تبلیغات
انجمن علمی ناوبری دانشگاه آزاد اسلامى واحد خارگ - مطالب اردیبهشت 1395

کشتیرانی مرسک دانمارک؛ اولین غول کانتینری جهان

پیشینۀ غول های کشتیرانی جهان (1)
شرکت کشتیرانی مرسک مولر دانمارک با وجود درخشش قابل توجهش در رتبه بندی بین المللی، در سه ماهۀ نخست سال 2016 میلادی سود چندانی بدست نیاورد. گزارش منتشر شده از سوی این شرکت، نشان از سود دریافتی در سه ماهۀ نخست سال 2016 برابر با 1.6 میلیارد دلار آمریکا دارد.
به گزارش گروه بین الملل مانا، موسسه رده بندی بین المللی آلفالاینر طی گزارش رتبه بندی اپراتورهای برتر کشتیرانی جهان، ظرفیت ناوگان کشتی های استیجاری و ملکی و میزان سفارشات آنان را به نمایش گذاشت. در این رده بندی بزرگترین شرکتهای کشتیرانی جهان حضور دارند که شرکت کشتیرانی مرسک دانمارک سکانداری اولین کشتیرانی برتر جهان را به عهده دارد. شرکت APM-Maersk در سلسله گزارشهای «معرفی غول های کشتیرانی جهان» اولین کشتیرانی است که در سایت مانا معرفی می شود.
بر اساس آخرین گزارش منتشر شده (در تاریخ 15 ماه می سال 2016 میلادی) از سوی موسسۀ آلفالاینر شرکت دانمارکی APM- Maersk در بین غول های کشتیرانی نخستین جایگاه را از آن خود کرده است. این شرکت از سال 1996 تاکنون بزرگترین شرکت کانتینری و همچنین تامین کننده کشتی های تدارکاتی جهان است که با 89 هزار نیرو در حال حاضر در بیش از 135 کشور دنیا نمایندگی دارد. این شرکت خوش نام در ماه آوریل سال 1904 میلادی از سوی کاپیتان پیتر مولر مرسک تأسیس شد. مرسک نه تنها در بخش حمل و نقل کانتینری بلکه در پایانه های APM، تانکرها، آموزش، بخش فراساحل و دیگر قسمت های کشتیرانی چون نفت و گاز و کشتی سازی مشغول فعالیت و مورد حمایت بانک مرکزی دانمارک است.
بر اساس گزارش منتشر شده از سوی مقامات مرسک، این شرکت در ماه می سال 2014 میلادی شاهد بهترین عملکرد شرکت تابعۀ خطوط کشیرانی مرسک بود که سود خالص 1.02 میلیارد دلاری را برای این بخش به همراه داشت.
این شرکت معتبر کشتیرانی به بنادر پرتردد اقصی نقاط جهان رفت و آمد دارد که از آن دست می توان به بنادر گوتنبرگ و روتردام در اروپا، مونترال و هوستون در آمریکای شمالی، بنادر Itajai Pecem, در آمریکای جنوبی، بحرین و سلاله در خاورمیانه و بنادر تیانجین، شانگهای و Qingdao اشاره کرد.
طبق آمار منتشر شدۀ از سوی آلفالاینر، شرکت کشتیرانی مرسک دانمارک ناوگانی متشکل از 612 فروند شناور با ظرفیت 3.083.503 TEU دارد که 265 مورد در مالکیت این شرکت و347 فروند آن چارتر است. 29 فروند شناوری که سفارش ساخت آنها را با کشتی سازی های شرکت صنایع سنگین هیوندا، سانگ دانگ، نینگبو در کرۀ جنوبی و شرکت کشتی سازی و مهندسی دریایی دوو (DSME) امضا کرده است در حال ساخت است اما به دلیل عدم ثبات قیمت ها در بازار در سه ماهۀ نخست سفارشی نداده است.
بر اساس این گزارش، این شرکت دانمارکی با وجود درخشش قابل توجهش در رتبه بندی بین المللی، در سه ماهۀ نخست سال 2016 میلادی سود چندانی بدست نیاورد. گزارش منتشر شده از سوی این شرکت، نشان از سود دریافتی در سه ماهۀ نخست سال 2016 برابر با 1.6 میلیارد دلار آمریکا دارد و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته روند نزولی 86 درصدی را تجربه کرد که دلیل آن کاهش قیمت نفت و میانگین پایین نرخ حمل کانتینری اعلام شده است. سود پیش بینی شدۀ این شرکت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در همۀ زمینه های فعالیت این شرکت جز در مورد کشتی های حفاری کاهش قابل توجهی را تجربه کرد. مرسک همچنین در فروش هر بشکه نفت 45 تا 40 دلار ضرر را متحمل شده است. ولی مقامات مسئول اذعان می کنند با درنظرگرفتن شرایط وخیم بازار سعی در تقویت بخش نفتی و ترمینال های APM خود دارند.
از شرکت های تابعۀ این اپراتور جهان می توان به خطوط کشتیرانی مرسک، Mercosulو Seago،شرکت حمل و نقل MCCو همچنین شرکت کشتیرانی Safmarine اشاره کرد. 
این گزارش در پایان افزود: شرکت مرسک دانمارک در پایان سال 2015 میلادی از تعدیل 110 نفر از نیروهای خود در دفتر گپنهاگن دانمارک خبر داد. این غول کانتینری تصمیم دارد تا پایان سال 2017 میلادی چهار هزار نیروی انسانی دیگر را در این مجموعه تعدیل کند و این به معنی از دست دادن 17 درصدی نیروهای انسانی در بخش خشکی و دیگر قسمت هاست.
ناگفته نماند، این شرکت دوستدار محیط زیست نیز هست چراکه شرکت تابعۀ خطوط کشتیرانی مرسک با همکاری شرکت پتروشیمی بروج در ابوظبی نیز قراردادی امضا کرده است که به موجب آن انتشار گاز کربن دی اکسید را در ناوگان خود تا 15 درصد کاهش خواهد داد.

سرفصل های آموزش دریایی که حذف آن از کتب درسی حیاتی است

راگیری علوم دریایی یا مین گذاری برای نسل آینده؟

آموزش علوم دریایی و نیازهای امروز جامعه ایران مبنی بر فواید و مزیت های دریا و بهره مندی های آن، اگر از ضروریات جامعه نباشد کمتر از آن هم نیست.
ایران از جمله کشورهای منطقه است که از چند سو به آب های آزاد، دریاچه و آب های اقیانوسیه متصل است و این مهم را اگر نسل جدید به فراخور حال خود در نیافته باشد، نسل گذشته به اهمیت آن پی برده است. بنابراین لزوم آموزش و فراگیری این علم برای دانش آموزان کشور ما بواسطه فواید و مزیت هایی که دریا در خود نهفته دارد، قدرمسلم یکی از رسالت های اصلی دستگاههای دولتی است که نسل جدید در آینده دریابد چنانچه منابع نفتی درکار نباشد و اقتصاد کشور بخواهد به سمت دیگر مزیت های نسبی هدایت شود چگونه بتواند از منابع حیاتی دیگر خود سود جوید.
سخنان اخیر مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی من باب تحقق چنین آرزویی ـ گنجاندن محتوای دریایی در کتب درسی دانش آموزان ـ می تواند روزنه هایی برای صنایع دریایی تلقی شود که بخش های مهمی از کتب درسی کشور به چگونگی آموزش دانش آموزان نسبت به اهمیت دریا اختصاص یابد. وانگهی طی چند دهه اخیر، متولیان بسیاری از حوزه های صنعتی، کشاورزی، بازرگانی نسبت به فقدان این نوع محتوا در کتاب های درسی دست به کار شده و اقدامات عاجلی به عمل آورده و فصول یا درس هایی در کتاب های درسی به وزارت آموزش و پرورش پیش بینی کرده اند تا نسل کنونی در سال های آینده آنگاه که وارد بازار کسب و کار شد از کیفیت چنین حرفه ها و نیز مشاغل کشور آشنایی داشته باشد.
اما ارائه چنین طرحی از سوی مدیرعامل سازمان بنادر باب جدیدی را می گشاید که از این پس مدیران کنونی نسبت به آن دغدغه بیشتری داشته باشند. چه آنکه، این یک رسالت تاریخی است که نباید مسئولان کنونی نسبت به آن بی اعتنا بوده باشند.
تاکنون مدیریت بنادر و دریا اگر چه منفعل و خنثی نبوده و در وسع و توان خود توانسته "امور روزمره" بنادر کشور را مدیریت کند اما اغلب این برنامه ها دقیقا معطوف به مدیریت امور روزمره گی بنادر بود و نسبت به دغدغه های واقعی کلان کشور در این خصوص اعتنایی نداشت. بنابراین مدیران سازمان بنادر و دریانوردی باید اهتمام دلسوزانه ای داشته تا سرنوشت چنین واپس ماندگی هایی در کتب درسی منعکس نشود که بعدها موجبات دلسردی نسل نوپای این کشور شود.
در جهت تنویر افکار عمومی، برخی از این مباحث می تواند چراغ راه تدوین کنندگان این فصول بوده باشد:
1ـ طی سه دهه کنونی بنادر اصلی کشور چنان از رقابت های منطقه ای دور مانده که دیگر محلی از اعراب ندارند. نسل جدید اگر بداند که طی همین 15 سال گذشته، بنادری در عراق، امارات، عمان و ... چنان وارد چرخه کار شده اند که دیگر وقعی به ما نمی نهند، قطعا از چنین خطاهای سهمگینی چشم پوشی نخواهند کرد. باید دقت شود که در کتب درسی از چنین مقایسه هایی پرهیز کرد والا نسل جدید نسبت به آینده این صنعت مایوس و رویگردان خواهند شد. 
2ـ تعیین و تکلیف فازهای دوم و سوم بندر شهید رجایی طی 20 سال اخیر آنچنان به دور باطل مبدل شده که دیگر اخبار برگزاری مزایده های ترمینال یک و دوم این بندر و حتی نتایج رسمی آن شوری در بین فعالان بندری ایجاد نمی کند. بنابراین شایسته است که عمدتا به محتوایی بسنده شود که در آینده دور قرار است تحقق یابد تا شاید نسبت به آینده امیدوار شوند.
3ـ طی سال های دهه هشتاد به رغم تحریم ها و اعمال فشارهای اقتصادی و سیاست های گمراه کننده دولت، اما سازمان های متولی دریایی همچنان بزرگ شده و از سوی دیگر، از حیث نیروی انسانی ماهر به تدریج کاهش یافته است. این در حالی است که بخش خصوصی مولد و موجد اشتغال و کارآفرینی یا از دور رقابت ها کنار زده شد یا با اعلام ورشکستگی، خود از عرصه فعالیت ها کناره گرفته است. مضافا براینکه، اقتصاد این بخش طی یک دهه گذشته، به شدت کوچک و محدود شده و به سمت کسب و کارهای دیگر هدایت شد.
4ـ اعمال سیاست های تبعیض آمیز، تقسیم محسوس و نامحسوس بنگاههای خودی و غیرخودی، واگذاری های غیرقانونی امتیازات و پروژه ها به شرکت ها و بنگاههای خلق الساعه در بخش حمل و نقل دریایی بیش از آنکه جذبه ها و مزیت های مطلوب و وسوسه انگیز این حوزه را به نمایش بگذارد اغلب دافعه آن می تواند نسل جدید را برای ورود به این حوزه دچار تردیدهای جدی کند.
5ـ بی ثباتی و تغییرات مداوم مدیریت کلان این حوزه و به تبعه آن مدیریت های میانه، به نحوی شتاب زده و فاقد برنامه های پیش بینی شده که قدر مسلم نسل نوجوان و جوان این کشور را برای ورود به آن بر حذر می دارد.
6ـ تغییر شتاب زده سیاست های کلان و فاقد کارشناسی برای این حوزه، هرگونه برنامه طولانی مدت و استراتژیک بخش مردمی اقتصاد دریایی کشور را نقش بر آب می کند.
7ـ رقابت نابرابر بخش های وابسته به دولت با بخش خصوصی که از رانت اطلاعاتی مطلوبی برخوردار نیست آشکارا دافع ورود نسل جدیدی خواهد بود که می خواهد از دریا و مزیت های آن ارتزاق کند.
8ـ دست آخرآنکه، حتی اگر نسل جدید این سرزمین، بدون ورود و حضور به این حوزه بخواهد یک بررسی سطحی از این کسب و کار داشته باشد با مشاهده وضعیت کنونی بنگاههای خصوصی در خواهد یافت که آینده او چه مختصات و زوایایی نامعلومی خواهد داشت.
بنابراین از باب دلسوزی و نیتی مشفقانه نسبت به اهتمام اخیر مدیریت محترم سازمان بنادر و دریانوردی، مبنی بر گنجاندن محتوای علوم دریایی در کتب درسی دانش آموزان، شایسته است چنانچه ایشان و کارشناسان این سازمان، همتی می کنند تا در محتوای کتب درسی فصولی پیرامون صنایع دریایی و جاذبه های کسب و کار در بنادر کشور گنجانده شود، حتما تدابیری اتخاذ کنند که چنین سرفصل هایی که معطوف به وضعیت کنونی بنادر و صنایع دریایی کشور است در کتب درسی حذف، در عوض، برای دانش افزایی دانش آموزان، از علوم و مهارت های روز جهان، نمونه های موفق این حوزه، نحوه مدیریت بهینه بنادر منطقه حاشیه خلیج فارس و رشد شتابان آنان جایگزین آن کنند تا شاید از این طریق، نسل جدید و بالنده کشور با تعمق و تفحص بیشتر بتواند برای عقب ماندگی این حوزه چاره ای بیاندیشد تا در آینده چنین باری از دوش مسئولان کنونی رخت بربندد.
چه آنکه، با چنین نتایجی وخیمی که درصنعت دریایی به چشم می خورد چنانچه نسل کنونی به هر دلیلی آینده خود را در این کسب و کار تعریف کند این نگرانی دور از ذهن نیست که ورود در هرعرصه آن به میدان مینی مواجه شود که با انفجارهای پیاپی اساسا همه سرمایه های اجتماعی و اقتصادی خود را در طی زمانی محدودی انهدام یافته بیند.
بنابراین، انعکاس اقدامات و عملکرد کنونی در این صنعت در کتب درسی، بطور حتم، مایه یاس و دلسردی نسل جدید خواهد شد و بیم آن می رود که اساسا نسل جدید آنچنان دلمرده و مایوس شود که خسارت های جانبی دیگری براین حوزه تحمیل کند.
 
محمدرضا بیگ پور
کارشناس صنایع دریایی 

ائتلاف جدید شش کشتیرانی دنیا

رویدادی مهم در صنعت کشتیرانی رقم می خورد؛

شش شرکت کشتیرانی دنیا از یک شراکت جدید به نام ائتلاف THEخبر دادند که به موجب آن همه خطوط تجاری در دنیا تحت پوشش این رویداد قرار می گیرند.

به گزارش گروه بین الملل مانا،سی ترید در گزارشی نوشت: هانجین کره، هاپاگ لوید آلمان ، NYK ،  MOL و k Line ژاپن و Yang Ming تایوان؛ شش شرکت کشتیرانی هستند که در ائتلاف موسوم به THE مشارکت می کنند. UASC امارات متحده عربی هم هفتمین کشتیرانی است که پیش بینی می شود در آینده به این ائتلاف اضافه شود.این اقدام پاسخی به گسستگی های اخیر ائتلاف ها در کشتیرانی کانتینری به شمار می آید.
ائتلاف جدید همه خطوط تجاری غرب-شرق به مدیترانه-اروپا-آسیا، ساحل غربی آمریکای شمالی-آسیا، ساحل شرقی آمریکا شمالی-آسیا،اقیانوس اطلس و خاورمیانه، خلیج فارس، دریایی قرمز-آسیا را تحت پوشش خود قرار می دهد.
به موجب این توافق نامه لازم الاجرا که به امضای همه شرکای ائتلاف THEرسید، از ماه آوریل 2017، ائتلاف مذکور فعالیتش را از سر خواهد گرفت.
ناگفته نماند، مدت زمان اولیه همکاری، یک دوره پنج ساله در نظر گرفته شده است.
 لازم به ذکر است: با پیوستن کشتیرانیUASC، ائتلاف THE ظرفیت جابجایی کانتینری بیش از چهار میلیون TEUرا خواهد داشت ،اما در حال حاضر،بدون در نظر گرفتن UASC، شش کشتیرانی عضو این ائتلاف قادرهستند جابجایی کانتینری با ظرفیت 3.5 میلیون TEUو یا به عبارتی 18 درصد ازکل جابجایی ناوگان جهان را به عهده بگیرند.
Seatrade در آخر نوشت: کشتیرانی های عضو ائتلاف THE در یک بیانه ای مشترک این توافق را یک رویداد مهم و نقطه عطفی برای صنعت کشتیرانی خواندند.

پذیرش 5 فارغ‌التحصیل رشته ناوبری واحد خارگ در شرکت اروپایی شیپ منیجمنت


خارگ استخدام

رئیس واحد خارگ دانشگاه آزاد اسلامی از پذیرش 5 نفر از فارغ التحصیلان رشته ناوبری این واحد در شرکت اروپایی شیپ منیجمنت (Columbia Ship Management (CSM خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر حسین سهولی‌زاده گفت: «بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده بین دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دریایی جزیره خارگ و شرکت انحصاری هلدینگ شولر (SHOELLER HOLDINGS LTD)، مصاحبه اولین گروه از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان ممتاز واحد خارگ در رشته مهندسی دریا (ناوبری) برای اشتغال در ناوگان حمل و نقل دریایی اروپا متعلق به شرکت CSM (وابسته به کمپانی شولر) در روز جمعه برگزار شد.»

رئیس واحد خارگ، افزود: «این مصاحبه فنی و تخصصی روز جمعه 17 اردیبهشت در سالن کنفرانس واحد خارگ از سوی کاپیتان فوزی فردی (Capt.FaoziFradi‌) مدیر گروه تخصصی آموزش دریانوردی شرکت CSM و کاپیتان نورمن اشمایدل ( Capt. Norman Schmiedl ) مدیر آموزش و منابع انسانی شرکت CSM از طریق اسکایپ و به زبان انگلیسی برگزار و تعداد 11 نفر از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان خارگ به مدت 20 دقیقه مورد مصاحبه قرار گرفتند.»

وی با بیان اینکه دانش ناوبری، قوانین راه، تسلط به زبان انگلیسی و اطلاعات عمومی از جمله سوالات این مصاحبه بود، اظهار کرد: «یک روز پس از انجام مصاحبه، این شرکت اسامی 5 نفر از قبول شدگان در مصاحبه را اعلام کرد و فارغ‌التحصیلان رشته ناوبری واحد خارگ، برای اولین بار در ایران به زودی بعد از دریافت پاسپورت و گذراندن مراحل اداری، برای اشتغال در شرکت CSM که یکی از بزرگترین شرکت‌های کشتیرانی جهان است، عازم اروپا می‌شوند.»

سهولی‌زاده ادامه داد: «روح‌الله باقری، سینا خیاط بی نظیر، زرتشت جمالی، فربد اسدپور و سید آرش وثوق از جمله دانش آموختگان رشته ناوبری واحد خارگ هستند که در این مصاحبه نمره قبولی را کسب کردند.»

رئیس واحد خارگ، افزود: «در پایان فرایند مصاحبه و اعلام نتایج از سوی کاپیتان فوزی فردی، وی با اعلام نظر مثبت در خصوص مصاحبه شوندگان، از تسلط به زبان انگلیسی و به روز بودن دانش ناوبری دانشجویان رشته ناوبری واحد خارگ که مطابق با کنوانسیون STCW 2010 (آخرین ورژن دستورالعمل سازمان جهانی بنادرIMO) است، اعلام رضایت و از واحد خارگ برای برگزاری مناسب جلسه مصاحبه و تهیه تجهیزات مورد نیاز مصاحبه مانند اینترنت سرعت بالا – دوربین های حرفه ای – سالن مجهز و اتاق کنفرانس قدردانی کرد.»

سهولی‌زاده خاطرنشان کرد: «در صورت مثبت بودن عملکرد این 5 نفر در حین اشتغال، شرکت انحصاری شولر یک قرارداد همه جانبه در زمینه ارائه کمک‌های مالی، آموزشی و سرمایه‌گذاری مناسب برای توسعه آموزش دریانوردی واحد خارگ و استخدام و بورسیه دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته ناوبری در راستای تامین کاپیتان‌های مورد نیاز ناوگان حمل و نقل دریایی متعلق به شرکت CSM در سراسر جهان، با دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دریایی خارگ منعقد می‌کند.»

رئیس واحد خارگ خاطرنشان کرد: «واحد علوم دریایی خارگ، تنها مرکز آموزش عالی دارای رشته مهندسی دریا (ناوبری) در کشور بود که رشته ناوبری این واحد دانشگاهی دارای گواهینامه سازمان جهانی بنادر(IMO) است.»

به گفته سهولی‌زاده، در واحد خارگ همه درس‌های تخصصی رشته ناوبری به زبان انگلیسی و مطابق با آخرین نسخه دستورالعمل‌های آموزش دریانوردی جهان (STCW 2010 ) تدریس می‌شود، به این خاطر شرکت‌های معتبر داخلی همچون شرکت کشتیرانی و نفتکش جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های معتبر بین‌المللی، علاقه‌ زیادی به استخدام فارغ‌التحصیلان ناوبری واحد خارگ دارند.

درباره سایت
  • انجمن علمی دریانوردی دانشگاه آزاد خارگ یک انجمن علمی دانشجویی است که زیر نظر دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دریایی خارگ فعالیت میکند.
    این انجمن می کوشد تا در معرفی رشته دریانوردی (ناوبری) و پیشرفت و توسعه این رشته نقشی را ایفا کند.
    در راستای بهبود عملکرد این وبلاگ منتظر نظرات، پشنهادات و انتقادات شما کاربران گرامی هستیم.

    موفق و سربلند باشید.

امکانات سایت

تصاویر منتخب

انجمن علمی ناوبری دانشگاه آزاد اسلامى واحد خارگ

Marine Scientific Society of Kharg Maritime College