روسی در نیروی دریایی روسیه فعالیت می کنند و به عنوان ناوگان تدارکات نیروی دریایی این کشور به کار گرفته می شوند. 
از سوی دیگر منابع ترکیه ای از خرید شش یا هفت فروند کشتی در ماه سپتامبر از سوی شرکت روسیه خبر دادند.
گفته می شود ناوگان کشتی های جنگی روسیه برای انجام عملیات در سوریه نیاز به کشتی های تدارکاتی جهت رساندن غذا، سوخت، مهمات و سلاح های کوچک دارند که بخشی از این نیاز توسط خرید کشتی های باری از ترکیه مرتفع شده است.
شایان ذکر است، طرف ترکیه ای از تصمیم روسیه برای به کارگیری این کشتی ها در نیروی دریایی این کشور در سوریه اظهار بی اطلاعی کردند.

تجلیل از اعضای هیات موسس، کاپیتان‌های نمونه فارغ‌التحصیل و دانشجویان ممتاز

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خارگ، مهندس یاسر هاشمی در مراسم بزرگداشت روز دانشجو که به میزبانی واحد خارگ برگزار شد با ابزار خوشحالی از حضور در جمع دانشجویان و مسئولان جزیره خارگ گفت: امروز برای من یک فرصت خاص، استثنایی و افتخاری بزرگ است که در ?? آذر (که به عنوان یک روز مهم برای یک قشر مطالبه‌گر شناخته می‌شود) در یکی از استراتژیک‌ترین نقاط دنیا و در خلیج همیشه فارس ایران عزیزمان حضور دارم.

وی با تشریح اهمیت استراتژیک این جزیره افزود: ما باید خلیج فارس را نقطه‌ای بدانیم که با قدرت آن توانایی مدیریت جهان را داریم. این نقطه به تنهایی قدرت استراتژیک مار را در منطقه بالا می‌برد. این نقطه بیشترین و بالا‌ترین قدرت چانه‌زنی در منطقه و جهان در اختیار دنیا ایجاد می‌کند. کوچک‌ترین تغییرات در شاخص‌های سیاسی و امنیتی و اقتصادی در خلیج فارس بزرگ‌ترین شاخص‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی را در دنیا ایجاد می‌کند. ما امروز در نقطه مهمی در دنیا قرار داریم.

هاشمی ادامه داد: شاید مهم‌ترین مطالبه‌ای که دانشجو حق دارد در این منطقه مطرح کند، این است آیا ما حق خلیج فارس را ادا کرده‌ایم یا خیر. آیا این فرصتی که خداوند طبیعت و تاریخ پیشینیان در اختیار ما گذاشتند به درستی هدایت کرده‌ایم و به درستی حفظ کرده و بهره برده‌ایم؟


رئیس دفتر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با انتقاد از تلاش‌ها برای تحریف نام و پیشینه تاریخی خلیج فارس تصریح کرد: توقع این است که یک کار جدی مقابل این موضوع صورت بگیرد. اما برای صیانت و حراست از خلیج فارس قطعاً نباید بسنده به نام آن کنیم. صیانت و حفاظت از خلیج فارس صیانت و حفاظت از تمامیت ارضی و تمامیت مرزی کشور است. در این زمینه باید امنیت خود را به شدت بالا ببریم و شرایط دفاعی خود را افزایش بدهیم.
هاشمی سپس به بیان اهمیت موضوع امنیت، صلح و محیط زیست پرداخت و گفت: موضوع تولید گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های انسانی و صنعتی موضوع اصلی اجلاس پاریس بود. محیط زیست یک موضوع علمی و جدی برای ایران است و ما نمی‌توانیم نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم.
وی بر لزوم توجه دولت‌مردان به افزایش سهم ایران در تبدیل آب خلیج فارس به آب شرب، تاکید کرد: این امر باید با توجه به اثرات پسماند‌های فرآیند آب شیرین‌کنی صورت گیرد.

هاشمی، حراست از میدان‌های نفتی و گازی خلیج فارس را امری بااهمیت عنوان کرد و گفت: در این زمینه نقش دانشگاه‌ها برای توسعه مخازن با اهمیت است. باید طرح‌های استخراج برای دوره‌های درازمدت برنامه ریزی و طراحی شود. همچنین برداشت حداکثری از مخازن نفتی داشته باشیم. . همین موضوع نقش دانشگاه در این حوزه‌ها را مهم‌تر می‌کند.
وی افزود: به گونه‌ای باید از ثروت ملی استفاده کنیم تا در آینده جوابگوی آیندگان باشیم.


هاشمی با قدردانی از همه کسانی که حان خود را برای ایران فدا کردند به خصوص شهدای جنگ تحمیلی عنوان کرد: جزیره خارگ از شروع تا پایان جنگ حدود2500 بار مورد هجوم بمبارن هوایی و موشکی دشمن قرار گرفت اما صادرات نفت ایران هیچ‌گاه قطع نشد. بنابرانی باید از کسانی که جان خود را به خاطر این مهم فدا کردند، قدردانی کرد و نام آنان را زنده نگاه داشت.
وی تصریح کرد: هیچ چیز مهمتر از نیروی انسانی کارآمد نیست. من خوشحالم که دانشگاه آزاد اسلامی در تمام این سال‌ها به این موضوع توجه کرده است. امروز ما یک میلیون و ششصد هزار صندلی برای دانشجویان مهیا کرده‌ایم و نقش این تلاش برای جامعه‌ای که می‌خواهد به سمت پیروزی برود، بسیار مهم است.
در ابتدای این مراسم، رئیس واحد خارگ با گرامیداشت روز دانشجو، از اعضای هیات موسس واحد خارگ و کاپیتان‌های نمونه فارغ‌التحصیل واحد خارگ و دانشجویان ممتاز تشکر کرد و گفت: امیدوارم دانشگاه آزاد اسلامی واحد خارگ به عنوان واحد نمونه دریایی در سطح کشورهای منطقه شناخته شود.

دکتر حسین سهولی‌زاده اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد خارگ در حال آماده سازی تمامی زیرساخت مهم و حیاتی این واحد در راستای تبدیل به قطب علوم دریایی کشور است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خارگ تصریح کرد: حمایت‌های همه‌جانبه مهندس یاسر هاشمی و جناب آقای دکتر میرزاده ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی باعث رشد و شکوفایی این واحد دانشگاهی در یک سال اخیر شده است.
در ادامه این مراسم دکتر یوسف قیصری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با ابراز خرسندی از حضور یاسر هاشمی در مراسم روز دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خارگ و قدردانی از حمایت‌ها و تلاش‌های فراوان دکتر میرزاده برای رشد و توسعه دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد خارگ به عنوان قطب تامین نیروی انسانی در شرکت‌های معتبر دریایی کشور و جهان شناخته شده است.

گزارش تصویری / برگزاری روز دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خارگ







ادامه عکس ها در ادامه مطلب
ادامه مطلب

بازدید مسئولان شرکت آلمانی «کلمبیا شیپینگ منجمنت» از واحد خارگ/ امضای تفاهمنامه همکاری بزودی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خارگ، مسئولان شرکت آلمانی«کلمبیا شیپینگ منجمنت» از توانمندی‌های حوزه علوم دریایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خارگ بازدید کردند.

دکتر حسین سهولی‌زاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خارگ در ابتدای این بازدید، با خیر مقدم به مقامات بازدید کننده به تشریح فعالیت‌ها و ظرفیت‌های این واحد پرداخت و گفت: افق دانشگاه آزاد اسلامی واحد خارگ توسعه زیر ساخت‌های علوم دریایی این واحد دانشگاه خواهد بود و این واحد دانشگاهی با حضوری ?? ساله در سطح دانشگاهای دریایی جهان حرفی برای گفتن دارد.

همچنین در ادامه، بازدیدکنندگان با حضور در سایت آموزشی واحد خارگ، چارت روم دریایی، کتابخانه، سالن ورزشی، خوابگاه دانشجویان از نزدیک با فعالیت‌ها و زیر ساخت‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد خارگ آشنا شدند.
در ادامه این دیدار نورمن اشمایدل مدیر آموزش و منابع انسانی شرکت Columbia Ship Management توانمندی‌های این شرکت را معرفی و زمینه‌های همکاری‌های مشترک بررسی شد. در صورت موافقت طرفین و تعیین جزئیات همکاری، در آینده‌ای نزدیک همکاری‌های مشترک دانشگاه آزاد اسلامی واحد خارگ با این شرکت صورت خواهد پذیرفت.
در ادامه این بازدید نمایندگان شرکت «کلمبیا شیپینگ منجمنت» و نمایندگان شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد واحد خارگ جلسه پرسش و پاسخ به زبان انگلیسی با دانشجویان رشته مهندسی دریا- ناوبری واحد خارگ برگزار شد. دانشجویان واحد خارگ به زبان انگلیسی سوالاتی در ارتباط با نحوه همکاری شرکت«کلمبیا شیپینگ منجمنت» با دانشگاه آزاد واحد خارگ از نمایندگان این شرکت پرسیده شد.

اشمایدل مدیر آموزش و منابع انسانی شرکت «کلمبیا شیپینگ منجمنت» در دیدار با سهولی‌زاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خارگ اظهار کرد: در ? ماه آینده شرکت«کلمبیا شیپینگ منجمنت» با تجهیز کتابخانه علوم دریایی این واحد نسبت به تامیین تجهیزات دستگاه شبیه ساز پل فرماندهی در کارگاه علوم دریایی این واحد بصورت رایگان اقدام خواهد کرد.
اشمایدل در پایان این دیدار اذعان کرد: شرکت«کلمبیا شیپینگ منجمنت»طی بازده زمانی مشخص شده اقدام به مصاحبه اختصاصی با دانشجویان رشته مهندسی دریا – ناوبری واحد خارگ برای جذب در شرکت«کلمبیا شیپینگ منجمنت» بصورت بورسیه مطابق با تفاهم‌نامه فی مابین دانشگاه آزاد اسلامی و خارگ و شرکت «کلمبیا شیپینگ منجمنت» اقدام خواهد کرد.
در این دیدار مدیران ارشد شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، کاپیتان باقر‌نژاد، کاپیتان آقایی، کاپیتان والفی از حوزه آموزش منابع انسانی و معاونت بین اللمل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نمایندگان شرکت «کلمبیا شیپینگ منجمنت» را همراهی کردند.

CHINA VS US

دریای جنوبی از دیدگاه ارتش چین در واقع جبهه مقدمی است که این کشور باید نیروی دریایی و هوایی خود را دائما در مقابل مداخله جویی های آمریکا و همچنین در برابر منازعات منطقه ای تقویت کند.
دریای جنوبی از دیدگاه ارتش چین در واقع جبهه مقدمی است که این کشور باید نیروی دریایی و هوایی خود را دائما در مقابل مداخله جویی های آمریکا و همچنین در برابر منازعات منطقه ای تقویت کند.
به گزارش مارین نیوز، بحث دریای جنوبی و منازعات چین و آمریکا پس از آن بار دیگر مطرح شد که واشنگتن اعلام کرد با سنگاپور برای استقرار هواپیماهای جاسوسی «پی 8» در این کشور به توافق رسیده است.
به همین خاطر قرار است اسکادارانی از این هواپیماهای شناسایی و جاسوسی که عمدتا مسئول پروازهای اطلاعاتی بر فراز دریای جنوبی هستند در ماه جاری میلادی در سنگاپور مستقر شوند.
این موضوع که پیشتر اعتراض های مکرر سخنگوهای دولت چین در وزارت خارجه و وزارت دفاع را در پی داشت، باعث شد تا رسانه های این کشور نیز لب به اعتراض گشوده و به صورت یکپارچه سیاست های نظامی آمریکا در منطقه را مورد حمله قرار دهند.
روزناهای «مردم» و «گلوبال تایمز» ارگان حزب حاکم و همچنین خبرگزاری رسمی چین «شین هوا» در گزارش های مختلفی اعلام کرده اند که ظاهرا راهی به جز تقویت نیروهای نظامی بخصوص نیروی دریایی در این جبهه مقدم برای ارتش چین وجود ندارد.
«مردم» در این میان می نویسد که ما نمی توانیم نظاره گر عمق ورود نظامی آمریکا به منطقه باشیم و ساکت بنشینیم. این یک جبهه مقدم برای چین محسوب می شود و باید برایش چاره اندیشی کرد.
بسیاری از رسانه های چین در روزهای اخیر گفته اند که تنها راه عقب راندن آمریکا از دریای جنوبی این است که چین نیروهای بیشتری اعم از دریایی و هوایی به منطقه اعزام کند تا آمریکا بداند راهی برای رویارویی با چین ندارد.
گزارش ها حاکی است که ظاهرا آمریکا هم با اعزام نیروی هوایی و ناوهای خود به منطقه، ارائه کمک های فراوان تسلیحاتی به کشورهای دچار منازعه با چین از جمله فیلیپین و همچنین با تقویت اتحاد نظامی با ژاپن؛ در شکلی وسیعتر و نقشی بزرگتر در این دریا ظاهر شده است.
با این حساب طبیعی است که نشریه ارگان حزب کمونیست چین از ارتش بخواهد فورا نیروهای دریایی خود را بر این دریا مسلط کند تا آمریکایی ها بدانند تصویری که برای خود ساخته اند در دریای جنوبی با حضور نظامیان چین نقش بر آب خواهد شد.
شاید یکی از دلایلی که موجب شد تا بار دیگر «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین با «باراک اوباما» همتای آمریکایی خود جمعه شب تلفنی گفت و گو کند مسئله اختلافات فزاینده در دریای جنوبی و نگرانی های هر دو کشور بود.
اگرچه دو طرف بارها بر کاستن از تنش ها تاکید ورزیده اند اما هیچ عقب نشینی از دو طرف مشاهده نشده است و همین موضوع باعث افزایش نگرانی ها و خطر رویارویی نظامی است.
«مردم» می نویسد که کشورهای آسیای جنوب شرقی نباید در ورطه هولناکی که آمریکا در دریای جنوبی ایجاد کرده است گرفتار شوند. آنها باید بدانند که درگیری نظامی در این منطقه نهایتا منافع هیچ طرفی را تضمین نخواهد کرد و بهتر است در کنار آمریکا قرار نگیرند.
آنچه اکنون برای چین در دستور کار است اینکه با افزودن بر قدرت و اقتدار نظامی خود در دریای جنوبی تحرکات نظامی آمریکا را که گسترده تر شده است بی معنا کند و این در واقع گشوده شدن جبهه تازه ای از مناقشات پرمخاطره در منطقه ای است که ارزش تبادلات تجاری کشتیرانی آن در سال به 5 هزار میلیارد دلار می رسد.
منبع : ایرنا 

امضاء تفاهم نامه تاسیس شرکت مشترک میان ایران و ایتالیا

تفاهم نامه تاسیس شرکت مشترک ایرانی و ایتالیایی در بخش نمایندگی میان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و ایتالیا امضاء شد.

به گزارش خبرنگار مانا، در راستای احیاء و توسعه شبکه نمایندگی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در کشور ایتالیا و حوزه مدیترانه، یادداشت تفاهمی به منظور تاسیس شرکت مشترک در بخش نمایندگی میان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت Fratelli Cosulich در محل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به امضاء رسید.
براساس این یادداشت تفاهم که به امضاء مدیران ارشد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت Fratelli Cosulich رسید طرفین یک شرکت محلی مشترک در کشور ایتالیا، راه اندازی خواهند کرد.
این شرکت مشترک مسئولیت بازاریابی، فروش خدمات و ارایه سرویس های نمایندگی به خطوط حمل گروه کشتیرانی را برعهده خواهد داشت.
این مشارکت با مدیریت و سهام حداکثری طرف ایرانی، پیگیری و انجام خواهد شد.

تیراندازی ناوشکن روسی به کشتی ترکیه

تیراندازی ناوشکن روسی به کشتی ترکیه
ناوشکن روسی اسمتلیو در نزدیکی سواحل ترکیه با شلیک اخطار، یک کشتی ترکیه ای را وادار به تغییر مسیر کرد.
به گزارش مانا معاون وزیر دفاع روسیه اعلام کرد: ناوشکن روسی مستقر در دریای اژه پس از بی توجهی یک فروند کشتی ترکیه ای به هشدارهای مکرر، ناچار به شلیک اخطار شد.
آناتولی آنتونوف، افزود: این کشتی ترکیه ای که ظاهرا نظامی نبود بدون توجه به هشدارها، تا 500 متری ناوشکن روسی پیش آمد و سرانجام با شلیک اخطار ناچار به تغییر مسیر شد.
بر اساس گزارش رسانه های منطقه کشتی روسی، ناوشکن اسمتلیو مجهز به موشک های هدایت شونده است که در زمان حادثه در 22 کیلومتری جزیره یونانی لیمنوس (لمنوز) گشت زنی می کرد.
ناو اسمتلیو از جمله ناوشکن های کلاس کاشین با 114 متر طول است.
این ناوشکن دارای سیستم های موشکی ناوشکن و ویژه نبردهای دریایی است و در شهریورماه گذشته همراه با کشتی های مینسک و نووچرکاسک از بسفر عبور کرد و در سواحل سوریه مستقر شد.

نجات چهار نفر در دریا توسط کشتی ایران هرمز 12

 
 

نجات چهار نفر در دریا توسط کشتی ایران هرمز 12







مرجع : سایت خبری مانا
تین نیوز | کشتی ایرانی متعلق به کشتیرانی والفجر در مسیر خود از بندرعباس به شارجه چهار دریانورد را نجات داد.

کشتی حمل بار و مسافر با نام ایران هرمز 12 متعلق کشتیرانی والفجر به عنوان یکی از شرکتهای تابعه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران که بندرعباس را به مقصد شارجه امارات ترک کرده بود با دریافت پیام کمک از یک لندینگ کرافت که در شش مایلی از این کشتی قرار داشت به کمک دریانوردان این شناور با نام آرک ساحل رفت.

با وجود حضور دو کشتی دیگر متعلق به شرکت های CMA CGM و هانجین و نزدیک شدن آنها به موقعیت مربوطه، به دلیل عدم توانایی پرسنل این شناور به تکلم به زبان انگلیسی، کاپیتان کشتی ایرانی موفق به نجات چهار پرسنل این لندینگ کرافت شامل دو هندی و دو ایرانی شد.

چهار پرسنل دیگر این لندینگ کرافت از جمله کاپیتان آن در این شناور باقی مانده و تلاش برای به ساحل رساندن آن داشتند.

شایان ذکر است این لندینگ کرافت در ساعت 5:30 صبح در خطر شرایط نامساعد جوی و امواج سهمگین قرار گرفت که چهار دریانورد آن توسط قایق نجات کشتی کانتینربر CMA CGM به کشتی ایرانی وارد شدند.

در همین حال گارد ساحلی امارات نیز در صحنه حضور پیدا کرد که با ورود چهار دریانورد نجات یافته به کشتی ایرانی، عملیات نجات به پایان رسید.

هیئت وزیران تصویب کرد: اجرای مشارکتی فاز یک طرح توسعه بندر چابهار

 
 


هیئت وزیران تصویب کرد: اجرای مشارکتی فاز یک طرح توسعه بندر چابهار







تاریخ انتشار : جمعه ۲۰ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۰
تین نیوز 
هیئت وزیران به سازمان بنادر و دریانوردی اجازه داد برای اجرای فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار نسبت به انعقاد قرارداد مشارکت با نسبت ٧٠ درصد (بخش مشارکت) به ٣٠ درصد (سازمان بنادر) اقدام کند.

به گزارش تین نیوز از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، با تصویب دولت، مبلغ ٧٥ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل محور اهر – تبریز به منظور جلوگیری از وقوع بحران و ایجاد اختلال در ترافیک عبوری، در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت. 

هیئت وزیران به سازمان بنادر و دریانوردی اجازه داد به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی برای اجرای فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار نسبت به انعقاد قرارداد مشارکت با شرکت یا پروژه‌ای که به منظور خرید، نصب، راه‌اندازی، نگهداری تجهیزات و بهره‌برداری از آن تأسیس می‌گردد، با رعایت ضوابط و مقررات زیست محیطی اقدام نماید.

 بر این اساس، طرح مشارکت و سازمان هر یک مکلفند به ترتیب نسبت به تأمین٧٠ و ٣٠درصد منابع مالی مورد نیاز برای اجرای پروژه مذکور اقدام کنند.

شرکتهای کشتیرانی آماده اجرای قانون توزین کانتینرها نیستند

 

شرکتهای کشتیرانی آماده اجرای قانون توزین کانتینرها نیستند







تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۰
تین نیوز
بر طبق قوانین جدید از ابتدای ژولای 2016 هر کانتینر صادراتی قبل از انتقال به کشتی توزین می شود.

اغلب کشتیرانی ها برای اجرای قانون توزین کانتینرها آمادگی لازم را ندارند.
این موضوع زمانی پررنگ تر شد که انجمن بین المللی حمل و نقل به کشتیرانی ها هشدار داد که قبل از حمل و نقل این شرکت ها نیاز به وزن کانتینرها را دارد و در غیر این صورت از ابتدای ژولای 2016 به مشکل بر خواهند خورد.
 
سازمان جهانی دریانوردی نیز توزین کانتینرهای صادرات را یکی از تبصره های قانون ایمنی در دریا اعلام کرد.

از سوی دیگر بر اساس آمار اعلام شده از سوی لویدزلیست از کل 410 پاسخگویان تحقیق، پیش بینی می شود 42 درصد از صاحبان کالا در آسیا – اقیانوس آرام و 22 درصد از خطوط آفریقا با بیشترین مشکل روبه رو خواهند شد.

اغلب پاسخگویان بر این تحقیق لزوم به کارگیری سیستم دیجیتالی در اجرای این قانون را یادآور شده اند و ثبت کاغذی را مانعی بر سر سرعت حمل و نقل و در عین حال اجرای این قانون دانستند.

در این خصوص سازمان جهانی دریانوردی دو راهکار را برای اجرای این قانون پیشنهاد کرده است: استفاده از کانتینرهای استاندارد در کل دنیا و یا جمع وزن تک تک محصولات قرار گرفته در کانتینر به علاوه وزن کانتینر و به کارگیری فرآیند استاندارد در بسته بندی این کالاها.

از سوی دیگر شرکت اینترا به عنوان یک شرکت آمریکایی رابط میان کشتی های حمل بار و کشتیرانی ها از امکان اجرای سیستم دیجیتالی حمل کانتینرها به نام eVGM خبر داد که در شرکت های APL، BDP، CEVA، Damco، هاپالوگ، هامبورگ سود تایید شده است.

به هر حال شرکت اینترا از عدم آمادگی اغلب شرکت های حمل و نقل برای اجرای این قانون از شش ماه آینده خبر داد.

پیام تشكر كاپیتان موسوی از دانشجویان

با سلام و احترام

ضمن عرض تبریک روز دانشجو به تمامی دانشجویان دانشگاه علوم دریایی خارگ، از تمامی دانشجویان محترم رشته ناوبری که با حضور و فعالیت گرم خود در مراسم تجلیل از کاپیتانهای فارغ التحصیل دانشگاه خارگ، نهایت همکاری را داشتند، کمال تشکر و قدردانی را دارم. امید است با حضور بسیار چشمگیرتان در چنین همایشها و کنفرانسهای تخصصی ، از هم اکنون تأثیر حضورتان را در جامعه دریانوردی به تمامی مسؤلین این حوزه نمایان کنید چرا که آینده صنعت حمل و نقل دریایی و کشتیرانی و دریانوردی کشور به دست شما دانشجویان دریانوردی است.

با سپاس بسیار مجید موسوی


درباره سایت
  • انجمن علمی دریانوردی دانشگاه آزاد خارگ یک انجمن علمی دانشجویی است که زیر نظر دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دریایی خارگ فعالیت میکند.
    این انجمن می کوشد تا در معرفی رشته دریانوردی (ناوبری) و پیشرفت و توسعه این رشته نقشی را ایفا کند.
    در راستای بهبود عملکرد این وبلاگ منتظر نظرات، پشنهادات و انتقادات شما کاربران گرامی هستیم.

    موفق و سربلند باشید.

امکانات سایت

تصاویر منتخب

انجمن علمی ناوبری دانشگاه آزاد اسلامى واحد خارگ

Marine Scientific Society of Kharg Maritime College